Kirjoittaja Aihe: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä  (Luettu 10435 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #15 : Marraskuu 07, 2015, 16:42:26 ip »
Jos kuviteltaisiin, että moinen roplauskielto tulisi, yllyttäisi se ainakin minua henkilökohtaisesti rikolliselle tielle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #16 : Marraskuu 07, 2015, 19:12:51 ip »
Jos kuviteltaisiin, että moinen roplauskielto tulisi, yllyttäisi se ainakin minua henkilökohtaisesti rikolliselle tielle.

Kieltolain aikaan oli salakapakat ja salakuljettajat nopeine veneineen.

Roplauskieltolain aikaan olisi salakorjaamot ja salakuljetus onnistuis interwebin ja avoimen rajan avulla ;D
Tämäkin vielä! ! !

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #17 : Marraskuu 07, 2015, 21:00:25 ip »
Jossain vaiheessa oli jo esillä direktiivi joka moottoripyöräpiireissä nimettiin "roplaamiskielloksi". EU-viranhaltijat ja heidän takanaan olevat lobbaajat saivat tällaisen esityksen aikaan. Se olisi EU-parlamentissä läpi mennessään tiennyt sitä että vain valtuutetut merkkihuollot saisivat tehdä huoltoja.


No, autojen suhteen kehitys on EU:ssa mennyt päinvastaiseen suuntaan eli että merkkihuoltoon ei voi pakottaa edes takuuaikana. Olisi aika kummallista eli kaupan vapautta rajoittavaa, jos moottoripyörien suhteen suunta olisi toinen.
Emeritus-guzzisti

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #18 : Marraskuu 07, 2015, 23:48:45 ip »
Salaa säätää kytkintä olisi kyllä raikas näkemys motoristin tulevaisuudesta.
Tää kaikki on kuitenkin täysin höpöä, eikä koskaan toteudu.
Paavi ajaa kohta harrikalla kuten Pjutin, ennusti jo nuestredamus.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #19 : Marraskuu 08, 2015, 08:55:11 ap »
En jaksa uskoa roplaamiskieltoon. Roplaaminen on monelle tiivis ja olennainen osa mp-harrastusta. Kiellon seurauksena näen että meidän foorumille tulisi melkoinen määrä tekstiä "moottoripyöräkauppa sukeltaa" ketjuun. Kuitenkin paljon ennen meidän foorumin kirjoittelua moottoripyörakauppiaat mukaanlukien siis valmistus (Piaggio, HD, Honda, jne.) älähtää ja alkaa lobbaamaan tällaista kieltoa vastaan. MMAF tekee myös hyvää työtä, tosin mua huimaa millaisilla vehkeillä nykyään saa ajaa liikenteessä verrattuna siihen kun olin pikkunappula  ;D
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #20 : Marraskuu 08, 2015, 17:44:33 ip »
Ne huiman oloiset laitteet ovat kuitenkin käyneet ennen muutoskatsastusta puolueettoman tutkimuslaitoksen testeissä. Tärkeimmät testit ovat jarrutus- ja käsittelytesti. Vähintään sen läpäiseminen tarvitaan muutetun moottoripyörän hyväksymiseksi liikenteeseen. Käyttövoiman vaihtamiseksi tarvitaan päästötiedot. Ahtamiseen tehomittaus jonka pitää osoittaa että teho ei ole noussut liiaksi.
Esimerkiksi jäykkäperäinen ahdettu pitkäkeula on joutunut läpäisemään useamman eri testin. Uskokaa pois, sellaisiakin on.

Testeissä on harmina se että ne maksavat ja valtiokin haluaa veronsa niistä. Niinpä ekan kerran kun vein muutettua moottoripyörää jarrutestiin jonka hinnan, noin 400€, olin saanut testaajan nettisivuilta koin ikävän yllätyksen. Lisäksi tulevat vielä lausunnon, hyväksyvän tai hylkäävän, hinta sekä veroja ja kirjaamismaksuja. Yhteensä noin 550€. Jokaisen eri asiaa mittaavan testin hinta on sunnilleen sama. Tehonmittauksen voi saada halvemmalla. Kaikkia testejä ei tällä hetkellä edes tehdä Suomessa. Moottoripyörän muokkaamista ei siis ole tehty kovin edukkaaksi tai helpoksi vieläkään. Lisäksi tarvitaan ammattitaitoa tehdä muutokset. Mikä tahansa värkki ei testejä läpäise.

Testitodistuksessa on paras puoli se että hyväksyttyä testitulosta ei katsastusmies tai poliisi kykene kumoamaan tai ohittamaan. Sekös niitä toisinaan harmittaa.

Itse olen käyttänyt tätä firmaa: http://www.testmill.fi/

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #21 : Marraskuu 26, 2015, 22:04:23 ip »
Tästä jatketta aiheeseen: asiantuntijoiden alustukset (mm. mp-katsastus) Motoparlamenttiin: http://www.smoto.fi/?p=3510

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #22 : Joulukuu 10, 2015, 11:24:45 ap »
Uusia ajoneuvolajeja ja -tyyppejä liikenteeseen ensi kevään ja kesän aikana ja lopussa maininta yksilöllisten moottoripyörien sallimisesta liikenteeseen alhaisemmin vaatimuksin jutun lopussa: http://www.trafi.fi/filebank/a/1448609839/64bdf0c2cb631a843234b354d677aea0/19111-Rautavirta_Kevyet_ajoneuvot_ja_nopeat_traktorit.pdf

Sähköinen rekisteröinti ja vakuuttaminen: http://www.trafi.fi/filebank/a/1448609839/43d94cdb30c63db694665c1bb17edeb0/19107-Aaltonen_Jalko_Vares-info_24112015.pdf

Juttu kokonaisuudessaan: http://www.smoto.fi/?p=3547

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #23 : Joulukuu 10, 2015, 11:56:26 ap »
Uusia ajoneuvolajeja ja -tyyppejä liikenteeseen ensi kevään ja kesän aikana ja lopussa maininta yksilöllisten moottoripyörien sallimisesta liikenteeseen alhaisemmin vaatimuksin jutun lopussa: http://www.trafi.fi/filebank/a/1448609839/64bdf0c2cb631a843234b354d677aea0/19111-Rautavirta_Kevyet_ajoneuvot_ja_nopeat_traktorit.pdf


Onko trafilta oikeasti tilattu joltain yläasteelaiselta tällainen esitelmä? Ei kovin ammattimaisen näköinen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #24 : Joulukuu 10, 2015, 12:32:32 ip »
Sellainen päällikkö meillä kuitenkin on Liikenne- ja Viestintäministeriössä. Yli-Insinööri Maria Rautavirta.
Pääosin motoristien hankkeet ovat saaneet häneltä suopean vastaanoton ja edistystä on tapahtunut kuten lukea saatamme hänen esityksestään. Tässä vai oli yksi asia. Koko APU II-projekti on hieman laajempi. Tässä osa lakiesityksen sisällöstä: http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2015/20150024.pdf

Aiemmat päälliköt olivat melko paljon vähemmän suopeita. Taisipa eräs mainita ettää moottoripyöriä ei tässä maassa tarvita. Siksi siedän kyllä sen että nykyisellä päälliköllä saattaa olla kirjallisessa ilmaisussaan puutteita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mielenkiintoinen keskustelu moottoripyöräilystä ja liikenteestä
« Vastaus #25 : Joulukuu 10, 2015, 12:43:04 ip »

..Yli-Insinööri..

Tämä kertookin jo paljon..
Hyvä pyörä, parempi mieli.