Kyllä minun Brevasta kuuluu pikku rapina venttiilikoppien alta vaikka välykset on ok. Mitään kilkatusta se ei ole, mutta ei ihan pelkkää suhinaakaan.
Olikohan vuosi sitten kun katsoin välykset viimeksi ja silloin tuli sellainen tenkkapoo, että yksi tulpanjohtojen suojamuovin kiinnitysruuveista oli junttautunut kierteisiinsä niin napakasti, ettei pienoinen, mutta hyvä ja laadukas kuusiokoloavain riittänyt saamaan sitä liikkeelle, vaan ns, mylväsi. Ruuvia ei varmasti ollut kiristetty sen tiukempaan kuin muitakaan, mutta jostain syystä siellä oli tapahtunut jotain oksidoitumisen sukuista, joka teki kierteeseen pirusti kitkaa. Ruuvien kierteet pitäisi näköjään olla aina hitusen öljyiset.
Kokemus on opettanut, että jos alumiiniseokseen kierretty ruuvi vaikuttaa haluttomalta lähtemään avautumaan normaalilla aukipyöräytyksellä, kannattaa etsiä työkalupakista sopiva tuurna ja napauttaa vasaralla ruuvin päätä varovasti, mutta päättäväisesti. Jos kierteessä on oksidoitunut kalvo pintojen välissä, se rikkoutuu iskun vaikutuksesta ja avausmomentti pienenee lähes normaaliksi. Tässä suojamuovin ruuvitapauksessa venttiilikoppa on niin ohutta ainetta, ettei napauttamisella saa aikaan haluttua vaikutusta kun ohut kuori joustaa iskun alla vähän kuin hetekan pohja.
Sinä kävi sitten niin, että oli tehtävä Dremelillä ruuvin päähän viilto talttapäämensselille ja napautettava ruuvi löysälle kuuluisalla viistooniskulla talttauran reunaan.