Kirjoittaja Aihe: guzzi 5t 850  (Luettu 10379 kertaa)

cafe t5

  • Viestejä: 19
guzzi 5t 850
« : Lokakuu 25, 2015, 18:04:29 ip »
eli kyseinen guzzi rakenteilla caffila kilpuriksi ja ajattelin päivittää orkkis sähköt.....nyky aikaiseksi

eli käretön sytytys, lipo akku, jännitteen säädin, jne
onko jollekin jäänyt hyllyyn osia tahi mistä kannattaa hankkia guzzin sähkö osia?
en viitsi jokaisessa projektissa hakata päätä seinään, joten apua on pyydettävä.

ps. jos jollakin on tarvetta moto guzzi 5t 850 vm. -84 orkis osille niin laita viestiä....




« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2015, 18:43:35 ip kirjoittanut cafe t5 »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: guzzi 5t 850 sähköt
« Vastaus #1 : Lokakuu 25, 2015, 19:15:31 ip »
Tarvikesytkiä on useita eri merkkejä. Itse olen tykästynyt Ignitech-merkkiseen sytkään. Ei ole merkkikohtainen vaan käy ihan minkä merkkiseen vain 1 - 8-sylinteriseen ja on mukana tulevalla tietokoneohjelmalla helposti säädettävissä. Perusasetuksissa laaja valikoima eri pyörämallien ja -merkkien sytytysmoodeja. Tilauksen yhteydessä mainittava pyörän merkki ja malli että saa oikean määrän antureita ja sytytyspuolia.

http://www.ignitech.cz/en/

Samalta firmalta saa myös moottoriohjaimen jossa on sekä sytkä että ruiskutus. Pääsee kaasuttimistakin eroon.

Omia virityksiäni: http://www.motomatti.fi/2014/12/saaksjarvi-trike-digitaalinen-sytytys.html

cafe t5

  • Viestejä: 19
Vs: guzzi 5t 850 sähköt
« Vastaus #2 : Marraskuu 09, 2015, 22:43:36 ip »
mitenkäs laturi.... onko alkuperäinen avoin diodi paketti...toimiva vai kannattaako vaihtaa koko paketti nykyaikaiseksi...
 http://www.silent-hektik.com/SH_LiMa.htm
jos jotain edullista ideaa on niin kiinnostaa....
kaikki sähköt pitäisi saada piiloon ...+ akku myös   :D

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: guzzi 5t 850 sähköt
« Vastaus #3 : Marraskuu 10, 2015, 10:16:24 ap »
Alkuperäiseen Bosch-lataussysteemiin kuuluu jännitteensäädin ja tasasuuntaaja. Ovat toimivia laitteita kunhan liitokset pitää puhtaina ja tiiviinä sekä tasasuuntaajalle hyvän tuuletuksen. Eniten vaivaa tuottavat kolmen keltaisen johtimen nippu laturilta tasasuuntaajaan. Nykytekninen laite, kuten linkissäsi, on varmaankin helpommin sijoiteltavissa näkymättömiin. Ainakin edullista on käyttää alkuperäisiä komponentteja.

Jos runko vaihteiston yläpuolelta ja sen takaa pitää pitää tyhjänä niin akulle paikka löytyy vaihteiston takaa. Nykyaikaisen akun saa sinne kyljelleen hyvään suojaan. Vaatii tietysti telineen teon. Keskiseisontatuen runkokorvakkeisiin on helppo kiinnittää kunhan poraa reiät ja/tai sitten poikittaispulttiin jossa on alunperin keskiseisontatuen jousenkorvat. Keskituki luonnollisesti menetetään. Mutta harvoin niitä konditoriakilpurissa on ollut.

Sähköt saa kyllä piiloon varsin helposti kun tekee uuden yksinkertaistetun kytkentäkaavion ensin paperille ja johdotuksen sen mukaan. Johdotus seurailisi silloin vasemman puolen runkoputkea koska sillä suunnalla on eniten sähköä kuluttavia kohteita kuten startti paksuine johtoineen. Maajohto rungosta etuhaarukan puolelle pitää muistaa asentaa ohi ohjauslaakerien.

Tankin alla on suojaisaa mutta hieman hankalasti tavoitettavaa tilaa. Satulan alle tehtävä asennus välipohjalla tai ilman piilottaa sähkölaitteita tehokkaasti. Satulan avaamalla pääsee sytytyksen ohjelmointiin, sulakkeisiin ja muihin sähkölaitteisiin käsiksi ja ovat parhaassa mahdollisessa suojassa mikäli takalokari on kunnollinen.

Sähkölaitteiden näkyvästä sijoittelusta voi tehdä myös "hyveen". Se tarkoittaa että homma tehdään näkyvään, kohtuulliseen suojaisaan ja helposti tavoitettavaan mutta hyvin tuuletettuun paikkaan siten että komponentit sijoitellaan selkeästi ja niiden johdotus tehdään hyvin siististi ja järjestelmällisesti. Samassa levyssä ovat siis latauslaitteet, sytytys, releet ja sulakkeet hyvässä järjestyksessä.

Etu- ja takajarrun jarruvalokytkennät on helpoin hoitaa painekytkimillä jotka toimivat samalla banjopultteina. Laittanet kuitenkin punosjarruletkut vanhojen kumisten tilalle. Samalla muutat jarrut erillisjarruiksi. Etujarrun kahvasylinteri riittää käyttämään molempia etujarruja tai sitten poistat, kevennyssyistä, vasemman etujarrulevyn.
http://www.motomatti.fi/2013/10/saaksjarvi-trike-etujarrun-uudet-letkut.html
http://www.motomatti.fi/2014/08/saaksjarvi-trike-etujarrun-tuplaus.html

Tässä juttu Cali T3:sen jarrusta: http://www.motomatti.fi/2011/07/etujarrun-kunnostus.html
Valitettavasti kuva on kännykkäkuva mutta siinä näkyy banjoruuvin tilalle asennettu painekytkin jarruvaloa varten.

Tässä yksi cafe-tuotos: http://www.motomatti.fi/2011/12/sahkokatkaisimien-korvaaja.html

Valittavasti kuvassa sähköjen sijoittelu jää juurikin jarrunestesäiliön taa. Mutta juttu käsitteleekin lähinnä ohjaustangon kytkimiä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: guzzi 5t 850 sähköt
« Vastaus #4 : Marraskuu 10, 2015, 11:28:24 ap »
Tämmösen kanssa pääsisi helpolla.

http://motogadget.com/en/electrics/electronic-control-box-m-unit/m-unit/m-unit-digit-tastersteuerung-u-sicherung.html

On monesti ollut mielessä, jos pikkulohkon sähköt yksinkertaistaisi. Voisi päivittää nappulahässäkätkin järkevämpiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: guzzi 5t 850 sähköt
« Vastaus #5 : Marraskuu 10, 2015, 11:30:34 ap »
Jäi kirjaamatta sellainen juttu joka vähentää sähköjohtojen tarvetta kovasti: virtalukon sijainnin vaihto niille seuduille missä muutkin sähkölaitteet ovat. Samalla säästytään suurelta osalta liikkuvia johtimia ohjausakselin ympäristössä.

Jotkut tekevät sähköistyksiä yksivärisillä johtimilla. En suosittele. Kannattaa ostaa mahdollisimman monen värisiä johtimia. Kaksivärisiä on vaikea löytää mutta niitä voi tehdä: yksiväriseen johtimeen voi tehdä raidan tai katkoviivoituksen maalikynällä. Näin lisääntyvät värivaihtoehdot. Kun teet maajohdotuksia pitää muistaa että niiden vahvuus pitää olla ainakin sama tai isompi kuin kyseisen toiminnon virtajohdin. Ja kaikki maajohtimet samaa väriä. Yleensä käytetään mustaa mutta sytytyslaitteissa usein valkoista.

Liittimiksi suosittelen edullisia vesitiiviitä Superseal-liittimiä. MTA ja AMP-merkkiset ovat toimivia. Vastaavat BL, Blue Line, Autoline ja Biltema ovat roskaa. Samalla voi hankkia kumisuojukset liittimien ja johtimien välille. Esim. JA-Elektro toimittaa niitä. Voi löytyä Motonetistäkin mutta sielläkin on hylkyä hyllyssä. Lisäksi tarvitset erityiset rullapuristinpihdit. Niitä voi olla hankala löytää. Vaikka liikkeet myyvät liittimiä niin eivät välttämättä oikean mallisia pihtiä.
Sähkötukkuliikkeissä tietävät paremmin.

Tässä jotain suuntaa antavaa: http://www.motomatti.fi/2012/01/sahkotoihin-tyokalut.html

Käynnistyinmoottorin, jos se vielä on isokokoinen Bosch, voi vaihtaa paremmin pyörittävään ja pienemmällä teholla toimivaan alennusvaihteiseen Valeo-merkkiseen. Sallii käyttämään huomattavasti pienempää akkua. 14Ah riittää hyvästi. Pieni akku lataantuu nopeammin ja antaa siksi varmemin käynnistysvirtaa kuin iso. Erityisesti jos ajetaan lyhyitä kahviloiden välisiä matkoja. http://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/breva-750/2008/shorai-litium-akku-12v-14ah-l-navat-kotelo-5/

Tämmöisiäkin on tarjolla eikä paina juuri mitään eli tarvitsee vain viitteellisen telineen eikä nosta pyörän painoa tai painopistettä: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akku-muut/Litiumakku-2000036169/

Onko muutostyö pyörässäsi niin suuri että vaatii katsastuksen että sen saa tieliikenteeseen takaisin?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: guzzi 5t 850 sähköt
« Vastaus #6 : Marraskuu 10, 2015, 12:58:14 ip »
Tai jos ei asiaa suunnittele kunnolla kokonaisuutena vaan käyttää valmista satulaa ja joutuu sen nostamaan korkealle niin tulee tuon näköinen kuin tuosta "cafe-tuotoksesta" johon oli linkki.

Tuohon voi seli-selittää sen verran että tuossa kuvanottovaiheessa paria tuntia aiemmin oli satula lepäämässä runkoputkien päällä. Kuvassa näkyvän pyörän omistaja-kuljettajan mittasuhteet vaativat muuta. Tilanne ei ole nykyisin aivan tuo vaan ajoasentoa on muokattu.

Paljon näkee kuvia joissa satula on kiinni suoraan runkoputkien päällä. Ajajan täytyy tällöin täyttää ISA-normin vaatimukset: Italialainen Standardi Apina eli pitkät kädet mutta lyhyet jalat.

Näistä rakenteluasioista voisi kukin tuotoksiensa mukaan kirjoittaa pientä muistiota ja kuvastoa. Esimerkiksi kerholehti Il Falcone tarvitsee sisällöntuottajia pari kertaa vuodessa. Siinä rakennellessa juttu syntyisi kuin ohimennen. Kuvan alle kuvatekstiä että selviää mitä kuvassa eritoten pitää katsoa.

Itse katson jo kunnostautuneeni em asiassa. Nytpä haastan nimimerkki klassikon tekemään jutun omasta cafeestaan ja sen erikoisista erikoispiirteistä! Ja haastetta vain eteenpäin.

cafe t5

  • Viestejä: 19
Vs: guzzi 5t 850 sähköt
« Vastaus #7 : Marraskuu 10, 2015, 13:18:11 ip »
Paljon näkee kuvia joissa satula on kiinni suoraan runkoputkien päällä. Ajajan täytyy tällöin täyttää ISA-normin vaatimukset: Italialainen Standardi Apina eli pitkät kädet mutta lyhyet jalat.


eli niin kuin minä  ;D  supisuomalainen persjalkainen mies.....

kiitoksia vinkeistä...
lisää saa laittaa hyviä ohjeita...

kuvan jammusta tuli idea... kun sattui olemaan samanlainen tankki jäänyt hyllyyn.
vanteet on jo maalarilla.... kultaiseksi tulee ja renkaat 5.00-16" tilattu
etu iskarit on lyhennetty 5cm....
renkaat kun saan alle niin pääsen runkoa muokkaamaan...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: guzzi 5t 850 sähköt
« Vastaus #8 : Marraskuu 10, 2015, 13:51:01 ip »
Taitaa tulla aika matala maavara! Pikitiellähän näillä toki..



Mulla tahtoo jäädä kameran kanssa kikkailu aika vähälle rakentelun lomassa. Ei viitsi näplätä hanskojen kanssa tai sotkea puhelinta/kameraa. Tulee sitten kuvapäivityksiä aika harvakseltaan. Nytkin yksi kokoprojekti valmistumassa, mutta kuvia on siellä täällä puhelinta. Täytyy katsoa saisiko tuosta jotain aikaan, saattaisi kiinnostaa jopa palstalaisia tai kerholaisia, vaikkei ihan Guzzi olekaan. ...ei vaan vielä kehtaa paljastaa enempää.



Näistä rakenteluasioista voisi kukin tuotoksiensa mukaan kirjoittaa pientä muistiota ja kuvastoa. Esimerkiksi kerholehti Il Falcone tarvitsee sisällöntuottajia pari kertaa vuodessa. Siinä rakennellessa juttu syntyisi kuin ohimennen. Kuvan alle kuvatekstiä että selviää mitä kuvassa eritoten pitää katsoa.

Itse katson jo kunnostautuneeni em asiassa. Nytpä haastan nimimerkki klassikon tekemään jutun omasta cafeestaan ja sen erikoisista erikoispiirteistä! Ja haastetta vain eteenpäin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: guzzi 5t 850 sähköt
« Vastaus #9 : Marraskuu 10, 2015, 17:01:29 ip »
Matilta hieno haaste cafen väkertäjille. Riipustakaa joutessanne muutama rivi rakentelustanne ja liitteeksi muutama foto. Ei tarvi olla tarina loppuun tehdystä rojektista, vaan aatoksista ja ratkaisuista mitä olette tähän mennessä saaneet aikaiseksi.
Tarinat voi pistää Saarelaisen Kimmolle Mieluusti tämän kuun aikana, niin on sitten loppuvuodesta Il Falconessa.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: guzzi 5t 850 sähköt
« Vastaus #10 : Marraskuu 10, 2015, 18:27:12 ip »
Jukka puhuu asiaa!
Seuraavan lehden työstäminen on sitten alkanut...
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

cafe t5

  • Viestejä: 19
Vs: guzzi 5t 850 sähköt
« Vastaus #11 : Marraskuu 16, 2015, 18:42:02 ip »
jatketaan tänne guzzi projektin päivitystä.....

onko kenelläkään kokemuksia http://www.silent-hektik.de/SH_LiMa.htm

ja toinen ongelma....etukolmiot.. pitäisi löytää leveemmät kolmiot n. 190-200mm
38mm putkille. 5.00-16 ei ihan mahdu pyörimään edessä. ;D

vaihdetaan aiheen nimeä. :o

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: guzzi 5t 850
« Vastaus #12 : Marraskuu 16, 2015, 19:38:24 ip »
Epäilenpä että kovin paljon ei alkuperäisissä Guzzin keulakolmioissa ole varaa. Leveämmissä (uudemmissa) on sitten reiät isommat ja ohjausakselin kiinnitys erilainen. Jospa veisit alkuperäiset kolmiot koneistajalle malliksi ja sanoisit paljonko leveämmät haluaisit. Ei jyrsinkoneella kauaa tarvitse alumiinijöötin sisältä moisia etsiä. Samalla tulee jämäkämmätkin

Koneistelin alkuperäiseen Cali3 serie uno-mallin keulaan säädettävät kolmiot tutkimustyötä varten. Ei siinäkään kauaa aikaa mennyt. Säätöjen löytymiseen sen sijaan meni aikaa.
http://www.motomatti.fi/2015/07/california-adamant-keulakulmaprojekti.htm

Tuolla kirjoitukseni lopussa on linkki keulakulmalaskuriin. Samalla kun levennät keulaa niin on erinomainen mahdollisuus tehdä sporttisemmat ajo-ominaisuudet muuttamalla jättöä. Laskimella saat selville halutut kulmat ja mitat.

Vanhemmasta Silent Hektikistä on kokemusta mutta se tuli suoraan alkuperäisen Bosch-laturin kupeeseen. On vain niin kauan aikaa sen asennuksesta että ei ole kuvaa tallessa. Aloitin vasta vuosituhannen taitteen jälkeen ottamaan aktiivisemmin kuvia tekemisistäni. Mutta tietääkseni sytkä vie edelleenkin kyseistä LM2:sta eteenpäin.

cafe t5

  • Viestejä: 19
Vs: guzzi 5t 850
« Vastaus #13 : Marraskuu 18, 2015, 22:03:42 ip »
pirun pienestä on kiinni....:D
eli koneistetaan iskarin ala osista pikkaisen pois... varovasti ettei mene puhki.
seinämän vahvuus alkujaan mihin rengas ottaa kiinni on 7mm
jos 4mm poistaa niin kyllä kestää mut vanne ei saa veittää.
4mm/putki jää jo hajurako yht. 2mm :D

jos jollain on valeonin startti ylin määräisenä niin kiinnostaa....

joku tarjosi mullle jo osia ja lupasi laittaa osista kuvia mut ei ole kuulunut.... ???

rojekti etenee ja taitaa tulla orkis sähköillä alkuun.
pitäisi saada koe-ajo suoritettua jyväskylä rompepäiville..... http://konepyoraseura.fi/jyvaskylan-rompepaivat-09-01-2016/
jos lunta ei ole tullut tai tiet on kuivana JA mopo on ajo kuntoinen... :D

cafe t5

  • Viestejä: 19
Vs: guzzi 5t 850
« Vastaus #14 : Marraskuu 19, 2015, 23:13:03 ip »
nyt mahtuu eturengas pyörimäään.  ;D
renkaiden asennuksen yht. huomasin takarenkaan linjaus on pielessä.
perämurikan ja kardaaniputken väliin simmilevyjä? vai miten saan takarenkaan kulkemaan suoraan.