Kirjoittaja Aihe: Nevadan rakentelu  (Luettu 52746 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #90 : Elokuu 01, 2016, 12:32:03 ip »
Taitaa nimi olla meikäläisen syytä ja on varsin agraarikulttuurinen. Maitotilallisen poika kun olen. Samaa termiä on myös käytetty M. Pölösen elokuvassa Emmauksen Tiellä. Ikään kuin lypsykoneen uusiokäyttöä. Elokuvassa laitetta käyttäneestä henkilöstä "tuli ihan luttana" koska hän ei ollut huomioinut sitä että laite sammuu vasta kun kannu on täynnä.

Nykyajan vastine lienee sanonta "tulla Mieleen" joka viittaa kotitalouskoneen vaihtoehtoista korvikekäyttöä.

Aiheesta aiemmin: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5862.msg51713#msg51713

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #91 : Elokuu 01, 2016, 12:41:50 ip »
Se ilmansaannin vähentäminen oli väliaikaisratkaisu, kun en kevään korvilla enää malttanut ruveta suutinjumppaan. Ensi talvena sitten.

Kytkimen oireisiin lukeutuu painelaakerin rallatus, niin parempi pistää kaikki uusiksi. Eivät kovin kalliita osia ole ja koko talvi aikaa tehdä. Täytyy vain joku alusta hommata. Kardaani on viime talvena perärempan yhteydessä tutkittu ja siistitty, siitä ei tarvitse murehtia.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #92 : Lokakuu 02, 2016, 13:49:13 ip »
Ajoin Temmisorvin tallille. Tai siis ihan talliin. Kaasareiden purkaminen, puhdiatus ja suuttimien vaihtoa tulossa. Mutta ei vielä, jos vaikka ajokelejä vielä olisi ja ennenkaikkea aikaa ajaa.
Muutama pikkumuutos ulkonäköön on myös suunitelmissa huoltojen lisäksi.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #93 : Marraskuu 04, 2016, 20:53:36 ip »
Tänään vein pojan harrastamaan ja painuin tallille suunnitelemaan. Purin joutessani takalokarin valoineen ja vilkkuineen, satulan, akun, etuvalon ja tangon roippeineen pois. Nyt on sitten kehitettävä rahaa uusiin osiin. Suuttimiakin pitää ostaa repullinen.

Ai niin. Maaliskuussa Milanoon viikoksi. Kansalaisopiston italian-kurssin opit pääsee koetukselle.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #94 : Helmikuu 18, 2017, 18:42:56 ip »
Tekeminen ollut vähissä rahan puuttumisen ja yhden auton laittamisen takia. Eilen kuitenkin kävin sähköjä ihmettelemässä ja muutaman muutoksenkin tein. Ensi viikolla irroitan takapyörän ja tilaan uuden kumin.
Suuret suunnitelmat joita oli, jäävät tältä talvelta tekemättä, kasaan melkein vanhalla  kokoonpanolla. Suutinjumppa on pakko tehdä, mittari vaihtuu, samoin etuvalo.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #95 : Helmikuu 18, 2017, 19:41:31 ip »
Mulla on myös hidasta. Osa projekteista etenee, jotkin ovat ennallaan. Kolmi- nelikymppisenä jaksoi melkein joka ilta ja viikonloput touhuta pyörien ja autojen kanssa ja paljon tuli tehtyä. Joskus vain pakollista korjausta mutta myös perusteellisempia muutoksia.
Ei pidä ryhtyä syyttämään itsenään jos ei etene. Aina ei vain ole ideaa tai motivaatiota. Usein vain Kerholla puhumassa siitä mitä pitäisi tai mitä on tullut tehtyä. Ideatkin alkavat vähetä. Kun keksii jotain niin kohta huomaa että joku on keksinyt jo aiemmin.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #96 : Helmikuu 18, 2017, 22:36:38 ip »
Täällä pyörivistä monet ovat olleet samassa tilanteessa itseni kanssa. Nimittäin nuoren perheen päänä. Aikaa ei yksinkertaisesti ole. Suunnitelmia kyllä. Ratapyörä huokaa pukilla huomiota ja Guzzi kyselee uusia tassuja. Tosin ei kyllä ole rahaakaan. Silti osia tipahtelee postiin ja työpaikalle. No, kyllä se tästä, tulee niitä kesiä. Ja ajetaan sitä tulevanakin kesänä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #97 : Helmikuu 18, 2017, 22:50:52 ip »
Resurssien suuntaaminen oleelliseen auttaa ja pitkällä aikavälillä, noin puoli vuotta, saa kyllä aikaiseksi kaikenlaista. Ottaa siis vain yhden kohteen kerrallaan ja saattaa sen tavoiteltuun tilaan.

Valitettavasti se ei vain minulle sovi: pitää olla aina useampi projekti rinnakkain. Jokin kohde saattaa maata pari - kolmekin vuotta unohdettuna mutta joskus sekin etenee. Mukavaa on myös tehdä niin että ottaa samanlaisia kohteita kaksi yhtä aikaa työn alle. Viimeksi kunnostin kaksi Guzzin 950cc konetta. Vain toiseen laitoin kaiken viimeisen päälle ja siihen toiseen kaikki molemmista koneista yli jääneet toiseksi parhaimmat osat. Hyvä moottori siitäkin tuli. Mutta se parempi on kokolailla uutta vastaava. Sen taas laitan pyörään josta otan kohtuukuntoisen mutta öljyvuotoisen koneen irti ja kunnostan joskus. Joutilaana voi olla muutaman päivän mutta sitten on saatava tehdä jotain joka lepuuttaa hermoja kuten pieniä asennus- tai koneistushommia.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2017, 11:54:16 ap kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #98 : Helmikuu 18, 2017, 23:24:53 ip »
Eilen juuri kaveri harmitteli, kun ei kerennyt jäälle moottoripyörällä harrastamaan, kuin puolitoista tuntia. Minulla ei ole varmaan ollut tuollaista aikaa ollut käytettävissä harrastukseen yhteensä kolmeen kuukauteen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #99 : Helmikuu 19, 2017, 09:44:02 ap »
Hieman on harrastusaika ollut vähissä. Ellen laske auton retusointia sellaiseksi. Rahan puutteessa harrastukset ovat muuttuneet liikunnaksi, siinä kun ei kustannuksia ole :D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #100 : Helmikuu 19, 2017, 12:10:35 ip »
Pieneläkeläisellä, kuten minulla, ei olisi varallisuutta harrastaa täysipäiväisesti saati sitten pitää kallisvuokraista tallitilaa mutta vaimo hankkii hommissaan ihan mukavasti ja toistaiseksi on harrastusten rahoittaminen onnistunut sitä kautta. Myös kohtuuhintaisia pankkilainoja on käytössä harrastusta tukemassa. Laina tasaa vuotuisia kulutuspiikkejä ja mahdollistaa, tosin harvoin, jonkin kalliimman sijoituksen.Ei minullakaan rahaa olisi harrastustilohin, moniin pyöriin ja hyviin työkaluihin jos en olisi pyöriä ostanut jo aiemmin kun työelämässä olin. Hyvissä hommissa oleva rouva rahoittaa ja saa sillä minut tallille ettei tarvitse naamaani katsella joka päiv

Toisaalta, säästän huoltokulut yli sataprosenttisesti koska teen huolloissa enemmän kuin huolto tekisi. Vielä tänä talvena pitää katsoa California 1400:sen ohjauslaakerit. Ne ovat kuulalaakereita eikä niitä ole asennusvaiheessa tehtaalla erityisesti voideltu. Kuten ei yleensäkään minkään Guzzimallin laakereita. Sama koskee takahaarukan laakereita.

Harrastus vaatii aikaa, rahaa ja mielenkiintoa. Jos yksi puuttuu niin homma jää. Muutamalla tutulla on moottoripyörä joka seisoo tallissa tarpeettomana. Vain yhdellä on syynä oma sairaus jonka toivoo parantuvan niin että pääsee jatkamaan. Pyörä hänellä on ollut uudesta asti ja muutama vuosi sitten sai sen museokilpiin. Homma on siis pitkäjänteistä hänellä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #101 : Helmikuu 19, 2017, 20:04:13 ip »
Millaista valoa ja mittaristoa pyörään tulossa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #102 : Helmikuu 19, 2017, 20:20:48 ip »
Etuvaloksi havittelen alkuperäistä pienempää, noin 150mm halkaisijaltaan olevaa. Nopeusmittariksi haluan myös pienemmän ja merkkivaloilla olevan. Saisin etupäätä kevyemmän ja simppelimmän näköiseksi.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #103 : Helmikuu 24, 2017, 10:33:23 ap »
Joku tuollainen mittari? Sportti-Hondaani hommasin tuollaisen mutta saas nähdä milloin saan paikalleen.

https://www.louis.de/artikel/t-t-multifunktionsinstrument/10034806?list=246306835
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Kosse

  • Viestejä: 140
Vs: Nevadan rakentelu
« Vastaus #104 : Helmikuu 24, 2017, 10:51:30 ap »