Kirjoittaja Aihe: Läppärunkojen välinen tanko  (Luettu 16162 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Läppärunkojen välinen tanko
« : Syyskuu 30, 2015, 20:04:07 ip »
Huollon yhteydessä ilmeni että 1100 Brevan läppärunkojen vivustojen välinen balanssitanko oli nivelistään kulunut väljäksi. Vielä jos kuluu niin tanko putoaa pois kuluneemmasta päästään omia aikojaan kuten kävi aikoinaan Centaurolleni. Meno loppui siihen paikkaan. Onneksi lähistön huoltoasemalta sain kumilenkin lainaksi.

Nyt siis Brevassa on sama vaiva ja kuluneisuus on aiheuttanut sen että vivustossa on välystä. Läppärungot voi toki säätää balanssiin keskenään välyksestä huolimatta mutta läpät selkeästi lepattavat ja välys antaa siihen mahdollisuuden. Koskee todennäköisesti kaikkia kahdella läppärungolla varustettuja malleja joissa on suora välitys keskenään. Californioissa on erilainen systeemi.

Kirjottelin aiheesta jutun:
http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyoran-huoltoa-lapparunkojen.html

ALi

  • Viestejä: 1 052
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #1 : Lokakuu 01, 2015, 14:15:47 ip »
Helpointa ehkä uusia vain kuluvat muovikupit, jotka ovat mallia BMG5 ja BMG5LH (vasen kierre) -> linkki.
Väljyyttä tuntuu omassanikin. Kaasuvaijeri tulee vasempaan ja kun kone on käynnissä, niin sormella tuntee, kuinka oikean eli TPSn puoleinen läppä lepattaa. Tyhjäkäynnillä enemmän ja kierrosten myötä vähentyy.
EDIT=p.s. Saatavissa myös metallisena versiona CMG5 ja CMG5-LH -> linkki.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2015, 18:13:16 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #2 : Lokakuu 01, 2015, 14:37:57 ip »
Itse näkisin järkevämmäksi keventää tuota vipua ennemmin kuin laittaa painoa. Se raskaampikin kyllä värisee, mutta sen taajuus muuttuu ja lisäpaino ei ainakaan vähennä kulumista. Saattaisi käydä mielessä integroida pallot kaasuläppävipuihin ja niiden välille laittaa mittaan tehdyn hiilikuitu tms levystä leikatun tangon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #3 : Lokakuu 01, 2015, 16:50:37 ip »
Mulla kulahti ja putosi sportista se välitanko oikean puoleisesta päästä irti. Hain silloin biltemasta vastaavan metallisen tilapäiskorjaukseksi, nyt tuo väliaikainen korjaus on tainnut keikkua mukana jo 80tkm ;D   Toisen puolen kuppi on vielä yllättävän tivis vaikka onkin alkuperäinen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2015, 19:33:53 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #4 : Lokakuu 01, 2015, 19:14:27 ip »
Kävin omasta Brevasta nuo tarkistamassa eikä niissä oikein ollut väljää kuin hiukan pystysuunnassa. Tulee vissiin liikuteltua niitä niveliä laiskanlaisesti kun ei paljon tule kylällä lähiliikenteessä pyörittyä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2015, 21:01:36 ip »
Noita nivelpalloja saa, kuten Ikkala mainitsikin, Biltemasta ym ruuviliikkeistä. Mutta ne eivät ole välyksettömiä. Lepattavat jo valmiiksi.
Ainoa välyksetön on Uniball ja sen kopiot. Niitähän on tyypillisesti ohjausvaimentimissa ja muissa tarkkaa liikettä vaativissa kohteissa mutta erityisesti ilmailualan kulkuneuvoissa joissa liikeradat pitää olla välyksettömiä. Vaativat vain hieman askartelua.

Itsellä on kokemusta laittaa paino välitankoon. Se laskee vapinataajuuden niin alhaiseksi että siitä ei ole enää vaivaa. Mutta muovinivelillä se ei onnistu kun paino painaa nivelen auki. Painottaminen ilmailulaitteista kopioimani ratkaisu. Vapinat ilmenevät vain tyhjäkäynnilla ja siitä ylöspäin mutta ei juurikaan enää neljäntuhannen kierroksen kohdilla. Muuta vakavaa haittaa, kuin TPS:n pistekuluminen ei pienestä välyksestä ole. Akseleihin tulee joka tapauksessa välystä. Sen vuoksi on läppärunkoja vaihdettu. Välyksestä karkaa ilmaa ja läpän liike on epätarkka varsinkin lähellä tyhjäkäyntiä. Siihen auttaa puhtaus.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #6 : Lokakuu 01, 2015, 22:30:53 ip »
Tämä nivelien kuluminen on yksi syy miksi ainakin Saksassa on V11 käyttäjien piirissä "koulukunta" joka säätää tyhjäkäynnin molempien läppien top ruuveista. Molemmat läpät lepäävät aina jousivoiman painamana top -ruuvejaan vasten tyhjäkäynnillä = tyhjäkäynti on vakaa ja tasainen kun se kerran säädetään. Kun kaasua käännetään, häviävät ensin välykset nivelistä ja sitten vasta läpät liikkuvat. Ajossa mennään taas läpät nivelien varassa.  Kierroksilla läppien tasapaino säädetään välystangon pituudella.  Näin molemmat tilanteet pysyvät säädöissään (ajo kierroksilla + tyhjäkäynti) vaikka nuo "muovinivelet" kuluvat. Tällai olen itse säätänyt (ei ole "virallinen" tapa mutta toimii ja on järkeenkäypä).  Haittana on se että tyhjäkäynnin säätö on työläämpää mutta jos ei mihinkään koske (ruiskutukseen... mikä ei kyllä kaikilta onnistu kun "liha on niin heikko"), kyllähän se tyhjäkäynti pysyy kohdallaan. Askubal on myös yksi tarkkojen kuulanivelien valmistajasta.
V11 - it defines you.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #7 : Lokakuu 02, 2015, 13:49:30 ip »
Rakennetta paremmin tuntematta, mutta voisiko sinne laittaa vetojousen ikään kuin tangon rinnalle pitämään välykset nollilla?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #8 : Lokakuu 02, 2015, 17:58:25 ip »
Kyllä jousikin on eräänlainen ratkaisu. Kuluminen kuitenkin jatkuu vaikka vapina vähenisikin. Ainakin välyksen kasvamissuunta olisi tiedossa.

seko

  • Viestejä: 50
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #9 : Lokakuu 06, 2015, 22:20:29 ip »
Omistin aiemmin Nevada IE:n, joka oli vähistä kilometeistään huolimatta saanut osakseen paljon "huoltoa".
Tämän seurauksena mm. imubalanssit olivat pahasti pielessä. Kun säädin balansseja kohdilleen, niin huomasin
myös tuon kuulanivelten väljyyden. Ratkaisin asian hankkimalla metalliset nivelet, joista sen vasenkätisellä
kierteellä varustetun löytyminen teetti vähän töitä. Lopulta sain nivelen jostain firmasta, jonka nimen olen
jo unohtanut (siivonnut sähköpostista), mutta nivelen valmistaja oli http://www.elesa-ganter.com.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #10 : Lokakuu 06, 2015, 22:34:49 ip »
Noita niveliä saa laakeriliikkeistä ja Etolasta esimerkiksi. Ei ole edes kalliita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #11 : Lokakuu 06, 2015, 22:42:36 ip »
Itselle ei ole ongelma nivelet eikä välitanko. Välitangon saan tehtyä molemmista päistään oikeakätisellä kierteellä ja halutessani myös vasenkätisellä. Ongelma on kuluminen kaasuläppien akseleissa ja niiden läppärungossa oleviin reikiin. Kaikki ylimääräinen lepatus ja ja akselien tarpeeton heiluminen kuluttaa sekä akselia että sen reikää. Menee seokset sekaisin eikä TPS tykkää asiasta sen enempää.

Itseäni harmittaa että en ole huomioinut tätä asiaa ajoissa ja pessyt kunnolla akseloinnin mekanismeja. Se kun on siellä alapuolella hieman piilossa. Törkyähän mekanismeista irtosi oikein kunnolla. Tekisi mieli ottaa käteen koko läppärunkoviritys ja purkaa että saisi varmasti puhtaaksi ja sen jälkeen pitää ne paikat puhtaina. Vilkaiskaapa sinne läppärunkojen akselien alapäihin. Paljon ajetussa siellä voi olla melko paljon mustaa möhnää joka koostuu bensiinin haihtumisjäämistä ja tiepölystä, arvaan. Vielä ei kuitenkaan ole ilmennyt mitään erityisen havaittavaa häiriötä vaikka akseleissa hieman jo välystä onkin. Bräkleenistä ja sen tapaisista kokonaan haihtuvista liuottimista on hommassa kovasti apua.

Hajakenttä

  • Viestejä: 954
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #12 : Toukokuu 05, 2018, 14:58:05 ip »
Tämä on vanha juttu, mutta en tehnyt uutta kun asia on edelleen ajankohtainen.

Nevadassa on hiukan serkkujansa pienempää kaikki, myös läppäyhdystanko. Siinä on 5 mm paksu tanko ja sen päissä M5 kierteiset muovikupit. Toinen on vasenkätisellä kierteellä. Läppärunkojen akseleilla on litteät vipuset ja niissä niittaamalla kiinnitetyt kuulapää nupit muovikuppejansa varten. Ihan hyvä systeemi uutena kun kuula on kuppiinsa tiukka ja kitka estää läppien lepatuksen.

Kun sitten aikaa kuluu ja kilometrejä karttuu alkaa muovinivelissä olla välystä. Mistä se tulee? Luullakseni siitä, että nivelen muovikuppi on pohja alaspäin ja kuula-aukko ylöspäin. Lika ja vesi menee suoraan muovikuppiin ja se myös pysyy likaisena. Kuula ei ilmeisesti ole hyvää metallia, koska se on syöpynyt karheaksi. Lika ja karhea kuula syövät muovia nopsaan ja kuulanivelestä tulee väljä.

Sain vinkin kokeilla yhdystangon päästä: onko värinää moottorin käydessä? No oli. Asia on siis korjattava. Vaihtoehtoja on muutama: helpoin kai olisi vaihtaa muovinivelet joka vuosihuollossa uusiin. Pieni vaiva ja halpa hinta. Kun lepatus tapahtuu joillakin kierroksilla kitkasta huolimatta, voi olla asiallista tehdä uusi tanko hiukan paksummasta aineesta, jotta sillä on enemmän massaa ja lepatuksen taajuus laskee alle tyhjäkäynnin värryytyksen. Tein näin.

Uusi tanko ja uudet nivelet valmistuivat talven aikana. Nivelet ostin Motonetistä. Malli on kumitiivisteellä varustettu 90° malli. Pitihän se purkaa. Metalli on jotain aika pehmeää ja painevalun, vast. jäljiltä karheaa, myös kuula. Pieni sokka pitää kuulan kolossaan. Sokka pois ja päättäväinen vetäisy ja kuula tulee ulos. Kuulapesä ei ole aivan pallo, se näkyy kulumajäljestä kun hetken pyörittää. Se on loivasti elliptinen kartio, toroidi taitaa olla oikea sana. Kuulan kaulalla on kuulapesässä jousirengas, joka puristaa kuulaa pesän pohjaa, kartiota kohti, siten, että välys pysyy poissa, vaikka kulumista tapahtuukin, jonkin aikaa. Kumi tekee niveleen kitkaa, joka on sikäli iso, että läppien palautinjouset menettävät tehoaan hiukan, mutta palutuvat kyllä juuri ja juuri riittävällä voimalla.

Nevadan tapauksessa on tilaa käytettävissä niukasti. Siksi kannattaa valita M5 malliset kuulanivelet. Ne myöskin sopivat vipujen 5 mm:n reikiin ilman suurentamista. Entiset kuulat lähtevät nöyrästi pois kun niitatun osan työntää pois viilalla muutamalla työnnöllä ja sopivaa puupalan vast. reikää vasten lyö tylpällä tuurnalla. Vivut ovat tiukkaa metallia ja niiden poraaminen ja viilaaminen ei ehkä ole hyvä ajatus.

Kun läppärunkojen vivustot kuitenkin on siis otettava irti, kannattaa koko vivusto ja akseli puhdistaa hyvin. Kannattaa vaihtaa akselitiiviste, jos sellainen sattuu olemaan. Pesin akselin alakautta paikallaan niin hyvin kun painepulloöljyllä sain. Ohutta yleisöljyä. Likaa olikin ja hapettumat pitivät tiukkasovitteisen vipusysteemin aika tiukasti paikoillaan. Ruiskutein sen öljyllä ja annoin liota yön yli. Aamulla lähtivät joten kuten. Otin palutusjousen pois pidättimeltään, jotta sain tehtyä hommat niin, että läpät ovat puolivälissä, eivätkä missään ääriasennon rajoittimessa, eivätkä mene rikki. En tiedä kuinka aiheellista se on mutta kaiken varalta. Osia on monta ja kannattaa katsoa tarkkaan niiden asennot ja järjestys purkaessa. Oikealla puolella on myös joutokäynnin "ryyppy" epäkesko ja sille säätö.

Kun kerran tilaa on sopivasti niinkin, päätin kääntää pallonivelet toisin päin. Siis pallo ylös ja kuppi nurin. Vaikka kupissa onkin tiiviste, sinne menee varmasti likaa ja vettä. Ollessaan nurin se vesi ainakin tulee kupista pois.

Kun mittaa tarkasti läppäakselien keskinäisen välin niiden alapäistä, siis pyörän poikittain, saa mitan, joka pitää olla yhdystangollakin. Se näkyy olevan myös entisellä muovikuppisella, joka on ehjänä pois otettuna mitattavissa. Sen mitan voi siis säätää uuteen yhdystankoon ruuvipenkissä. Kuulanivelissä ei ole avaimen paikkaa, joten sen holkkeihin tulee helposti rumia jälkiä työkaluista kun lukitsmuttereita kiristää. Kun läppärungot ja vivustot olivat paikoillaan mittasin yhdystangon reikien välin. Koska vivustot ovat olleet irti reikien väli on nyt väärä. Säädin sen vastaamaan akselien välimittaa imusynkan säätöruuvilla. Sitten välitanko menee paikoilleen "pudottamalla" ja ruuvit kiristämällä. Tässä asennossa kumpikin imukurkku/läppä on alkurajoittimessaan, kuten tuossa aikaisemmin oli mainittu jonkun koulukunnan pitävän oikeana. TPS resetin voi tehdä yhtä hyvin tanko kiinni kuin irtikin, koska läppä on alkuasennossa rajoittimella kummassakin tapauksessa, kummassakin sylinterissä. Kaasuvaijerit ovat hiukan löysällä ja "ryyppy" poissa, eli oikella kurkulla ryyppyepäkeskon ja siihen nojaavan, läppää kääntävän, trissan välissä on juuri ja juuri pikku rako.

Imusynkkaa en edes mitannut, koska teen sen vasta kun olen säätänyt venttiilit, mutta uskallan väittää, että imu on aika lähellä tasapainoa nytkin. Ainakin käynti on siistiä, eikä pahemmin täristä. Jotokäynnin tärinää voi säätää baipass ruuveilla samalla kun joutokäyntiäkin. Jos imutasapainoa joutuu säätämään vähänkin, eivät läpät ole enää molemmin puolin rajoittimessaan kaasu kiinni asennossa, ja TPS-reset on sitten tehtävä tanko irroitettuna. Mutteri irrottamalla se onkin nyt helpompaa kuin murjoa rikki muoviniveltä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #13 : Toukokuu 05, 2018, 15:12:29 ip »
Hyvältä vaikuttaa.
Kerro välitangon kuulumisia kun ajokausi etenee.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Läppärunkojen välinen tanko
« Vastaus #14 : Toukokuu 05, 2018, 17:50:43 ip »
Erikoinen idea tehdä valmiiksi välyksellisiä niveliä.
Törmäsin tähän kun vaihdevivuston nivelet uusiksi.
Hutina Bilteman/ Motonet en nyt muista kumman mutta välystä oli yhtä paljon kuin jo kulutetuissa.
Onneksi sormet kertoi ennen asennusta jonkun pahasti mättävän.
Valkeakosken  Laakeri, en muista mikä brandi nivelillä, mutta ihan tasan timmejä niveliä  tarttui mukaan, vasen- että oikeakierteisiä.
Muistaakseni jotain 4e kipale.
http://www.valkeakoskenlaakeri.com