Kirjoittaja Aihe: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.  (Luettu 8453 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« : Syyskuu 17, 2015, 16:12:31 ip »
Ei rekisteröintiä eikä katsastusta, tämä  ei pääty hyvin ;D
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1442464102245.html

Tuosta potkulautaan heti virimoottori tilaukseen ennekuin loppuvat ;D
http://www.scorpionsystem.com/catalog/helicopter/motors_4/hk-70/HK_7050_340/

Tälläkin pääsisi pois montulta.

https://www.youtube.com/watch?v=PifTfsgvL_E
Sohc van Helmi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #1 : Syyskuu 17, 2015, 16:38:27 ip »
Segway on ollut sallittuna varmaan kaikkialla muualla, paitsi Suomessa vuodesta 2001 saakka.
Ja muualla sillä ajelevat poliisit ja järjestyksenvalvojat - niin, ehkä juuri tästä ei hyvä seuraa?

Tosin Segwayn omistaja (ei keksijä eikä perustaja) James Heselden kuoli 2010 ajettuaan Segwaylla jyrkänteeltä.
Emeritus-guzzisti

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #2 : Syyskuu 17, 2015, 16:50:25 ip »
Segway on aika kömpelön oloinen laite, ajattelin lähinnä noita muita vaihtoehtoja,
yksipyöräisen lisäksi.

http://www.razor.com/products/electric-scooters/

Toki onhan Segwaystä se minimalli.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #3 : Syyskuu 17, 2015, 18:21:39 ip »
Sellaisen yksipyöräisen, jossa oli siis pelkkä pyörä ja astinlauta, näin liikenteessä pari viikkoa sitten. Outo näky jalankulkijoiden seassa. Näkisin siinä itselläni vain tavan katkoa monta luita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #4 : Syyskuu 17, 2015, 21:37:50 ip »
Lainasin hieman Kauppalehden vastaavaa uutista:
Lainaus
Ehdotetuilla muutoksilla poistettaisiin Suomen ja EU:n säädösten väliset päällekkäisyydet, jotka koskevat kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä niin sanottujen nelipyörien ja maa- ja metsätaloudessa käytettävien ajoneuvojen tyyppihyväksyntää ja markkinavalvontaa.
Osana muutoksia Suomessa käytössä oleva liikennetraktoriluokka poistuisi, mutta sen tilalle sallittaisiin suuremmilla nopeuksilla kulkevat EU-traktorit.
Muutosten yhteydessä helpotettaisiin yksilöllisesti valmistettujen moottoripyörien rekisteröintiä.
Kevyiden sähköajoneuvojen käyttö ei edellyttäisi ajokorttia, rekisteröintiä eikä katsastusta.

Tuo korostamani kohta lainauksessa on mielenkiintoinen. MMAF onkin ollut ihmeen hiljainen viime aikoina....

Passo Stelvio

  • Viestejä: 121
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #5 : Syyskuu 18, 2015, 07:37:22 ap »
Sallitaan mun Go-Ped liiketeessä ?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #6 : Syyskuu 18, 2015, 08:28:21 ap »
Jos on sähkövetoinen, niin juu. Ja nopeus ei ylitä 25km/h.
Bensa Go-Ped ei mahdu Suomen pykäliin. Usassahan saa kulkea vaikka atomivoimalla ja suurimmassa osassa osavaltioita alle 50cc vehkeitä ei tarvitse rekisteröidä tai vakuuttaa. Siellä ei ole varsinaista nopeusrajoitusta mopoille.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #7 : Syyskuu 18, 2015, 12:12:18 ip »
Pekka on oikeassa, tästä ei hyvä seuraa jos aletaan ajamaan sirkuslaitteilla yleisillä kaduilla.
Mitenkähän käy jos sähköpuolella jotain pettää?
Sinänsähän keksintöinä upeaa miten hyrrävoimat hallussa.
Mutta mieluummin 2, tai 4 kosketuspitaa kiitos.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #8 : Syyskuu 18, 2015, 14:17:16 ip »
Lainaus
tästä ei hyvä seuraa jos aletaan ajamaan sirkuslaitteilla yleisillä kaduilla.

Kyseisiä laitteita on ollut markkinoilla ja käytössä varsin pitkään ja kokemusta niistä on muualla tullut ja niiden sallimisesta ei ole ilmeisesti ollut kovin kummoisia seurauksia. Se että sopivatko ne kansalliseen luonteesemme onkin jo toinen kysymys. Ensimmäiseksi niitä viritetään.
Sähköpolkupyöräthän kuuluvat samaan ryhmään (alle 25km/h). Kauppias myy sähköpoyörän asiakkaalleen ja valistaa että varustus on nyt sellainen että pitää polkea vähän että pyörä liikkuu sähköavusteisesti mutta kun laitat siihen tämän varustukseen kuuluvan kahvan niin ei tarvitse polkea kuin näön vuoksi kun pyörä liikkuu pelkästään sähköllä.

Lainaus
Suomen ajoneuvolain mukaan polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa. Tällaisia ajoneuvoja pidetään ajoneuvolain mukaan moottorittomina ajoneuvoina.

Nyt kuitenkin eräät, jopa kotimainen valmistaja, mainostaa 2000 watin moottorivaihtoehtoa aivan julkisesti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #9 : Syyskuu 18, 2015, 14:27:18 ip »
Eiköhän noilla luoteta vaan siihen, että ajelu tapahtuu sen verran "tutkan alapuolella", ettei lainvartijoita kiinnosta. Sehän vaatisi poliisisedältä perehtymistä, että voisi todeta laitoksen olevan liian sähkötehokas. Tuohon tehon korottamiseen kun ei tarvita kovempi äänistä pakoputkea tai isompaa kaasaria.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #10 : Syyskuu 18, 2015, 18:15:45 ip »
Lainaus
tehon korottamiseen kun ei tarvita kovempi äänistä pakoputkea tai isompaa kaasaria
Aivan. w
Watit ja voltit eivät näy päällepäin. Tyypillistä on että tehon noustessa myös moottoriin menevä jännite on korkeampi. Vain akkujen kytkennästä ja moottorin tyyppikilvestä voi päätellä onko watit kohdallaan. Kyseiset asiat on helppo piilottaa.

Itsellä on myös jonkinlainen sähköpyöräiili päällä. Vanha Jopo saanee uuden elämän.....
Tähtäimessä rakennussarjan hankinta. Etuvetoista en kuitenkaan halua vaikka se olisikin helpoin ratkaisu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #11 : Syyskuu 18, 2015, 21:23:44 ip »
Itse en polkupyöräilystä polveni takia nauti, niin ehkä sähkössä olisi tulevaisuus. On vaan niin kalliita nuo kamat, tai siis hyvät akut.
Minusta olisi veikeätä kokeilla etuvetoista. Siihen sähkömoottorinapa ja akut järkevästi alarunkoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #12 : Syyskuu 18, 2015, 21:51:59 ip »
Mua epäilyttää etuvetoisen talvikäytös....

Ainoa tästä porukasta joka toisinaan ajelee etuvetoisella polkupyörällä lienee nimimerkki Klassikko. Pitäneekin häneltä tiedustella miten etuveto käyttäytyy talviajossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #13 : Syyskuu 18, 2015, 22:05:10 ip »
Ajeleehan jotkut hurjat Velosolexillakin. Myös talvella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Kevyet sähköajoneuvot sallitaan liikenteessä.
« Vastaus #14 : Syyskuu 19, 2015, 09:43:01 ap »
Etuveto on vähän kaks piipunen juttu. Helppo asentaa mut eteen ei kannata mitään tehokkaampaa laittaa. Lyö runtua julmetun helposti jopa kesällä ja siinä on riskinsä et lähtee alta pois. Myös painava motti edessä tuntuu stongassa pienissä nopeuksissa. Mulla on Helkaman ainottaressa 1kw motti edessä kun halusin säilyttää takana neksuksen 7v kapan. 50v akku ja läppärillä säädettävä kontroller. Lyö kaasusta tyhjää puhtaalla asvaltilla. Seuraava jos tulee niin takavedolla
Jopo jossa kuskin paino on aika takana en laittais etuvetoa.