Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 venttiilien säätö  (Luettu 2569 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Breva 1100 venttiilien säätö
« : Syyskuu 24, 2015, 22:01:42 ip »
Tein pikana venttiilien säädön tänään iltapäivällä. Tapanani kun on tehdä huolto pätkittäin. Yksi juttu tänään, ensi viikolla jokin muu. Tai kun sattuu huvittamaan tai on joutilasta aikaa. Samalla satunnaista tarkastelua. Juttu kuvien kanssa tarvittavine työkaluineen: http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyoran-huoltoa-venttiilien-saato.html

Säädön jälkeen oikein kiva saundi koneesta: tasainen sihinä ilman kilkatusta. Mutta silti ei käy niin nätisti kuin California Adamantin tonninen kone.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva 1100 venttiilien säätö
« Vastaus #1 : Syyskuu 25, 2015, 06:37:55 ap »
Kyllä minun Brevasta kuuluu pikku rapina venttiilikoppien alta vaikka välykset on ok. Mitään kilkatusta se ei ole, mutta ei ihan pelkkää suhinaakaan.

Olikohan vuosi sitten kun katsoin välykset viimeksi ja silloin tuli sellainen tenkkapoo, että yksi tulpanjohtojen suojamuovin kiinnitysruuveista oli junttautunut kierteisiinsä niin napakasti, ettei pienoinen, mutta hyvä ja laadukas kuusiokoloavain riittänyt saamaan sitä liikkeelle, vaan ns, mylväsi.  Ruuvia ei varmasti ollut kiristetty sen tiukempaan kuin muitakaan, mutta jostain syystä siellä oli tapahtunut jotain oksidoitumisen sukuista, joka teki kierteeseen pirusti kitkaa. Ruuvien kierteet pitäisi näköjään olla aina hitusen öljyiset.

Kokemus on opettanut, että jos alumiiniseokseen kierretty ruuvi vaikuttaa haluttomalta lähtemään avautumaan normaalilla aukipyöräytyksellä, kannattaa etsiä työkalupakista sopiva tuurna ja napauttaa vasaralla ruuvin päätä varovasti, mutta päättäväisesti. Jos kierteessä on oksidoitunut kalvo pintojen välissä, se rikkoutuu iskun vaikutuksesta ja avausmomentti pienenee lähes normaaliksi. Tässä suojamuovin ruuvitapauksessa venttiilikoppa on niin ohutta ainetta, ettei napauttamisella saa aikaan haluttua vaikutusta kun ohut kuori joustaa iskun alla vähän kuin hetekan pohja.

Sinä kävi sitten niin, että oli tehtävä Dremelillä ruuvin päähän viilto talttapäämensselille ja napautettava ruuvi löysälle kuuluisalla viistooniskulla talttauran reunaan. 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 venttiilien säätö
« Vastaus #2 : Syyskuu 25, 2015, 10:38:55 ap »
Vanhemmiten olisi varmaan viisasta myös vaihtaa kopan kehällä olevat ruuvit: näiden kupukantaisten vääntökestävyys kun on varsin heikko kun seinämää ei ole paksusti koko matkalta. Ainakin pitää ennen avausta varmistaa ettei kuusiokolon pohjalla ole ylimääräistä törkyä. Huomasin sellaisen asian että tulpanjohdon suojuksen ruuvien kuusiokolot olivat valmiiksi melko väljät. Se ei edistä tiukan ruuvin avautumista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 venttiilien säätö
« Vastaus #3 : Syyskuu 25, 2015, 10:42:09 ap »
Noissa on muutenkin matalampi monttu kannassa. Eli avain on helpompi saada sutimaan kannassa. Mieluummin sopivalla rasvalla sipaistu, DIN912 kuusiokoloruuvi paikkaansa. Tai jos haluaa hifistellä, niin ostaa Torxeja, niiden kanta on sen verran kapoisempi, että mahtuu hylsyllä avaamaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.