Kirjoittaja Aihe: MGX-21 Fying Fortress  (Luettu 15400 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #15 : Marraskuu 13, 2016, 11:09:50 ap »
Taidan olla konservatiivinen pyörien disainin suhteen, tosin kyllä jokunen moderni konseptikin on ihan siedettävältä näyttänyt.
Mutta tämä FF "taideteos" on kyllä esteettiseen silmääni vain ruma.
Ilmaiseksi voisin huolia ja äkkiä vaihtamaan johonkin enemmän omaan makuun pyörään.
Vaikka 1400 touring SE kelpaisi kyllä.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #16 : Tammikuu 02, 2017, 20:18:53 ip »
Tämän jutun voisi laittaa vaikka tähän ...
https://www.youtube.com/watch?v=frSiuRNbv_M

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #17 : Tammikuu 09, 2017, 22:44:03 ip »
On tuolla näköjään joku vaikutus alitajuntaan. Ajelin nimittäin viime yönä pitkin maisemaa Fortressilla. Ihan hyvä oli ajaa muuten  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #18 : Tammikuu 12, 2017, 12:11:07 ip »
Löytyi ajokamppeet FF:n kuskille.










 ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #19 : Tammikuu 12, 2017, 12:53:38 ip »
Tuossa kostyymissa kun täräyttää ratsiaan, niin siinä vaihtaa nuoremmalla konstaapelilla suikka hetken aikaa ohimolta toiselle.   ;D

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #20 : Tammikuu 21, 2017, 13:52:42 ip »
Mitäs hinnoista mieltä?
FF lepakko suomessa maksaa 31490e.
Verrattuna vaikka 1400 touring SE 25650e.
Batman katteista 5840e...

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #21 : Tammikuu 21, 2017, 18:04:25 ip »
Ei minua sytytä tuo "OOTBBM eli Out Of The Box Bat Mobile". Makunsa kullakin, ei siitä kiistelemään. Jos joku tolkku rahan suhteen olisi mukana, minua kiinnostaisi esim. R.M. Heinolla oleva California 1400 Touring, 2014, ajettu reilut 6 tkm. Hintalappu 17,5 te. Tuossa voisi olla vastinetta rahalle. Jos olisi yksityisellä puolella ostattelemassa ilman vaihdokkia, käteishinta liikkuisi jossain 15 te kieppeissä tuon ikäisestä. Hinta näyttää tippuvan kympin verran muutamassa vuodessa, niin ei näitä uutana kannata ostaa.  Toki, jos rahaa on niin että livettää, niin sitä vaan.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #22 : Tammikuu 21, 2017, 18:11:45 ip »
Hintaan on leivottu muutama asia joista ostaja saattaa haluta maksaa:
- rajoitettu tuotantosarja
- poikkeava ulkonäkö
- riittävän poikkeava tekniikka perusmalliin nähden
- runsas lisävarustelu (tuplamittaristo ajotietokoneineen, monitoiminen vakionopeussäädin, äänentoistolaitteet, säädettävä jousitus, jne)
- reilusti korkeampi hintakin voi olla arvostettava seikka
- jotain muuta, mitä?

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #23 : Tammikuu 21, 2017, 18:37:57 ip »
Korkeasta hankintahinnasta ja sen jälkeisestä halpenemisesta: Hinnan putoaminen ei tunnu missään silloin jos ajoneuvoa aikoo pitää pidempään. Esimerkiksi 10 - 15 vuotta tai jopa pidempään. Kuten esimerkiksi itse.

Uutuudessa on eräitä hyviä puolia:
- takuu
- uuteen pyörään ei todennäköisesti tule heti alkuunsa vikoja keskellä ajokautta
- jostain perverssistä syystä uusi pyörä tuntuu paremmalta kuin jonkun tuntemattoman entinen
- jos uusia pyöriä ei kukaan osta ei ole sitten juuri käytettyjäkään
- läheskään kaikilla ostajilla pyörän hankinta ei ole rahasta kiinni
- uuden pyörän ihailijat lämmittävät mieltä
- pyörän myyneen liikkeen "suosio" asiakasta kohtaan ainakin takuuajan

Uutuuden huonoja puolia:
- korkea hankintahinta
- kateelliset kaverit katsovat pahalla silmällä
- hinnan putoaminen jos ostos ei tyydytäkään
- liki pakolliset merkkihuollot takuuaikana
- usein kalliit huolto- ja varaosat kun tarviketuotanto ei ole vielä päässyt tarpeeksi isoksi että olisi kilpailua
- mahdollisesti aiheuttaa huolta laittoman omistussuhteen vaihtumisen pelossa
- mahdolliset tekniset puutteet ja virheet jos on kysymys uutuusmallista
- kallis vakuutus

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #24 : Tammikuu 21, 2017, 19:57:35 ip »
Uuden auton käyttöönotto on tunne, joka voi koukuttaa, ei sitä kiistäminen.  Kai se on motoissa sama juttu. Uusi on uusi, hetken aikaa. Itse olen yrittänyt luopua uuden auton ostosta, järkisyistä, jos nyt näitten kulkupelien suhteen voi edes järjestä puhua. Tunteella kauppaa tehdään. Uusi V7 tai V9 tai käytetty cali 1400 voisi olla oman talouden rajoissa. Jos Aprilia RSV4 ei puhuttele kesän 2017 jälkeen, voisi sen vaihto ja "uusi Guzzi" olla ostoslistalla ;D.

Kokemusta on myös ongelmista takuuaikanakin. Yksi uusi Corolla vinku öljyä 7,5 tkm jälkeen ruutu punaisena. Litran verran kulutti tuolla matkalla, ei takuut auttaneet. Se tuli sitten vaihdettua aika pian. Samanlainen edellinen auto ei vaatinut öljyn lisäämistä 15 tkm huoltojaksolla.  Sama auto myös kulutti polttoainetta muutaman desin 100 km enemmän kuin edellinen. Joku maanantai kappale kaiten. Tuli vaihdettua sitten Fordiin, hyvin on nyt tultu toimeen. Moottoripyörä ei ole niin totinen kulkupeli ja jos niitä on pari kolme tallissa, joku niistä pelittää. Autoja ei moni ostaisi "varastoon".

Uutena kalliit lisävarusteet/parempi varustelutaso  ovat 5 vuotta vanhassa autossa ainakin uponneet hintaan ja niiden merkitys on mitätön hinnassa. Miten asia eroaa motoissa?  Erilaiset sähköiset hilavitkuttimet ovat lähinnä riski vanhemmassa kulkupelissä.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #25 : Tammikuu 21, 2017, 20:36:47 ip »
Onhan tuossa myös eri vanteet, hiilikuitua, eri alusta noin niin kuin listaan lisäten. FF lienee Mp-messuilla? Mahdollisesti sinne itsekin lähdössä, niin toivottavasti pääsee kylmäpöristelemään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #26 : Tammikuu 21, 2017, 20:50:16 ip »
Eläessäni ole ostanut kaksi uutta autoa. Kumpikaan ei koukuttanut eikä tuonut erityistä mielihyvää. Kunhan oli auto tarpeeseen. Ensimmäisen ammattini oli autonasentaja. Ehkä siksi ei hienotkaan autot ole nostaneet pulssia. Tosin eräät tekniset ratkaisut ovat olleet mielenkiintoisia. Auton periaate ei ole juuri sadassa vuodessa muuttunut kuten ei moottoripyöränkään.
Shellin baarissa sällit vertaavat tuningautojensa hevosvoimia ja kiihtyvyyksiä. Sitten kun toteaa että pesen heidän rassinsa kiihtyvyydessä tuolla pihassa seisovalla pyörällä niin alkaa älämölö. Ovat kovin herkkiä nämä harrasteautomiehet jotka lienevät jääneet pikkupojan tasolle henkisesti. Mutta se siitä: aina on jokin tehokkaampi tai nopeampi.

Kerhollani on yksi henkilö joka käy kuumana MGX-21:seen. Mutta taitaa herralta rohkeus pettää. Rahaa ilmeisesti kuitenkin on. Olen koittanut rohkaista. Itse pidän hieman perinteisemmästä kuosista. Siihen suuntaa olen omaa pyörääni rakentanut eli enemmän klassisen varustelun suuntaan käytännöllisyys ja huollettavuus etusijalla.

Silloin kun moottoripyöriin alkoi tulla "ruiskuja" sanottiin että eivät pitkään pelaa: liikaa sähkölaitteita ja kukaan ei osaa korjata. Aika on osoittanut että väärässä olivat. Sähkölaitteiden toimivuus ja kestävyys on ollut varsin hyvää luokkaa erityisesti viimeisen 25 vuoden aikana. Toki sähkölaitteita pitää huoltaa ja tarvittaessa kunnostaa. Onhan selvää että nekin kuluvat käytössä.

Olosuhteet ratkaisevat: kevät on rasittavaa aikaa moottoripyörälle: pöly, roiskeet ja niiden mukana lentävä talven jäljiltä oleva urea on osoittanut että avonaiset liittimet kuten relejalat eivät siedä moista. Purku, kevyt liuotinpesu ja suojavaha riittää.
Hyvin helpoilla keinoilla saa pyöräänsä luotettavuutta. Vanhempiin eritoten. Nykypyörissä tärkeät johtoliitokset ovat vähintäänkin roiskevesisuojattuja. Moinen huoltotoiminta ei kuulu yleensä perushuollon piiriin huoltofirmoissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #27 : Tammikuu 21, 2017, 23:14:14 ip »
Viime viikot saanut rämpiä autokorjauksen parissa. Alkaisi jo olla aika päästä kaksipyöräisten pariin. Tein kyllä eilen jo jotain alaan liittyvää tilausta kansainvälisille markkinoille..
Mutta messuilla ehkä pääsee tuota FF:ää syynäämään läheltä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #28 : Tammikuu 21, 2017, 23:57:32 ip »
Edistyksen lienee suunta siis sama kuin on viime vuosina totuttu.
Sporteissa on nähty ihan hyvääkin nykydisainia, anteeksi en pyydä FF suunnittelu osastolta.
Mistä hemmetistä tempaistu, ennen maailman loppua elokuvista?
Estetiikassa on "totuteltu" että maailma on moderni ja kadotettu uusiin tyyleihin koko esteettinen taju pyöristä.
Toimivuus oli ennen ja saneli pitkälle miltä toimivat esineet näyttävät, hyvällä pitkään.
Nykyinen linjakkuus on aika murhaa varsinkin pyörissä.
Hylätään hetkeksi omat mielipiteeni.
Maksoi mitä maksaa uusin villitys, vaikka kaikki tietää että kohta tulee toinen.
Siihenkö perustuu konsepti?
Mikähän mahtaa olla FF:n arvo muutaman vuoden päästä?
Mun ennuste on synkkä arvon aleneminen ilman hallituksen päätöksiäkin.
Sallinette naurun pyrähdyksen jos samaan aikaan moisen kanssa kohdille, anteeksi jo etukäteen.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: MGX-21 Fying Fortress
« Vastaus #29 : Tammikuu 22, 2017, 00:18:40 ap »
   Täytyy kyllä todeta että jokin muu vaihtoehto täytyy olla kuin tuo Flying Fortress... toisaalta tuo avaruusukko sopii teemaan mutta kuitenkin... sissos miten Moto Guzzi -miehen elämästä ja valinnoista tehdään vaikeata... California Stone on mulle tarpeeksi eksoottinen laite, toistaiseksi...:)