Kuten tuolla jo mainittiin niin vanhoissa malleissa on paremmin kulkua.
"Isolohko" on nimensä mukaan isompi ja sen kampikammio on tehty yhdestä valusta. Kampiakselin saa pois vain moottorin takapään laakerin laakeripesän irrottamalla. Tuli markkinoille 60-luvun puolenvälin jälkeen. Insinööri G. C. Carcanon luomus. Tyypillisiä edustajia ovat LAPD:n poliisipyörät, 70-luvun alun sportit ja matkapyörät ja viime aikoina 1100 ja 1400 customit. Siis kaikki isot Guzzit kokoluokissa 750 - 1400. Tyypillinen mallimerkintä on V7.
Nyt harhautusmielessä eli markkinamiesten toimesta tämä V7-merkintä onkin siirretty koskemaan pikkulohkoisia ja onpa markkinoinnissa harhautettu luulemaan että nykyinen V7-merkintä olisi suoraa perua alkuperäisistä legendaarsista V7:sta.
Tämän "pikkulohkon" kehitti Lino Tonti. Tuli vasta 70-luvun puolivälin jälkeen markkinoille. Kampikammio halkeaa ylä- ja alaosaan kampiakselin laakeroinnin keskilinjan kohdalta. Siinä suhteessa siis modernia tekniikkaa. Kuutiotilavuuksia on alkaen 350 cc malleista 750 cc kokoon ja nyt sitten suurennettuna 850 kuutiosenttimetriin. Eli iso- ja pikkulohkoisten kuutiotilavuudet limittyvät entistä enemmän.
Isolohkoisia pidetään erittäin luotettavina moottoreina.
Molemmista konetyypeistä on runsaasti eri variaatioita. Eniten isolohkoisemmasta.
Sitten on vielä eri runkotyypit jotka jakavat mallistoa. Pikkulohkoiset ovat helppo sarka: käytetty pääasiassa Lino Tontin suunnittelemaa runkoratkaisua.
Isolohkoisessa on ollut mallisarjan alussa Carcanon loop-runkoa mutta pääasiassa Tontin suunnittelemaa runkoa jossa rungon alaputket ovat irrotettavissa.
Spine- eli selkärankarunko on ollut muutamissa sporttimalleissa. Nyt mennään pitkälti C.A.R.C.-jousitusratkaisun sanelemalla putkirunkotyypillä. 1400-malleissa on aivan oma runkonsa kuten oli aikoinaan myös Quota 1000 ja 1100-malleissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzihttps://en.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzihttps://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Moto_Guzzi_motorcycleshttps://de.wikipedia.org/wiki/Moto_GuzziKaikki edellämainitut lähteet ovat epätäydellisä mutta jonkinlaisen kehityksen niistä saa mallisarjataulukoita katselemalla. Erityisesti tuo saksankielinen sivu on selkeä mutta siitäkin puuttuu useita malleja.
Guzzi-info linkistä Gruppon kotisivuilta löytyy kaikenlaista:
http://www.guzziclub.fi/