Kirjoittaja Aihe: MP kärry  (Luettu 17946 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP kärry
« Vastaus #15 : Marraskuu 15, 2015, 13:05:11 ip »
Kyse ei ole tarkoittamastasi hinaamisesta. Hinaaminen tarkoittaa köyden tai puomin päässä hinaamista ja se on paljon vaativampaa. Varsinkin köyden kera. Kuuskymppiä on siinä hommassa jo varsin vaativaa. Varsinkin moottoripyörän hinaaminen. Silloin tarvitaan hinattavassa ajoneuvossa kuljettaja.

Ps: on se moottoripyörä siellä perässä kulkenut turvallisestii moottoritiellä 120 km/h kun kuljetuksen tilaajalla oli kiire. Kuljetuksen tilaaja sai ajaa itse. Matkaa tosin oli alle 10 km.
Siinä olisi tullutkin melkolailla sakkoa jos kärähdys olisi käynyt: pakulla kun maksiminopeus on 100 km/h ja hinausyhdistelmällä se 80 km/h.

Nuo "pelastusmatkat" tien varresta pajalle ovat yleensä olleet noita lyhyitä. Samoin hinausmatkat katsastuskonttorille muutoskatsastusta varten. Pidempiä ovat olleet matkat ajoneuvomuutoksien hyväksymistestauksiin. Noin 150 km per sivu. Kun on poliisille kelvannut niin en kovasti huolta kanna.

Eipä tuossa ole eritelty. Hinaus on hinaus.

http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/nopeusrajoitukset
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: MP kärry
« Vastaus #16 : Marraskuu 15, 2015, 13:07:33 ip »
Mikään noista säännöksistä ei ole validi tässä tapauksessa kuin tuo 80 km/h rajoitus.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: MP kärry
« Vastaus #17 : Marraskuu 15, 2015, 13:26:58 ip »
Kallistuisin kyllä tuohon:
60 km/h
   - Hinattaessa toista moottoriajoneuvoa
Mutta, jollei lain koura tartu liikennevirran mukana kuljettaessa, niin...
p.s. Toinen kuljetin, jossa "vipuliina-kiinnitys" vähentämässä koukulle tulevaa vääntöä. Siinä on kyllä koukun alla uralevy, johon sivuttaisvoimat kohdistuu. Toiminee vain tasaisella maalla.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP kärry
« Vastaus #18 : Marraskuu 15, 2015, 13:31:39 ip »
Kallistuisin kyllä tuohon:
60 km/h
   - Hinattaessa toista moottoriajoneuvoa
Mutta, jollei lain koura tartu liikennevirran mukana kuljettaessa, niin...
p.s. Toinen kuljetin, jossa "vipuliina-kiinnitys" vähentämässä koukulle tulevaa vääntöä. Siinä on kyllä koukun alla uralevy, johon sivuttaisvoimat kohdistuu. Toiminee vain tasaisella maalla.

Näin se tulkittiin Jyväskylässä konttorilta kyseltäessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MP kärry
« Vastaus #19 : Marraskuu 15, 2015, 14:01:50 ip »
Harvemmin sitä on auto mukana kun mopossa laittoa tienpäällä.
Mukavan yksinkertainen ratkaisu tuo vetokuukkoon, toivava.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MP kärry
« Vastaus #20 : Marraskuu 15, 2015, 14:02:56 ip »
Toimiva.. hitto tätä kirjoitusdementiaa..

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: MP kärry
« Vastaus #21 : Marraskuu 15, 2015, 19:35:08 ip »
Mennäänpä sitten vaikka tuurilla. Kuuskymppiä sopii vauhdiksi sivuteillä mutta moottoritiellä voinee painella lujempaa varsin turvallisesti.
Tällä palstalla keskustelevilla ei kuitenkaan ole laintulkintaoikeutta. Poliisillakaan ei kovin paljoa ole tulkintavaraa. Ovat siis viisaasti jättäneet rakennelmani tulkitsematta.
Laite on ollut kuitenkin tavattoman kätevä: ei vie tilaa tavaratilassa kovin paljoa ja on hetkessä otettavissa käyttöön.

Mutta ostakaa ihmeessä perävaunuja.

Jos tarvitsisi oikeasti ryhtyä pyöriä kuljettamaan niin keskikokoinen pakettiauto takalaitanostimella lienisi pätevin. Pyörät ovat suojassa lukon takana satoi tai paistoi.
http://www.nettikone.com/mercedes-benz/ajettu-vain-157tkm/1462661

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: MP kärry
« Vastaus #22 : Marraskuu 16, 2015, 14:22:51 ip »
Moottoripyörän kiinni sitominen tavalliseen peräkärryyn tai pakuun voi olla hankalaa, epävarmaa
tai jopa mahdotonta. Tuossa nettivaraosan kärryssä näyttäisi olevan tarkoitusta varten kiinnityslenkkejä,
Perälautanosturilla varustertussa Sprintterissä ei ole välttämättä muuta kuin kuormaliinakisko metrin
korkeudella seinässä.
Oma tarve on sitoa pyörä lattiaan siten että samalla jousitus kiristetään liki pohjaan. Seisontatuet jätän ylös.
Tätä varten tarvitaan lattiassa sopivissa kohdissa neljä tukevaa kiinnityslenkkiä, sekä neljä kiinnitysliinaa. Työtä ja kiinnipysymistä helpottaa, tai vaikeuttaa joku erillinen etupyöräkiinnike/tuki. Jos jotain pientä löystymistä tapahtuu sitomisen jälkeen, jousitus huolehtii uudelleen kiristämisestä.
Toki tilannetta pitää tarkkailla kuljetuksen aikana.
Joskus olen joutunut kuljettamaan moottoripyörää kuorma-auton kontissa missä ei ollut tuon kuormaliinakiskon
lisäksi muuta kiinnitysmahdollisuutta. Onneksi löytyi pari kuormalavaa joiden päälle kiinnitin ensin pyörän em.
menetelmällä. Koko paketin sai sitten sidottua kontin etunurkkaan kiinni.
Aktiivisella rataharrastajalla ja kisakuskilla voi tietysti olla mukana sen verran muuta rekvisiittaa että
sillä saa pyörän kiilattua liikkumattomaksi pakun kuormatilaan ;D
Viimeksi tänä kesänä tuotiin tontille moottoripyörä peräkärryssä, oli kiinni neljällä liinalla, sivujalalle laitettu
ja kaatunut kuljetuksen aikana.
Surullisin tapaus oli kun BMW K1 oli käyty ostamassa jostain kauempaa ja kuskattu pakulla kotiin. En tiedä
miten oli sidottu, vai ei mitenkään, mutta oli kaatunut kahdesti kuormatilassa kuljetuksen aikana.
Sohc van Helmi.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: MP kärry
« Vastaus #23 : Marraskuu 16, 2015, 16:45:45 ip »
mitens teette laivalla ? oon laittanut keskituelle ja se liinalla etupyörään kiinni ja sitten takapyörän etteen ja taakke rekkakolmio ja ne liinalla toisiinsa kiinni

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: MP kärry
« Vastaus #24 : Marraskuu 16, 2015, 20:23:36 ip »
Miula on tavallinen kuomukärri, joka lavalle pulttaan kuvaa vastaavan himmelin, kun pitää rätkää kuljettaa.
Helppoa, nopeaa ja yksinkertaista.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP kärry
« Vastaus #25 : Marraskuu 16, 2015, 20:48:23 ip »
Sama juttu, mutten edes pulttaa kiinni. Etulaitaa vasten pukki, keula kasaan ja 1-2:lla liinalla eteen alas kiinni. Takapyörän voi vielä varmistaa pikaliinalla alas taakse, niin ei vaeltele isommissakaan röykyissä.
Kaksi pyörää saa tavalliseen kärryyn, kun laittaa toisen etulaitaa vasten ja toisen peruuttaa kärryyn ja kiristää takalaitaa vasten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: MP kärry
« Vastaus #26 : Marraskuu 17, 2015, 13:02:11 ip »
Totesin, että oma systeemini olen toteuttanut juuri Pekan kuvaamalla tavalla - tosin kulkusuuntaan poikittain.
Breva 750 / Vespa GTS 300 kulkeneet matkassa useampia kymmeniä tuhansia kilometrejä.





Aluksi käytin kuvissa näkyviä valkoisia kevyempiä liinoja varmistuksena - nyt on useampi vuosi menty neljällä.
Pystyssä ovat pysyneet - myös itsestä riippumattomassa täysjarrutuksessa.

T,
Jukka


egon

  • Viestejä: 973
Vs: MP kärry
« Vastaus #27 : Marraskuu 17, 2015, 16:02:18 ip »
Taannoin kuskattiin crossipyöriä tavallisen kärryn lavalla melkein jatkuvasti. Tein tarkoitusta varten telineen putkesta, taisi olla jotain 40 x 40. Ensin putket poikittain, että ne yltää kärryn sivulaidasta toiseen. Sitten putket pitkittäin niin, että pyörän renkaat mahtuu putkien väliin, renkaan pinta lavan pohjaa vasten ja poikkiputket toimivat renkaiden edessä rullaushaittoina. Kolmas komponetti oli saranoitu tuki, jonka saattoi keikauttaa pystyyn pyörän alle niin, että tuki tuli runkoa vasten ja tuessa oli haitat, jotka estivät pyörää kaatumasta poikittain. Noilla mentiin vuosikaudet kun sidontaa varten oli lisäksi kolme kunnon liinaa. Pyörän sai kyytiin ihan hyvin kun peruutti kärryn ojaan tai notkoon niin, että peräpalkki tuli lähes maata vasten.

Se vika on tietenkin tuossa, että kun pyörä vaihtuu, niin telinettä joutuu hiukkasen modaamaan.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: MP kärry
« Vastaus #28 : Marraskuu 17, 2015, 21:49:57 ip »
Tavallinen muuli kippilavalla ja sitten tuommonen eturenkaan tellinki mulla on ollu tähän asti jos joskus harvoin on pyörää pitäny lavalle saada. Aika hankala ja kahden pyörän kanssa vielä hankalampi. Nyt tekee mieli oikeeta ratasusukia ja helpompaa kuljetuskalustoa sille.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP kärry
« Vastaus #29 : Marraskuu 17, 2015, 22:01:39 ip »
Kippi on hankala kahdella pyörällä. Rampit reissuun. Ne ei vie kärryssäkään juuri tilaa. Kaksi menee rampeilla helposti, kuten tuolla aiemmin  laittelen, eli eka oikein päin ja toinen peruuttamalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.