Kirjoittaja Aihe: MP kärry  (Luettu 17956 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
MP kärry
« : Marraskuu 13, 2015, 21:25:39 ip »
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/2118624

Sattuuko olla kokemusta linkin kärrystä?
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: MP kärry
« Vastaus #1 : Marraskuu 13, 2015, 22:47:47 ip »
V2Tre noita on menestyksekkäästi harrastanut. Ei juuri tuota mallia, mutta vastaavia. Mukavia vetää ja nätisti tulee perässä.
Erde on ainakin yksi valmistaja.
https://v2tre.wordpress.com/2012/08/17/erde-moottorinpyorankuljetuskarry/

Ja vanhempi (tuo jossa Honda ja Buell kyydissä)
https://v2tre.wordpress.com/2008/08/31/kemora-30-08-2008-8-2008/

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: MP kärry
« Vastaus #2 : Marraskuu 14, 2015, 11:59:20 ap »
Jos taloudessa on ennestään lavakipillä tai taittoaisalla (en tiedä onko nykyään enää sallittu rakenne) varustettu perävaunu tai sellaisen saa edullisesti käytettynä niin ei tarvitse hankkia kuin erillinen kuljetustuki tai kaksi.

MP-kuljetuskärryssä lienee tärkeintä se että lavan korkeus maanpinnasta lastattaessa on alhainen tai lavan voi kipata niin että pyörän voi siihen lykätä ilman suurempia hikoiluita.

Itse olen hinannut pyöriä auton vetokoukussa olevassa laitteessa. Ei tarvitse rekisteröintiä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP kärry
« Vastaus #3 : Marraskuu 14, 2015, 16:18:38 ip »
Eikä saa vetää yli kuuttakymppiä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: MP kärry
« Vastaus #4 : Marraskuu 14, 2015, 17:00:47 ip »
80 km/h on sallittu nopeus. Asia on tarkistettu. Jos olisi pyörän päällä kuljettaja niin rajoitus olisi 60 km/h.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP kärry
« Vastaus #5 : Marraskuu 14, 2015, 18:43:18 ip »
Ota kirjallisena tuo mukaan kun vetelet. Kuorman kanssa (rekisteröimätöntä) hinattavaa laitetta ei saa vetää yli kuuttakymppiä, vai onko sulla jarrut ja jousitus siinä? Nuo hinattavat laitteet on pitänyt rekisteröidä vuodesta -11 alkaen. Jos siis kuormaa haluaa kyytiin. Siirtymäaika loppui -14. Joo, on myös tarkastettu konttorilta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: MP kärry
« Vastaus #6 : Marraskuu 14, 2015, 20:44:15 ip »
Ei ole hinattava laite eikä sitä siten tarvitse rekisteröidä eikä sitä vedetä tietä myöden. Laitteella hinataan hinattavaa laitetta kuten moottoripyörää jossa on vakuutus, joka on rekisteröity ajoneuvo ja tarvittaessa myös valot perässä. Myös vetoauton takavalot näkyvät esteettömästi. Aivan kuin perävaunua vetäisi. Hinauslaite ei ole millään lailla kosketuksissa tiehen. Kuten esimerkiksi dolly-tyyppiset laitteet ovat. Homma menee samaan kategoriaan kuin henkilöauton hinauslaite kuormurin perässä jossa etupyörät laitetaan kehikoihin jotka nostetaan maasta ylös ja auto kulkee omien takapyöriensä varassa.
En ole laskenut mutta lienee jo yli tuhat kilometriä takana turvallista moottoripyörien hinausta. Hinausmatkat ovat yleensä olleet muutaman kilometrin mittaisia mutta muutaman kerran on tehty noin 150 km matkoja. Virkavalta on kyllä seuraillut toimintaa katseella.
Vehje on tienannut moninkertaisesti hintansa.

Katsastusmiehelle jo vuosia sitten näytin vehjettä mutta hän ei osannut sanoa laitteesta sitä eikä tätä.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: MP kärry
« Vastaus #7 : Marraskuu 15, 2015, 10:07:29 ap »
Matti ja TT vääntää tapansa mukaan mutta ei hinnan kiroissa tuo kärry jos sellaista tarvitsee.
Taitaa olla sama mikä nopeusraja, liikenteen mukana menee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP kärry
« Vastaus #8 : Marraskuu 15, 2015, 10:35:17 ap »
Ei ole hinattava laite eikä sitä siten tarvitse rekisteröidä eikä sitä vedetä tietä myöden. Laitteella hinataan hinattavaa laitetta kuten moottoripyörää jossa on vakuutus, joka on rekisteröity ajoneuvo ja tarvittaessa myös valot perässä. Myös vetoauton takavalot näkyvät esteettömästi. Aivan kuin perävaunua vetäisi. Hinauslaite ei ole millään lailla kosketuksissa tiehen. Kuten esimerkiksi dolly-tyyppiset laitteet ovat. Homma menee samaan kategoriaan kuin henkilöauton hinauslaite kuormurin perässä jossa etupyörät laitetaan kehikoihin jotka nostetaan maasta ylös ja auto kulkee omien takapyöriensä varassa.
En ole laskenut mutta lienee jo yli tuhat kilometriä takana turvallista moottoripyörien hinausta. Hinausmatkat ovat yleensä olleet muutaman kilometrin mittaisia mutta muutaman kerran on tehty noin 150 km matkoja. Virkavalta on kyllä seuraillut toimintaa katseella.
Vehje on tienannut moninkertaisesti hintansa.

Katsastusmiehelle jo vuosia sitten näytin vehjettä mutta hän ei osannut sanoa laitteesta sitä eikä tätä.

Ehkä Tampereen suunnalla on eri pykälät, mutta muussa Suomessa moottoriajoneuvojen hinaaminen on sallittu 60km/h nopeudella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: MP kärry
« Vastaus #9 : Marraskuu 15, 2015, 11:28:20 ap »
Kyse ei ole tarkoittamastasi hinaamisesta. Hinaaminen tarkoittaa köyden tai puomin päässä hinaamista ja se on paljon vaativampaa. Varsinkin köyden kera. Kuuskymppiä on siinä hommassa jo varsin vaativaa. Varsinkin moottoripyörän hinaaminen. Silloin tarvitaan hinattavassa ajoneuvossa kuljettaja.

Ps: on se moottoripyörä siellä perässä kulkenut turvallisestii moottoritiellä 120 km/h kun kuljetuksen tilaajalla oli kiire. Kuljetuksen tilaaja sai ajaa itse. Matkaa tosin oli alle 10 km.
Siinä olisi tullutkin melkolailla sakkoa jos kärähdys olisi käynyt: pakulla kun maksiminopeus on 100 km/h ja hinausyhdistelmällä se 80 km/h.

Nuo "pelastusmatkat" tien varresta pajalle ovat yleensä olleet noita lyhyitä. Samoin hinausmatkat katsastuskonttorille muutoskatsastusta varten. Pidempiä ovat olleet matkat ajoneuvomuutoksien hyväksymistestauksiin. Noin 150 km per sivu. Kun on poliisille kelvannut niin en kovasti huolta kanna.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: MP kärry
« Vastaus #10 : Marraskuu 15, 2015, 11:29:53 ap »
kyllä on aika edullinen kärry, kaverin kanssa tehtiin kuvan mukanen kärry ns. omavalmiste kun oli ylimääränen akseli (telikärryn toinen akseli hajosi), ostettiin vaan valopaneeli vetopää lokarit ja lamput silti meni pari sataa, putket ja faneri oli omasta takaa, runkonumeron hakeminen ja kattastuskin makso jotain


PS on siinä pokalla ollut kiire, 10 kilsan matkalla 80 ja 120 nopeusero tekee jottain 2,5 minsaa

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: MP kärry
« Vastaus #11 : Marraskuu 15, 2015, 11:47:56 ap »
Ebaystä keväällä kopsasin tällaisen kuvan. Liike valmistaa ja myy Englannissa.
Yksinkertainen ja pieneen tilaan menevä kuljetin tavalliseen vetokoukkuun MM:n tapaan.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: MP kärry
« Vastaus #12 : Marraskuu 15, 2015, 11:55:41 ap »
helvatti tossa on kyllä mietitty yksityiskohtia tarkkaan, tommosen sais kyllä ittekkin tehtyä ....

sen verran vielä hinaamisesta että mitä on joutunut mp:ä hinaamaan niin narua ei kannata sitoa hinattavaan pyörään vaan vetää narun haarukan välistä jostain niin että kulkee vapaasti ja pitää kahvalla käden alle narua, jos alkaa vipottaa niin voi helppaa narusta

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: MP kärry
« Vastaus #13 : Marraskuu 15, 2015, 12:41:38 ip »
Lainaus
PS on siinä pokalla ollut kiire, 10 kilsan matkalla 80 ja 120 nopeusero tekee jottain 2,5 minsaa
Joo, oli aika erikoisen kiireinen herra. Piti saada Kawasaki korjaamolle ennen sulkemisaikaa ja itsensä junaan heti perään. Oli pyörästä leiponut eturattaan akselin laakeri.
Hyvä keikka. Otti itse riskin ja maksoi satasen. Jonkin sortin tietokoneasiantuntija on hän. Niillä on usein kiire.

Mutta kyllä on moottoritien pientareella hermostuttavaa tehdä hommia. Pirssiä vetää metrin päässä toistasataa ohi niin jotenkin rauhallistakin miestä alkaa nyppimään.

Lainaus
Ebaystä keväällä kopsasin tällaisen kuvan. Liike valmistaa ja myy Englannissa.

Kieltämättä on homma yksinkertaistettu. Itsellä ensimmäinen versio oli saman tapainen mutta en saanut lykätyksi yksin Californiaa noin korkealle vaikka auton resorit hiukan painuivatkin. Siksi mun versiossa on veivattava tunkki. Eräässä protossa oli myös hydraulinen tunkki mutta siihen ei oikein voinut luottaa ja oli älyttömän hidas. Nykyään omaa malliani on myös pari muuta käytössä.

Nyt on jo ajateltuna yksinkertaisempi malli jossa silti samat toiminnot. Saa nähdä tuleeko tehtyä.

Hankaluus on että vetokoukut eivät ole samalaisia ja sähköliitännän kiinnityskin voi olla tiellä. Oma viritykseni tukeutuu sekä vetokoukun nuppiin että sen varteen.

Rakenteen haittana on että takaovet eivät enää aukea kun laite on paikoillaan. Sedan-mallisessa autossa sitä hankaluutta ei ole.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: MP kärry
« Vastaus #14 : Marraskuu 15, 2015, 12:49:02 ip »
Joka tapauksessa, jos matka on pitkä tai harrastaa rata-ajoa ja pyörää on siirreltävä pitkiä matkoja on perävaunu ehdottomasti paras valinta ja jos on vielä kuomu niin pysyy ajopeli siistimpänä.

Itselläkin on käytössä kevytperävaunu mutta yksin siihen en pyörääni saa lykättyä. Ei johdu voiman puutteesta vaan siitä että välilevyn pullistuma ei diggaa moista toimintaa.

Tuo oma hinauslaitteeni on alunperin suunniteltu triken hinaukseen mutta pienellä kehityksellä soveltuu nyt myös kaksipyöräisen kuljetukseen.

Alunperin suunnittelin dolly-tyyppistä laitetta mutta se on oltava rekisteröitävissä joten piti ryhtyä kiertämään lakia ja tekemään asia erilailla.