Kirjoittaja Aihe: Liikenteestä poisto 2015/11 alkaen  (Luettu 61585 kertaa)

TunturiTT

Vs: Liikenteestä poisto 2015/11 alkaen
« Vastaus #135 : Tammikuu 04, 2017, 14:03:45 ip »
Veljet onkin oma lajinsa. Itsellä kolme veljeä, kahdella iso pyörä, kolmannella vielä enduropiikki. Kovasti olen koittanut pehmentää  ;D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2017, 15:26:38 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

« Vastaus #136 : Tammikuu 04, 2017, 14:54:26 ip »
Oman ikäpolven edustajista (alle 45v.) melko harvalla on edes korttia, sitä kun ei enää saanut "lahjana" ajokortin sivussa".
Tämäkin hankaloittaa aloittamista, kun se korttikin maksaa nykyään varmaan sen 700-800euroa.
Monet 30-40v. ovat toistaiseksi lopettaneet mp-harrastuksen, koska ei ole aikaa eikä rahaa siihen (työ, perhe, talo jne. menee edelle). Oletettavasti osa heistä aloittaa myöhemmin uudestaan...
Tunnen - tiedän useita motoristeja,  jotka ovat  aloittaneet harrastuksen jäätyään eläkkeelle, mutta vanhuuseläkkeelle jäävistä tuntemistani  vain yksi on ajanut moottoripyöräkortin.
Nuorempi ikäpolvi, jolla ei ole mp-korttia, saattaa olla jonkinmoinen kynnys ajaa kortti 65 vuotiaana.
Olen  tuntenut  ja  tunnen  edelleen  myös  entisiä, 50- 60-luvun  motoristeja,  jotka ovat aloittaneet uudelleen  eläkeiässä,  mutta huonoin tuloksin,  harrastus on jäänyt lähinnä pyörän omistamiseksi  (" ... voi kun osais ajaa...").
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

« Vastaus #137 : Tammikuu 04, 2017, 16:50:47 ip »
Tuossa ajo-osaamisasiassa olen ollut vastuullinen niitä kohtaan joilla on syntymäajastaan johtuva, autokortin saamisen yhteydessä lahjaksi saatu A-kortti. Olen ohjannut ajoharjoituksissa useitakin henkilöitä kaarto- jarrutus ja hidasajoasioissa. Paitsi vaimo valitsi autokoulun kurssin vaikka hänelläkin oli jo ennestään A-kortti.

Erityisesti hidasajo ja jarruttaminen tuntuvat olevan se vaikea kohta eikä niitä haluta harjoitella "koska siinä voi kaatua". Parempi harjoituksissa keikahtaa kuin liikenteessä. Toinen selitys on: "ajan varovasti, ei tule kolaria".
Yksi hermostui "komentelustani" ja lopetti siihen paikkaan. Eräs naisihminen tirautti välillä pienet itkut mutta kohta taas jaksettiin jatkaa. Jälkeenpäin ovat kiitelleet vaikka koulutustilanteen jälkeen heti ei.

Ennakoivan ajon kursseilla on tullut käytyä mutta ei viimeiseen kymmeneen vuoteen. Olen harjoitellut itse ja tehnyt harjoituksia myös ajatustasolla eri tilanteita silmällä pitäen. Ei ole tullut ainakaan aloittelijan virheitä joissa pyörä on keikahtanut paikoillaan tai pienessä vauhdissa nurin tai suistunut ulkokaarteeseen. Tosin nyt ei oikean jalan asentotieto ei aina yllä päähän asti. Siksi olenkin panssaroinut pyöräni keikahtamisen varalle. Trike käy sitten kun on tosi huonoja päiviä.

On kamalaa katsoa kun edellä menevä suistuu ulkokaarteeseen. Vauhti kohtuullinen mutta mutka tuleekin yllättäen ja edellä ajavalta nousevat hartiat korviin. Pyörä alkaa kyllä kaartaa loivasti kaarteen suuntaan mutta liian loivasti. Ensin loppuu oma kaista ja sitten vielä vastaantulijoidenkin kaista. Sitten könytään ojan pohjalle. Kyseisen aikamiehen ajot päättyivät siihen. Ei siksi että olisi tullut vammoja mutta ryhtyi pelkäämään itseään pyörän kuljettajana. 600cc uudehko japanipyörä meni lunastukseen.

Toisaalta on niitäkin joille ei pitäisi moottoripyörää antaa ajoon oman luonteensa vuoksi lainkaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2017, 21:38:28 ip kirjoittanut motomatti »

Olavi

• MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
« Vastaus #138 : Tammikuu 04, 2017, 20:20:57 ip »
Nuo edelliset kommentit jotenkin sattuivat olemaan ajankohtaisia ja herättivät monenlaista tuntoa menneestä kesästä. Olen juuri niitä jonkinlaiseen riskiryhmään kuuluvia, joille A-kortti tuli aikanaan 80 luvulla niin kuin se kuuluisa illallinen Manulle. Nyt sitten käytännössä ensimmäinen kesä on takana moottoripyörän kanssa liikenteessä, ajoa tullen noin 4.500 km.

Kokemukset ja tunnot voisi jakaa kolmeen osaan. Ensimmäinen vaihe oli muutamat tunnit tilattua vapaaehtoista ajo-opetusta, joka oli ihan kyllä välttämätön setti - ei olisi seurannut muuten hyvää. Samaan pakettiin kuuluivat ne ensimmäiset noin 10 ajokertaa, jotka olivat yksikseen ja vähän sivummalla ajotekniikan sekä pyörän teknisen käsittelyn hakemista. Kakkosvaiheessa tuli sitten vaimo mukaan kyytiin ja siinä omat opettelunsa vielä muutenkin työnalla. Pyörä sattui vielä välillä sammumaan liikkeelle lähdössä ja Guzzin vaihteiden kanssa oli vielä vähän hienosäädössä tekemistä. Itselle kun ei ole ollut mikään ongelma koskaan myöntää sitä, että ihan kaikkea ei heti osaa, niin tuonkin kanssa pärjäsi ilman isompia henkisiä vammoja. Niin neuvoja tuli tältäkin palstalta ihan tarpeeseen;D.Tavoite oli kuitenkin päästä lähemmäs puhtaaseen ajosuoritukseen, niin ajotekniikan, pyörän teknisen hallinnan ja liikennekäyttäytymisen suhteen.  Koko ajan meni parempaan suuntaa ja alkoi tulla niitä ajokeikkoja, joista ei ainakaan itseä jäänyt vaivaamaan virhesuoritukset. Kesän parhaisiin ajokokemuksiin kuului myös RM.Heinon ratapäivät.

Pyörällä ajo on omalla kohdalla tässä se tärkein asia ja mielellään saa vaimokin olla kyydissä. Ensimmäinen harrastus itselläni, johon paremmalla puoliskolla on oikeasti kiinnostusta. Ja onhan tuo vaimo luvannut mennä mopokoulukuun keväällä. Kilometrit tulivat keskimäärin ehkä noin 100 km lenkeiltä eli aika monta kertaa tuli oltua tien päällä. Paljon oli mukana myös kaupunkiajoa. Lähtihän harrastuksissa taas kerran "mopo käsistä", mutta tältä pohjalta on kiva odotella kevään ajokelejä ja suunnitella myös pidempiä retkiä.

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

« Vastaus #139 : Tammikuu 04, 2017, 21:03:29 ip »
Anoppi on lahjakorttilainen. Reilu viiskymppisenä ryhtyi kiinnostamaan motorismi. Lähes pakotti minut opettamaan ajamista. Suunnittelin hoitavani perusopetuksen mopolla, että saa käsitystä jalkavaihteista. No, osti sitten CanAmin kolmipyöräisen. Koska ei vielä osannut ajaa, oli minun uhrauduttava koeajajaksi ja tekemään ostopäätös  ;D Sillä sitten opeteltiin ajamaan. Kun ajo pikkuteillä alkoi sujua, anoppi lähti itse töihin. Sen jälkeen apuja ei tarvittu. Tekivät appiukon kanssa pitkiäkin reissuja, appiukolla on oma pyörä.
Tässä tapauksessa tosin harrastaminen rajoittui pelkkään ajamiseen. Huoltaminen ja varustaminen kuuluvat/kuuluivat minulle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #140 : Tammikuu 04, 2017, 21:50:17 ip »
Nykyisellään suuri osa motoristeista eivät tee kuin korkeintaan perushuoltoja nykypyörille. Jos sitäkään.
Jos pitäisi jokaisen tehdä kyseiset hommat itse mitä huoltoliike tekee niin teillämme olisi joko viime vuosituhannen malleja liikkeellä tai vain ammattimiehiä sarvissa.

Guzziasioissa on aikanaan tullut juttua muunmerkkisten pyörien omistajien kanssa. Lähtien ihmettelystä että missä tuon merkkisiä pyöriä myydään ja kun kertoo niin sanottiin että onpa kaukana. (Silloin Turun kupeessa Piikkiössä.) Seuraavaksi ihmetellään että mistä sitten saa varaosia. Kaukana olivat nekin. Tilanne täällä Tampereen seudulla on siinä suhteessa muuttunut otollisemmaksi mutta muualla se on edelleenkin "kaukana".