Ne huiman oloiset laitteet ovat kuitenkin käyneet ennen muutoskatsastusta puolueettoman tutkimuslaitoksen testeissä. Tärkeimmät testit ovat jarrutus- ja käsittelytesti. Vähintään sen läpäiseminen tarvitaan muutetun moottoripyörän hyväksymiseksi liikenteeseen. Käyttövoiman vaihtamiseksi tarvitaan päästötiedot. Ahtamiseen tehomittaus jonka pitää osoittaa että teho ei ole noussut liiaksi.
Esimerkiksi jäykkäperäinen ahdettu pitkäkeula on joutunut läpäisemään useamman eri testin. Uskokaa pois, sellaisiakin on. 
Testeissä on harmina se että ne maksavat ja valtiokin haluaa veronsa niistä. Niinpä ekan kerran kun vein muutettua moottoripyörää jarrutestiin jonka hinnan, noin 400€, olin saanut testaajan nettisivuilta koin ikävän yllätyksen. Lisäksi tulevat vielä lausunnon, hyväksyvän tai hylkäävän, hinta sekä veroja ja kirjaamismaksuja. Yhteensä noin 550€. Jokaisen eri asiaa mittaavan testin hinta on sunnilleen sama. Tehonmittauksen voi saada halvemmalla. Kaikkia testejä ei tällä hetkellä edes tehdä Suomessa. Moottoripyörän muokkaamista ei siis ole tehty kovin edukkaaksi tai helpoksi vieläkään. Lisäksi tarvitaan ammattitaitoa tehdä muutokset. Mikä tahansa värkki ei testejä läpäise.
Testitodistuksessa on paras puoli se että hyväksyttyä testitulosta ei katsastusmies tai poliisi kykene kumoamaan tai ohittamaan. Sekös niitä toisinaan harmittaa.
Itse olen käyttänyt tätä firmaa: 
http://www.testmill.fi/