Lakipykäläkin löytyy jossa sallitaan enemmän kuin 250 wattia joak oli kansllisessa lainsäädännössä. Jatkossa polkupyörän sähkökäyttöisen apumoottorin teho saa olla neljä kertaa suurempi.
19 a §
Kevyt sähköajoneuvo
Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 19 §:n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai 11 §:ssä tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka moottorin suurin nimellisteho on enintään 1 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa. Kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittoman ajoneuvon vaatimuksia.
Siis ei katsastusta, ei vakuutusta (toistaiseksi), saa ajaa siellä missä tavan polkupyörälläkin mutta kypärää on käytettävä poikkeuksena polkupyörästä jossa kypärä on vain suositus. Tätä kevyemmillä ajoneuvoilla saa ajaa jalkakäytävällä ja jos ajaa alle tai samaa nopeutta kuin jalankulkija ei tarvitse kypärää.
Sinänsä mielenkiintoista että turvakaarella varustettua L-luokan ajoneuvoa saa ajaa kypärättä.
Lakiesityksessä ei myöskään puututa L5e-luokan ajoneuvon korttiluokkaan: edelleen sitä saa ajaa 18v täytettyään autokortilla. Nuoriso ei tätä mahdollisuutta ole vielä ymmärtänyt. Aika reipas olisi esimerkiksi Hayabusasta muokattu L5e-luokan kulkuneuvo. Koska muutoksessa ei sallita kokonaismassan nousua niin teho-paino-suhde pysyy varsin ennallaan.
Asiasta tarkemmin:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_24+2015.aspxVielä pitää mainita että taloutemme ainoa trike on luokiteltu vanhempaan L5-ajoneuvoluokkaan jota ei koske uudemmat L5e-ajoneuvoluokan säännökset mutta vanhoja säännöksiä pitää noudattaa.......
Aika helppo olisi samainen trike myös sähköistää: moottorin ja kytkimen tilalle iso sähkömoottori ja akut pyörän keski- ja takaosaan. Akkujen painoa ei huomioida kokonaismassassa. Vaatii toki muutoskatsastuksen.