Kirjoittaja Aihe: Öljypumpun kunnostus ja "säätö"  (Luettu 2487 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Öljypumpun kunnostus ja "säätö"
« : Lokakuu 16, 2015, 12:28:46 ip »
Tulipa taas tehtyä vaihteeksi öljypumppuremonttia. Käyttökilometreistä ei ole ennakkotietoa mutta sen verran on pumppu pyörinyt että päittäisvälystä löytyi ylitse toleranssien. Jutun edellisessä osassa on pumpun mittapiirros johon linkki heti jutun otsikon alla. Toisessa osiossa, johon linkki vie, on selitetty toimenpiteet. Pumpun irrotus edellyttää jakoketjun irrotusta ja se lähtee irti kunhan kampiakselin, nokka-akselin ja öljypumpun ketjurattaat irrotetaan. Kampiakselin pään mutteri tarvitsee pitkän kruunuavaimen. Muut aukeaa tavanomaisilla työvälineillä. Ajoitusmerkit pitää huomioida.

http://www.motomatti.fi/2015/10/purkupyora-oljypumpun-korjaus.html

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Öljypumpun kunnostus ja "säätö"
« Vastaus #1 : Lokakuu 17, 2015, 22:18:44 ip »
Ajoitusmerkit pitää huomioida.

Näin.

Tässä talvi tai kaksi takaperin mulla korkkasi nostinkuppien pinta ja nokka-akseli ehti tuhoutua.

Sitä vaihtaessani sain öljypumpunkin niin rikki että se piti vaihtaa, mutta se ei varsinaisesti liity tähän.

Vaan se liittyy, että onko kelleen tarttunut käteen ohjetta siihen miten ajoitus laitetaan paikalleen? Tarkoitan tällä ihan askel askeleelta: "pyöritä tämä tähän. sitten pyöritä tuo tuohon, sitten laita töttörö namiskuukkeliin ja se oli siinä"

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Öljypumpun kunnostus ja "säätö"
« Vastaus #2 : Lokakuu 18, 2015, 11:21:55 ap »
Kaksi tapaa: ohjekirjan mukaan:
Lainaus
"pyöritä tämä tähän. sitten pyöritä tuo tuohon, sitten laita töttörö namiskuukkeliin ja se oli siinä"

Tai sitten päättelemällä ja astelevyn kanssa. Edellyttää moottorin toiminnan tuntemusta. Guzzissa se on helppo: ei voi mennä kuin kierroksen pieleen. 50 on onnistumisprosentti.

Onhan siellä joka paikassa ajoitusmerkit ja purkaessa voi tehdä lisämerkintöjä noin niin kuin varmuudeksi. Esimerkiksi jos vauhtipyörän irrottaa niin ennen viimeisen pultin poisottoa voi merkitä vauhtipyörän asennon kampiakseliin.

Toisaalta vauhtipyörän saa asentoonsa pyörittämällä oikean sylinterin yläkuolokohtaansa, laittamalla vauhtipyörän D-merkin osoittamaan oikealle, sitten nokka-akselin niin että oikean kannen molemmat venttiilit ovat kiinni, kampiakselin hammaspyörän ajoitusmerkki osoittaa ylös ja nokka-akselin merkki alas. Jakoketju asennetaan niin että merkit jäävät kohtaamaan. Virranjakaja työnnetään paikoilleen sille hampaalle että oikean puolen kärkipari on juuri avautunut. (Vai olikos se sittenkin S-merkki ja vasen sylinteri.....)

Periaatteessa ajoitusmerkkejä ei tarvita lainkaan jos on astelevy käytettävissä ja tieto ennakoista. Toisaalta ennakotkin saa kohdalleen kokeilemalla. Silloin on käynti ja kulku kohdallaan.

Silloin tällöin törmää Guzzeihin joissa vauhtipyörä on laitettu kiinni summittaisesti. Silloin ei asento- eikä ennakkomerkinnöistä ole apua. Mutta kun sen tietää (älyää) ja on astelevy niin homman voi katsoa kampiakselin etupäästä kohdalleen.