Nuo edelliset kommentit jotenkin sattuivat olemaan ajankohtaisia ja herättivät monenlaista tuntoa menneestä kesästä. Olen juuri niitä jonkinlaiseen riskiryhmään kuuluvia, joille A-kortti tuli aikanaan 80 luvulla niin kuin se kuuluisa illallinen Manulle. Nyt sitten käytännössä ensimmäinen kesä on takana moottoripyörän kanssa liikenteessä, ajoa tullen noin 4.500 km.
Kokemukset ja tunnot voisi jakaa kolmeen osaan. Ensimmäinen vaihe oli muutamat tunnit tilattua vapaaehtoista ajo-opetusta, joka oli ihan kyllä välttämätön setti - ei olisi seurannut muuten hyvää. Samaan pakettiin kuuluivat ne ensimmäiset noin 10 ajokertaa, jotka olivat yksikseen ja vähän sivummalla ajotekniikan sekä pyörän teknisen käsittelyn hakemista. Kakkosvaiheessa tuli sitten vaimo mukaan kyytiin ja siinä omat opettelunsa vielä muutenkin työnalla. Pyörä sattui vielä välillä sammumaan liikkeelle lähdössä ja Guzzin vaihteiden kanssa oli vielä vähän hienosäädössä tekemistä. Itselle kun ei ole ollut mikään ongelma koskaan myöntää sitä, että ihan kaikkea ei heti osaa, niin tuonkin kanssa pärjäsi ilman isompia henkisiä vammoja. Niin neuvoja tuli tältäkin palstalta ihan tarpeeseen;D.Tavoite oli kuitenkin päästä lähemmäs puhtaaseen ajosuoritukseen, niin ajotekniikan, pyörän teknisen hallinnan ja liikennekäyttäytymisen suhteen. Koko ajan meni parempaan suuntaa ja alkoi tulla niitä ajokeikkoja, joista ei ainakaan itseä jäänyt vaivaamaan virhesuoritukset. Kesän parhaisiin ajokokemuksiin kuului myös RM.Heinon ratapäivät.
Pyörällä ajo on omalla kohdalla tässä se tärkein asia ja mielellään saa vaimokin olla kyydissä. Ensimmäinen harrastus itselläni, johon paremmalla puoliskolla on oikeasti kiinnostusta. Ja onhan tuo vaimo luvannut mennä mopokoulukuun keväällä. Kilometrit tulivat keskimäärin ehkä noin 100 km lenkeiltä eli aika monta kertaa tuli oltua tien päällä. Paljon oli mukana myös kaupunkiajoa. Lähtihän harrastuksissa taas kerran "mopo käsistä", mutta tältä pohjalta on kiva odotella kevään ajokelejä ja suunnitella myös pidempiä retkiä.