Kirjoittaja Aihe: Läppärunkojen välinen tanko  (Luettu 16163 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #15 : Toukokuu 05, 2018, 18:15:35 ip »
Laakeriliikkeiden laakerin merkkiset yleensä ovat tiukkoja. Niitä kyllä pääsee yleensä pyynnöstä hiplaamaan. Kaukoidässä tehdyt on monesti letkuja uutuuttaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #16 : Toukokuu 05, 2018, 19:28:31 ip »
Nivelissä on eroja...
Onnistuin liki 200000km sitten nappaamaan roskiksen reunalta Allisonin 300000 km ajetun vaihteenvalitsimen vaijerin.
Laitoin silloin sen päissä olleet pallonivelet LeMansin vaihdevivustoon. Ihan tiiviit vieläkin, ei valittamista laadun tai hankintahinnan
suhteen.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #17 : Toukokuu 06, 2018, 02:49:04 ap »
Kateutta tuntien en saanut ex-eläkeduunista takavarikoitua merkittävää määrää asianmukaisia tarpeita riittävästi.
Silloin värkkäilin harjoitussuihkukoneiden parissa. Helpompi oli saada työsuorituksia nestemäisiä hyödykkeitä suosien. Kaverin Daytonan mukattu venttiilikoppa tuli kuntoon pienellä lasiastialla vahvaa nestettä.
Sittemmin myös Centauron asfalttia laahanneen osan kunnostus. Sama seppä kyseli että onko tää jokin epidemia. Nykyään taitaa olla juurikin niin....

Joskus on ollut mukava olla hommissa pajassa jossa homma kuin homma on "pikku juttu". Hitsari kehui että hän kyllä hitsaa Itämeren silakan ja alumiinifolion yhteen. Pikku vierteessä. Paikallisessa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2018, 15:23:11 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #18 : Toukokuu 06, 2018, 09:21:18 ap »
Mulla on ratapyörän vivustossa toisessa päässä jossain pulttikasassa mukana tullut laadukkaampi nivel ja toisessa päässä takaluukun kaasujousen muovinivel. Todennäköisesti riittävät pyörän loppuiän..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #19 : Toukokuu 06, 2018, 21:15:39 ip »
Tänään kävin avaamassa ajokauden. Näkyivät olevan muutkin lajitoverit liikkeellä. Tuli ajeltua talven yli säilöntäaineella olleet bensiinit tankista pois. Harjoittelin varalentokentän päätylevennyksellä hidasajoa ja kieputtelin u-käännöksiä, joka näytti joitakin hymyilyttävän. Silti jänskätti mutkatiellä sen verran, että tuli hartiat ja kädet kipeiksi. Kyllä se siitä alkaa parin ajopäivän jälkeen taas sujua. Voi olla parempikin pieni alkujännitys kun hilpeä huolettomuus.

Tieteellistä näyttöä yhdystangon toimivuudesta on vaikea toimittaa, mutta pyörä toimi täysin moitteetta. Myös se usein vaivannut pintakaasulla hidasajossa esiintynyt rytkytys oli kokonaan poissa. Käynti oli sileää ja veto ja kiihdyts mainiota. Voi se johtua kevään ensimmäisestä ajostakin. Tai subjektiivisesta tunteesta muutostyön onnistumisesta. Läppävivuston tärinää en osaa/uskalla liikkeellä ollessa tunnustella, mutta paikallaan ollessa sitä ei ollut millään kerroksilla läheskään sellaisia määriä kuin entisellä. Kuva taustapeilissä oli kirkas, eikä muutakaan tärinää ollut, paitsi tyhjäkäynnillä ihan vähän. Tyhjäkäyntisäädöillä viritin sen miten taisin. Se on aika pienestä kiinni. Molemmat ruuvit ensin kiinni ja sitten täsmälleen yksi kierros auki. Sitten moottori käyntiin ja aivan pikku liikkeillä molemmista ruuvveista vuorotellen sellainen kohta, jossa on oikea kierrosluku ja takalamppu vipottaa vähiten. Jos on vähänkin väärin alkaa joko käynnin kakominen tai tärinä.

Mittasin kyllä vivuston asennon, reikävälin, ennen kun purin ne puhdistukseen. Olihan ne olleet aivan päin seiniä. Ei ole mikään ihme se rytkytys. Anni ei kyllä ole koskaan ollut mikään paha tärisijä varsinaisilla ajokierroksilla.

Kunnollista mittausdataa saisi kun liittäisi oskilloskoopin suurohmisesti (1 Mohm etuvastus) TPS-antojännitteeseen ja ajaisi eri kierrosluvuilla ja - kuormituksilla vanhalla ja uudella yhdystangolla. Ei ole nyt sellaista, muistiin keräävää, oskilloskooppia, eikä sille sopivaa tankkilaukkua.

Yhdystangon painon lisäys on 100 g. Entinen painoi 50 g ja uusi 150 g. Voisi ajatella, että läppäakselin laakerit kuluvat siitä painon kannattelusta tien pinnasta tulevan tärinän takia. Toisaalta – ovat ne aika paksua ainetta, ne akselit ja laakerit...
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #20 : Toukokuu 06, 2018, 21:30:42 ip »
Oliko siis erillinen säilöntäaine bensan seassa? Jos olisi ollut pienkonebensaa, niin se olisi voinut selittää tasaisen käynnin. On nimittäin erinomaista tavaraa moottorin toiminnalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #21 : Toukokuu 06, 2018, 22:01:07 ip »
Oliko siis erillinen säilöntäaine bensan seassa? Jos olisi ollut pienkonebensaa, niin se olisi voinut selittää tasaisen käynnin. On nimittäin erinomaista tavaraa moottorin toiminnalle.

Säilöntäainetta, purkkitavaraa, loraus tankkiin ja tankki täyteen 98 E 5 vaikka jälkeen päin ajattelin, että enempi viina olisi absorboinut enempi vettä.

Lähipäivinä selviää oliko talven vanha bensiini tasaisen käynnin syy kun tankkaan uutta. ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #22 : Toukokuu 22, 2018, 21:09:05 ip »
Viime viikolla säädin venttiilit. Oli hiukan pienet välykset. Lämpötila oli kyllä 25° jonka vaikutusta en ihan tiedä. Laitoin kuitenkin välykset, joilla tulkki mahtuu juuri väljästi, mutta ei liikaa. En vieläkään säätänyt siinä vaiheessa vakuumeja. Koeajossa tuntui moottori hiukan tärisevältä ja käynti hiukan takertelevalta, epätasaiselta.

Viikolopulla kävin luokkakokouksessa (50 v) ja tuli siinä ajettua yli 600 km hyvin monissa lämpötiloissa. Venttiilien rolina kuului kivasti hiljaa (80 km/t) ajaessa ja veto oli kyllä tasaista, mutta kylien läpi hiljaa pintakaasulla ajaessa oli taas se kirottu nypytys palannut. Sitä ei ollut ennen venttiilien säätöä, ja kyllä, kyllä tein sen tosi huolella. Myös kaasua löysätessä oli putkessa ampuilua joka kerta. Näitä vaivoja oli kaikissa lämpötiloissa.

Tänään säätelin vakuumit u-putkella. Vahingosta viisastuneena ostin pätkän moottorisahan besiiniletkua, sellaista keltaista lämpöä kestävää, kirkkaan u-letkun molempiin päihin, jotta moottorin lämpö ei sulata mittalaitetta. En nollannut TPS:ää, enkä edes mitannut, olettaen sen olevan entisessä arvossa.

Aika vähän tarvitsi säätää, mutta hiukan kuitenkin, pari kierrosta yhdystangon pituuden hienosäätöruuvista. Aikaisemmin mittailin, että se säätää n. 1 mm/kierros. Käsikaasu sattuu olemaan juuri siten, että se täysillä huudattaa moottoria 4000 rpm, kuten tälle säädölle suositellaan, ja ohivirtausruuvit kokonaan kiinni ensin. Koska letkut nyt olivat paikoillaan säädin myös tyhjäkäynnin samalla tavalla tasapainoon, vaikka sellaista ei missään opastetakaan. Viritin ohivirtausruuvit niin, että kierrokset olivat 1200 paikkeilla ja molempien kurkkujen imu samanlainen, siis pelkillä ohivirtausruuveilla, ei enää yhdystankoa säätämällä. Tyhjäkäynnistä tuli ihmeen tasainen, joka oli pieni yllätys.

Kävin ajamassa koeajon, en pitkää, mutta riittävästi, n. 50 km kaikenlaisia teitä. Puolipilvistä ja 25° lämmintä. Nykiminen oli poissa, kaikki kierrokset olivat aivan sileät. Ampuilua ei tullut vaikka miten rääkkäsi. Taisin onnistua näissä virityksissä tällä kertaa. En ollut uskonut imutasapainolla olevan noin paljon merkitystä. Varsinkin tuo ampuminen vähän ihmetyttää – kuinka se voi tähän liittyä? (Toisaalta – kyllähän se jo teininä suutelemista opetellessa todettiin, että jos molemmilla osapuolilla ei ole sama imu, siitä seuraa sellainen plossahdus.)

Seuraavat päivät näyttänevät: olenko vain turhan toiveikas omasta työstä, vai palaako entisistä vaivoista jotakin...
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #23 : Toukokuu 22, 2018, 22:04:17 ip »
Kyllä se synkka voi aiheuttaa pauketta. Toinen imukanava on kiinni, mutta toinen saa ilmaa kun on raollaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #24 : Toukokuu 22, 2018, 22:22:02 ip »
Epäbalanssi voi aiheuttaa myös nykivää käyntiä matalilla kierroksilla. Mutta huipputehosta ei ole pois.
Oma V10 on erittäinkin herkkä pienillekin säätövirheille.
Siksi on kokemusta välitangoista.

Ihan parasta nykyGuzzeissa on että ei ole enää kahta läppärunkoa. Vain yksi per pyörä.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #25 : Toukokuu 23, 2018, 19:38:33 ip »
Lainaus
Ihan parasta nykyGuzzeissa on että ei ole enää kahta läppärunkoa. Vain yksi per pyörä.

Yksi kurkku etupyörälle ja toinen takapyörälle. Vitsi, vitsi...  ;D

Tänään ajoin pitkän lenkin ja totesin sen vanhan vaivan olevan tallella. Siis imutasapaino toimii hyvin vain yhdellä kierrosluvulla, 4000 rpm, ja tyhjäkäynnillä myös. Muilla kierroksilla on nykimistä ja paukkumista hiukan, ei paljoa. Tutkimusta täytyy siis vielä jatkaa, jostainhan se johtuu, vaikka onkin lähinnä esteettinen haitta.

Poissa on kuitenkin läppien lepatus ja yhdystangon välys. Sehän oli tämän muutostyön (massan lisäys ja luotettavat pallonivelet) tarkoitus ja siinä olen ainakin onnistunut.

Kävi mielessä sellainen ajatus, että onkohan läppärungot otettava tuvan pöydälle tarkastettavaksi? Silloin kun niillä oli pahaa lepatusta ne pitivät, varsinkin oikea läppä, rumaa räpätystä kaasu kiinni ollessa. Eräs motoristi kysyi: "Onko sinulla ketju löysällä kun noin rämisee?" Kun tulin kioskin pihaan. Etsin pitkään sen räminän lähdettä ja päädyin siihen, että sen on oltava ilmaläppä, joka lyö johonkin rajoittimeen. Nyt tällä tangolla sitä räminää ei ole. Voisiko asia tosiaan olla näin, ja voisiko läppä olla vahingoittunut?

Sellainen ajatus myöskin kävi mielessä, että voisikohan tuosta, muuten tarpeettomasta, ryyppy/käsikaasu vivusta tehdä imutasapainon hienosäädön? Vaikka voisikin, se tasapaino on saatava ensin suunnilleen samaksi koko käytettävällä kierrosalueella.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #26 : Toukokuu 23, 2018, 21:13:44 ip »
Imutasapaino pitää olla kunnossa perustekniikalla. "ryyppy"vivun "tasapaino" tulee väärää kautta. Eli sille toiselle läppärungolle. Tällä perusteella tasapaino tulee väärästä suunnasta eli ei ole hyväksi.

Muutoin käsikaasu on hyvä sillä kaasuvaijerin katkettua sillä voi jatkaa matkaa hiljakseen.

Vastaukseksi pohdintaasi: imutasapaino pitää olla sama kaikilla kierrosluvuilla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #27 : Toukokuu 23, 2018, 21:15:59 ip »
Ja se balanssi tulee samaksi kaikilla alueilla, kun säädetään sekä tyhjäkäynnillä, että jollain tietyllä kierrosalueella. Tietenkin varmistaen, että kumpikin kurkku aukeaa myös auki asti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #28 : Toukokuu 23, 2018, 21:46:20 ip »
Ja se balanssi tulee samaksi kaikilla alueilla, kun säädetään sekä tyhjäkäynnillä, että jollain tietyllä kierrosalueella. Tietenkin varmistaen, että kumpikin kurkku aukeaa myös auki asti.

Amen.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #29 : Toukokuu 24, 2018, 13:26:24 ip »
Lainaus
"ryyppy"vivun "tasapaino" tulee väärää kautta. Eli sille toiselle läppärungolle. Tällä perusteella tasapaino tulee väärästä suunnasta eli ei ole hyväksi.

Tuo on kyllä selvillä. Tarkoitin muuttaa koko ryyppyvivun tarkoituksen sellaiseksi mekanismiksi, joka säätää yhdystangon pituutta n. millin puoleensa vaikka ajon aikana samaan tapaan kuin se hienosäätöruuvikin. Se on vain tuollainen päähän pälkähtänyt aivoitus, joka lienee aika vaikea edes toteuttaa kun vaierien päät menisivät vasemman läppäakselin liikkuvaan osaan. Eivät toimisi pitkän päälle. Jotain kekseliäämpää olisi oltava. Joissain malleissa onkin näköjään kunnon säätönuppi siinä imubalanssin ruuvin päässä. Vai onko niitä itse tehty?

Lainaus
Ja se balanssi tulee samaksi kaikilla alueilla, kun säädetään sekä tyhjäkäynnillä, että jollain tietyllä kierrosalueella. Tietenkin varmistaen, että kumpikin kurkku aukeaa myös auki asti.

Mutta kun ei tule...  >:(  Jotain on siis väärin, enkä keksi mitä. Täytyy vielä tutkia lisää.
Sentire la forza!
Terv: Timo