Kirjoittaja Aihe: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa  (Luettu 16296 kertaa)

seasalto

  • Viestejä: 9
V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« : Lokakuu 15, 2015, 11:33:02 ap »
uutena guzzi harrastajana hieman ihmeissään laitteen kanssa.
Kytkimen kanssa ongelmia. Kytkin ei irrota kunnolla ja tyhjäkäynnillä pitää aivan kamalaa ääntä. Mitä kannattaa ottaa huomioon remonttia suunnitellessä ja mistä saa tarvittavat osat helposti ja järkihintaan.
Sähkövika: ei käynnisty, laite aivan mykkä ja vika satunnainen niin vaikea selvittää, kytkimen ja jalan anturit ohitettu. Ideoita??

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #1 : Lokakuu 15, 2015, 12:35:37 ip »
Tästä ensiapua: http://www.motomatti.fi/2014/10/guzzitietoutta-netista.html
Gruppo Moto Guzzi Finlandian kotisivuilla on lisää linkkejä www.guzziclub.fi

Jos sulla on kaksilevyinen vaijerikäyttöinen kytkin niin se on hieman meluisa kun kone käy hieman nykivästi tyhjäkäyntiä. Onko melu suurempaa kytkinkahva pohjassa vai kahva vapautettuna?

Jossin vaiheessa tuli markkinoille 6-vaihteinen vaihteisto jossa kytkinvälitys nesteellä ja yksilevyinen kytkin.

Vaihteiston takana vaijerikäyttöisessä on kytkinvipu jossa on säätöruuvi. Ohjeita säätöön löytyy tästä keskustelupalstalta tekniikkaosiossa tai korjaamokäsikirjasta.

Palataan asiaan kun olet yksilöinyt mitä tyyppiä pyöräsi on. Rekisteröintitodistuksessa oleva vuosi ei ole vättämätttä mallivuosi. Oikea tieto löytyy tyyppikilvestä.

Kerro lisää sähkövaivasta: palavatko mittarivalot kun virta on päällä vian ilmetessä? Releiden ja sulakkeiden vaihto/puhdistus/kytkentöjen/liittimien tarkastus toisinaan auttaa.

Täällä on parempia V11 tietäjiä kuin minä. Odotellaan myös heidän kommenttejaan.

seasalto

  • Viestejä: 9
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #2 : Lokakuu 15, 2015, 14:20:09 ip »
Mopossa nestekäyttöinen kytkin 6 vaihteisella lootalla.
Pitää pahimman äänen kun kun kytkin vapautettuna vapaalla. kytkin pohjaan vedettynä vaimenee hieman ja kytkin pohjassa vaihde päällä vaimenee täysin.
Sähkövika vaikutti alkuun juurikin anturiongelmalta, releet, sulakkeet kyllä kanssa katsottuna ja putsattu. akun navat kunnolla kiinni...
Onkos näissä samantyyppistä kuolleen miehen kytkintä kuin japanin ruisku sukulaisissa. eli pyörän kallistuessa tarpeeksi, polttoaineen saanti katkeaa??? Jonkun sähkökaavion sain kaivettua netistä, mutta siitä en sitä paikallistanut. Mittarivalot palavat normaalisti kun tilanne päällä.
Pyörän kun saa käyntiin niin ei käyntiongelmia, sammutettaessa jännittää et milloin seuraavan kerran starttaa...

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #3 : Lokakuu 15, 2015, 18:48:29 ip »
Uutena guzzi harrastajana kannattaisi kuunnella jotain vastaavaa verrokkia ettei luule ehjää laitetta vialliseksi -tai kuunnelluttaa omaansa jollain joka jo tuntee "normaali" käyntiäänen.

Sähköjuttu: vapaa-anturi ? tankki pois ja siinä vasemmalla tankin kumityynyjen luona olevat halvat abikoliittimet ?

vai onko niin mykkä ettei edes starttaa

  -KG-

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #4 : Lokakuu 15, 2015, 20:15:23 ip »
Lainaus
V11 sport -01
V11 Rosso Mandello –erikoismallia tehtiin 2001, jos kyseessä on tämä malli ja kilometrejä on n.30.000 voi kytkin olla vielä alkuperäinen yksilevyinen.
Lainaus
Kytkin ei irrota kunnolla ja tyhjäkäynnillä pitää aivan kamalaa ääntä
Jos on Rosso Mandello, saattaa vauhtipyörä suunnitella itsensä ulkoistamista; tässä tapauksessa ei kannata käynnistellä ennen korjausta. Jos ei ole Rosso Mandello, on ääntä syytä tosiaan verrata toiseen samanmoiseen. V11 kytkin voi pitää oikein toimiessaan ”hirmuista” ääntä. 2 -levyinen/ei irrota: kytkinlevyjen kitkapinnat voivat olla irti.
Lainaus
Mitä kannattaa ottaa huomioon remonttia suunnitellessä ja mistä saa tarvittavat osat helposti ja järkihintaan
Foorumia selaamaan hakutoiminnolla. Jos tarvitsee vain joitain osia, edullisimmat saa yleensä jostain tunnetusta verkkokaupasta (englanti, saksa, italia). Jos on kyseessä 1 –levyisen vaihto 2 –levyiseen, edullisen vaihtoehdon löytyminen on tuurissaan (käytettyjä osia).
Lainaus
ei käynnisty, laite aivan mykkä ja vika satunnainen
Virrat muuten kaikkialla normaalisti: yksi yleinen aiheuttaja on ”tanko vasemmalle/oikealle –syndrooma. Jos käynnistyy tangon eri ääriasennoissa, aiheuttaja on johtoliitin tankin alla oikealla sivulla.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2016, 12:12:56 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #5 : Lokakuu 15, 2015, 20:45:56 ip »
Mulla oli Rosso Mandelloon vaihdettu EOM:n toimesta jo 2-levykytkin. Se rupesi sitten juurikin pitelemään ääntä ja alkoi irrottamaan huonosti. Kitkalevyt olivat mallia kevennetyt eli niissä oli keskiön ja kitkapintojen välissä vain ohuehkot 'puolat' jotka sitten olivat menneet kokonaan poikki. Ostin tilalle Stein-Dinsen nettimyymälästä vahvennetun version:

http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Clutch/New-Version/Clutch-Kit-new-version-big-Model::790.html

Tuppaavat nuo V11:n kytkimet pitämään iän myötä muutenkin aikamoista kolketta kun spoorit väljenevät, varsinkin jos ruiskurungot eivät ole balanssissa.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #6 : Lokakuu 16, 2015, 10:01:02 ap »
Itsekin suosin noita "umpilevyjä". eivät ole vielä pettäneet. Ahdetussa Centaurossa kilometrit jo toisellasataatuhatta ja hyvin toimii. Kilkattelee ja kalkattelee mutta kunnossa on. Pari kertaa mielenkiinnosta vilkaissut mutta ihan ovat osat kohdallaan. Pölyt ja muu irtolika pois spooreista samalla kertaa.

seasalto

  • Viestejä: 9
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #7 : Lokakuu 16, 2015, 10:43:37 ap »
Kyllä kannatti kysellä

vika viittaa juurikin tuohon tangon asento syndroomaan. Eli ei ole ensimmäinen tapaus.

Pyörä on juurikin Rosso Mandello versio, ja siksi ollut hieman epävarma että mitkä kytkimen osat tuohon käy. Mittarilukema tuolla laitteella vasta 16000km, tosin seissyt jossakin todella kauan ja ollut ajamattomana. Takarengaskin vuodelta 2004

Kiitokset neuvoista. Palaamme varmasti asiaan jossain vaiheessa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #8 : Lokakuu 16, 2015, 19:22:22 ip »
Lainaus
Pyörä on juurikin Rosso Mandello
Tervetuloa V11 omistajien joukkoon :). Suomesta ei puutu erikoismalleista kuin V11 LeMans Tenni... (Scura R:ää ei oteta, niitä lie < 20 tehty) kaikkia muita liikkuu teillämme. Lemppari on "jotain ehkä tietäisin" -mies Rosso Mandelloissa.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5622.0


Kun kilometrejä on noin vähän, voinee lähteä siitä että kytkin on alkuperäinen. Ei siis kannata käynnistää enää, eikä ainakaan antaa enemmälti kierroksia. Sen sijaan kannattaa alkaa etsimään hyväkuntoisena kaksilevyisen vauhtipyörää ja starttihammaspyörää. Kuluvat osat kannattaa mielestäni ostaa uutena.

Laitan liitteeksi aikanaan omassa tapauksessani (vaikka ei Rosso Mandello) vastaavassa vaihdossa tarvitut osat varaosanumeroineen ja lukumäärineen. Työntötangon pituus on jäänyt kaikilla foorumeilla ymmärtääkseni ratkaisemattomaksi. Oma varaosakirjani ei tarjoa eri varaosanumeroa 1/2 -levyisen työntötangoille. Minulla käytettiin 1 -levyisen työntötankoa edelleen, Lempparilla taisi olla saikkaamista sen kanssa. Huitaise lista vaikka tuonne ja kysy olisiko mitä käytettynä tarjolla niin pääset alkuun:http://www.rebootguzzispares.com/
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2015, 18:36:02 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

seasalto

  • Viestejä: 9
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #9 : Lokakuu 16, 2015, 20:02:32 ip »
terve

kyse juurikin tuosta kuopiossa myynnissä olleesta pyörästä.
Oli pakko päästä moottorikelkasta eroon ja aina haaveillut V11 sportista. Kaupat syntyivät ja molemmat oli tyytyväisiä.
Todellakin pyörä siinä kunnossa että remonttia ja siistimistä kaipaa. Maalaukseen menee kaikki punaiset osat. Kytkin ei temppuillut koeajossa, mutta ensimmäisen kerran kun vesisateessa päästeli niin rupesi olemaan irrotusongelmia.

Kytkin todellakin pitää kovaa ääntä. Kilometrejä kerkesin ajaa n.1000 vaikka tästä eo ole kuin kuukausi ostosta. käynnistysongelmia ja kytkimen metelöintiä lukuunottamatta toiminut hyvin.
Kelillä tai jollakin muulla on merkitystä käyntiin. välillä kone pelaa erittäin hyvin ja välillä hieman nuhaisen / räkäisen oloinen varsinkin kierrosalueella 3-4000. Power commanderin siihen on joku joskus laittanut. pitänee säädättää penkissä jossain vaiheessa niin tietää mistä johtuu.

Pyörässä todellakin paljon laittamista ja jonain päivänä toivon saavani sen siihen kuntoon että se talvehtii takkahuoneessani.

Yksi kauniimmista moottoripyöristä mitä ikinä valmistettu!!

 

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #10 : Lokakuu 16, 2015, 20:14:33 ip »
Voit myös kysyä kaksilevysettiä HMB-Guzzista Saksasta, micha siellä puhuu ja kirjoittaa hyvää englantia. Häneltä saat varmasti pakettiin mukaan oikean pituisen tangon kun kysyt.

Joo, mulla oli 'hauska' episodi kytkimen vaihdon yhteydessä, kun aiemmin vaihdetun lootan mukana tullut kytkintanko olikin liian lyhyt uudelle kytkimelle. Vanhan kuluneen kytkimen kanssa se oli toiminut, joten en ihan ekaksi tajunnut miksei upouusi kytkin irrottanu. Tuli purettua ja koottua pyörä muutamaan kertaan ;D. Kyllä nyt naurattaa.

Tuossa viimeisessä moniosaisessa kytkinrempassa purin paketin peräpuolelta jenkkifoorumin neuvosta, mutta suosittelen tekemään sen etukautta. Myllyn irroittaminen rungosta on paljon helpompaa ja nopeampaa kuin koko takaosan purku. Spine-rungossa kun ei ole edes kehtoputkia, on myllyn pudotus paljon helpompi pala. Kytkin onkin sitten siinä kampiakselin jatkeena hyvin tarjolla.

Mulla on kanssa jossain hyllyllä yks PC, en sitten laittanut Rossoon kiinni kun sain TPS:n tyhjäkäyntiarvoa hiukan lisäämällä 3000 kuopan katoamaan myös avoimilla Mistraleilla.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #11 : Lokakuu 17, 2015, 02:48:41 ap »
Lainaus
pitänee säädättää penkissä jossain vaiheessa niin tietää mistä johtuu.
Halutessasi voit unohtaa PC:n ja myydä sen pois. Pyöräsi moottorinohjausjärjestelmä on vapaasti ohjelmoitavissa uudelleen ja sen kanssa voi tehdä paljon monenlaisia säätöjä mihin PC ei kykene.

Tutustu aiheeseen: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #12 : Lokakuu 17, 2015, 08:45:36 ap »
Itsellä V11 vuodelta 2005 (Nero Corsa). Kilsoja kellossa 26 000. Ei hajuakaan onko yhdellä vai kahdella levyllä. Voi olla, että puolellatoista. Pitää nimittäin aikamoista ääntä tuossa seasalton mainitsemassa tilanteessa, eli vapaalla ja kahva ylhäällä. Ilmenee silloin kun kone on lämmennyt.
Mutta eikö ducatimiehet maksa satasia siitä, että saavat rämisemään ihan helvetisti vastaavassa tilanteessa?

Mitä tulee tuohon huonoon irroittamiseen, niin varmaan kandee ottaa huomioon sekin vaihtoehto, että ongelmat johtuvat ruostumisesta tms. pitkän seisomisen (tarkoitan motukan seisomista) aiheuttamasta jutusta. Olin tappaa itseni vanhan Fergussonnin kanssa samassa tilanteessa. Peruutin vinniltä ulos ja ainoastaan ryydloikka ja vahva kaide pelasti, etten saanut kerrosta alempana Fergua selkääni. Homma korjaantui käytöllä ja ajolla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #13 : Lokakuu 17, 2015, 10:36:08 ap »
Lainaus
pitänee säädättää penkissä jossain vaiheessa niin tietää mistä johtuu.
Halutessasi voit unohtaa PC:n ja myydä sen pois. Pyöräsi moottorinohjausjärjestelmä on vapaasti ohjelmoitavissa uudelleen ja sen kanssa voi tehdä paljon monenlaisia säätöjä mihin PC ei kykene.

Tutustu aiheeseen: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0

Jos kyseessä on Pc5. En missään nimessä heittäisi pois! Se on nimittäin työkalu. Sen autotune-toiminnolla saa ajamalla tehtyä hyvän kartan, jota muokkaamalla saa tehtyä loistavan. Tuon muutokset sitten siirtää omaan boksiin. Ja tietenkin sfifteriä ei saa omaan boksiin, vaikka kuinka toivoisi. Lisäksi tuota kolmosta säätää mielellään monikin penkittäjä, toisin kuin omaa lootaa. Penkissä saa kerralla kunnon säädöt, eikä tarvitse kultapersetuntumalla arvailla karttoja..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V11 sport -01 - kytkin remontti ja sähkövikaa
« Vastaus #14 : Lokakuu 17, 2015, 18:53:34 ip »
Lainaus
Yhdellä vai kahdella levyllä
Nero Corsa: kaksi edessä, kaksi keskellä ja yksi takana, tekee 5 , kaikki Brembon valmistamia.
Lainaus
Huonoon irrottamiseen
Mutta kun tekee vaihtotyön kaksilevyiseksi niin ei tarvitse enää miettiä että milloin vilistää alumiininen vauhtipyörä pitkin korvia.
Lainaus
PC5
Tuskin on 15M ecuun sovitettu PC5, sellaisista en ole kuullut kun puhuttavan. PCIII on yleisin näissä. Mitä tulee vetoon ja ajoiloon, juuri tähän katittomaan V11 malliin jossa on 15M ecu, on saatavilla hyviä valmiiksi optimoituja karttoja. Sisäänsyöttämiseen menee n. 30 sek.
Lainaus
Maalaukseen menee kaikki punaiset osat
Se onkin ihan spesiaaliväri, kuvittelen. Tällaisen olen joskus merkinnyt muistiin värikoodista "GUZ 96207" ja väri on Lechler -nimisen firman tuotteita, pääpaikka Comossa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2015, 19:41:57 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.