Kirjoittaja Aihe: Uusi pikkulohko putkessa ?  (Luettu 42427 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #75 : Marraskuu 22, 2015, 00:25:42 ap »
Lainaus
saaste pakoputkesta ja ympäristölle haitallinen melu
Edelleen kaikki merkit viittaavat siihen että niin siinä tosiaan kävi. Vanhat meluavat ja Guzziksi tehokkaat pelit ovat harrastajien talleissa - eikä uusia tule (lie päätetty Piaggiolla kolmannen naisen laulun sanoin: "Sulle mua rakkaampaa on sun unelmas, olkoon niin, pidä siitä kii").

Sattui silmään toisella foorumilla kun kysyttiin että oliko Griso, Norge tai Stelvio esillä: "Olen tällä hetkellä vielä Milanossa ja olin eilen EICMA:ssa. Guzzilla ei ollut ainuttakaan ("vanhaa") neliventtiilistä esillä.  Vain V7, V9 ja Cali1400."

Että sellainen tapaus tällä kertaa ja tästä eteenpäin. Jos kuka tehojen perässä kulkee, voi mennä Piaggion puolesta vaikka Aprilian osastolle ja tutkia RSV4 Factory Works -malleja >230 hv...

Kuva Wildguzzi -palstalta:
V11 - it defines you.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #76 : Marraskuu 22, 2015, 07:52:52 ap »
Vähän on tehottoman olonen tuo uusi V9 - tosin huippuväännön ottaa mukavan alhaalta. Jos Guzzikauppaa käydään kolmella mallilla eri varusteversioineen, ei oikein mikään noista saa silmiä kiilumaan - V9 todennäköisimmin jos teho olisi saatu tuonne 70-80 hp'n välille. Täytyy siis parsia nykyistä pyörää ja sitten ku se joutaa verkonpainoksi hommata käytetty Guzzi tilalle jos merkissä meinaa pysyä.
Kasi vee ei vee kasi

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #77 : Marraskuu 22, 2015, 12:08:10 ip »
Niin se taitaa olla, minun Guzzini lienevät jo tallissa.

Vklnuppi

  • Viestejä: 1
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #78 : Marraskuu 22, 2015, 12:13:06 ip »
Oli pakko tännekin rekistöröityä kun Guzzeja on tullut katseltua. Voisiko joku avata vähän tässäkin topicissa pyörineitä "pikkulohko" ja "isolohko" termejä ?

V9 Bobber on kyllä hieno, mutta vähän turhan customi. Eturengas vähintään pitäisi vaihtaa ja perälle tehdä jotain. Harmi kun ehdin toivoa jotain scrambler-kopiota. V7 taas on aavistuksen liian retro minun makuuni ja kyllä sitä tehoa saisi olla 10-20heppaa enemmän. Ilmeisesti sama tauti tulee vaivaamaan myös V9:siä ? Googlettelun perusteella V7:n kone ei ilmeisesti kestä alkaa virittämäänkään ja mitä nyt ymmärsin niin tämä perustuu samaan mottiin ?

Bellagio kelpaisi tehoiltaan, mutta se on puhdas customi :/ Ducati Scrambler olisi ulkonäöllisesti täydellinen, mutta siitä puuttuu tuo järjettömän hienon ja "sopimattoman" näköinen kone :D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #79 : Marraskuu 22, 2015, 13:07:51 ip »
Kuten tuolla jo mainittiin niin vanhoissa malleissa on paremmin kulkua.

"Isolohko" on nimensä mukaan isompi ja sen kampikammio on tehty yhdestä valusta. Kampiakselin saa pois vain moottorin takapään laakerin laakeripesän irrottamalla. Tuli markkinoille 60-luvun puolenvälin jälkeen. Insinööri G. C. Carcanon luomus. Tyypillisiä edustajia ovat LAPD:n poliisipyörät, 70-luvun alun sportit ja matkapyörät ja viime aikoina 1100 ja 1400 customit. Siis kaikki isot Guzzit kokoluokissa 750 - 1400. Tyypillinen mallimerkintä on V7.
Nyt harhautusmielessä eli markkinamiesten toimesta tämä V7-merkintä onkin siirretty koskemaan pikkulohkoisia ja onpa markkinoinnissa harhautettu luulemaan että nykyinen V7-merkintä olisi suoraa perua alkuperäisistä legendaarsista V7:sta.

Tämän "pikkulohkon" kehitti Lino Tonti. Tuli vasta 70-luvun puolivälin jälkeen markkinoille. Kampikammio halkeaa ylä- ja alaosaan kampiakselin laakeroinnin keskilinjan kohdalta. Siinä suhteessa siis modernia tekniikkaa. Kuutiotilavuuksia on alkaen 350 cc malleista 750 cc kokoon ja nyt sitten suurennettuna 850 kuutiosenttimetriin. Eli iso- ja pikkulohkoisten kuutiotilavuudet limittyvät entistä enemmän.
Isolohkoisia pidetään erittäin luotettavina moottoreina.

Molemmista konetyypeistä on runsaasti eri variaatioita. Eniten isolohkoisemmasta.

Sitten on vielä eri runkotyypit jotka jakavat mallistoa. Pikkulohkoiset ovat helppo sarka: käytetty pääasiassa Lino Tontin suunnittelemaa runkoratkaisua.
Isolohkoisessa on ollut mallisarjan alussa Carcanon loop-runkoa mutta pääasiassa Tontin suunnittelemaa runkoa jossa rungon alaputket ovat irrotettavissa.
Spine- eli selkärankarunko on ollut muutamissa sporttimalleissa. Nyt mennään pitkälti C.A.R.C.-jousitusratkaisun sanelemalla putkirunkotyypillä. 1400-malleissa on aivan oma runkonsa kuten oli aikoinaan myös Quota 1000 ja 1100-malleissa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi
https://en.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Moto_Guzzi_motorcycles
https://de.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi

Kaikki edellämainitut lähteet ovat epätäydellisä mutta jonkinlaisen kehityksen niistä saa mallisarjataulukoita katselemalla. Erityisesti tuo saksankielinen sivu on selkeä mutta siitäkin puuttuu useita malleja.

Guzzi-info linkistä Gruppon kotisivuilta löytyy kaikenlaista: http://www.guzziclub.fi/

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2015, 17:12:45 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #80 : Marraskuu 22, 2015, 17:03:54 ip »
Ei tuon uuden pikkulohkon tehoa olisi voinut nostaa korkeammalle. Pienimmät isolohkot olisivat jääneet hyllyyn. Pienen tehon on oltava isojen alle. Siis oman merkin sisällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #81 : Marraskuu 22, 2015, 17:27:48 ip »
Lainaus
minun Guzzini lienevät jo tallissa
Ellei satu siten sopivaa käytettyä tulemaan vastaan... Muualta luettua: "1200 ccm moottori ei täytä uusia tiukempia pakokaasunormeja, jotka tulevat 2017 alkaen pakollisiksi."  => Nykymallin Griso, Stelvio ja Norge jäävät siis viimeistään tuolloin pois. Vaan jospa 2016 vielä mennään näillä (myydään jo tehdyt pyörät pois) ja 2017 tulee sittenkin se jo valmiiksi suunniteltu vesijäähy, (pelkän) moottorin esittely on ehkä säästetty syyskuuhun 2016 tehtaan 95v juhlille (liukuhihnalla näkynee tuolloin V9)... varsinaiset moottoripyörät sillä moottorilla sitten 2016 EICMA:ssa.
Lainaus
järjettömän hienon ja "sopimattoman" näköinen kone
Niinpä...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 22, 2015, 21:44:54 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #82 : Marraskuu 23, 2015, 19:33:57 ip »
1200cc ei täytä..
Toi on kyllä erikoista ettei saada täyttymään normeja.

Miten olisi kahden pakoputken taktiikka?
EVV versio.
Kolme Cattia peräkkäin arkiputkeen ja niin tukkoon muutenkin ettei ääntä kuulu.
Tehoa 22hv ilmajäähteisestä V2 1200cc moottorista ja vakuutusmaksut sen mukaan.
Ja "sport" vaihtöläppä joka suuntaa kaiken vain ratakäyttöön tarkoitettuun putkeen täysin eri kartoilla ja sylintereistäkin jo toinen mukaan.
Jolloin paljastuu päästöjä ja melua olevan aavistuksen yli vaadittujen, tehoa kohtuulliset 130hv ja niin sopeutuva ajotietokone että tunnistaa päästömittauksen automaattisesti ja vaihtaa putkea jos joku kysyy.

Tai sitten kysyä neuvoja VW korsernilta päästöistä...

Mutta onko Piaggiolla tosiaan mielessä että Guzzin on oltava tehoton, nykytekniikalla.?
V9 Roamer ei näytä ollenkaan pahalta, jos edes 70hv ja 80Nm, niin kevyenä kulkisi myös mediaseksikkäämmin.
Onhan tää naurettavaa että "leskentekijä" Kawasta otettiin vastaavat lukemat 750cc koneesta 1972, olkoon 2-tahti (päästömittarit taisi olla keksimättä).
Mutta MG rungot on hieman toista ja noilla tehoilla tuskin kovin radikaalisia muutoksia tarvittaisiin, laatikko ja perä?

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #83 : Marraskuu 23, 2015, 19:38:42 ip »
Norge on ollut pitkään tuotannossa, kuinkahan monta välivuotta seuraavaan?:
https://en.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi#/media/File:GT500Norge01.jpg

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #84 : Marraskuu 23, 2015, 20:33:44 ip »
Huipputeho kasipätkästä on just noin vaatimaton, jos tavoite on Harrikan tyyppisen vääntökäyrän metsästys. Tulee liian piikikäs tehontuotto kuvitellulle kohderyhmälle. Joutuisi ihan kierroksia antamaan, jopa kolmekin tuhatta, ehkä enemmänkin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #85 : Marraskuu 23, 2015, 21:54:52 ip »
Tarkkaan en ole päässyt näkemään mutta lieneekö V9:ssä erilainen perävaihde kuin V7:ssa jossa on se seitsemänkymmentäluvulta peritty laite? Ainakin haarukka näyttää jämäkämmälle je perävaihde isommalle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #86 : Marraskuu 23, 2015, 21:57:49 ip »
On se vähän erinäköinen, mutta mitoitus kovin tutun makuinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kaijus

  • Viestejä: 805
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #87 : Marraskuu 23, 2015, 22:37:50 ip »
Cycleworld.com kirjoittaa
"Also new are the larger-diameter dry clutch and shaft final drive, the latter now featuring two universal joints for smoother operation. The chassis appears substantially unchanged except for a new longer, wider, cast-aluminum swingarm that increases wheelbase from 57 to 58.2 inches. The steering geometry has also been altered with a reduction in rake from 27.5 to 26.4 degrees, and an increase in trail from 117 to 125mm."

Eli halkaisijaltaan isompi kytkin ja kardaani kahdella ristinivelellä. Takahaarukka vähän pidempi ja leveämpi. Perämurikasta ei mainintaa..

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #88 : Marraskuu 24, 2015, 10:15:58 ap »
<snip>
Eli halkaisijaltaan isompi kytkin ja kardaani kahdella ristinivelellä. Takahaarukka vähän pidempi ja leveämpi. Perämurikasta ei mainintaa..

Toivomuksena olisi kyllä sellainen perävaihde, joka ei ottaisi sateella vettä sisään - sitä kun on pirun vaikea saada sieltä pois.  ;D
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi pikkulohko putkessa ?
« Vastaus #89 : Marraskuu 24, 2015, 10:38:18 ap »
Cycleworld.com kirjoittaa
"Also new are the larger-diameter dry clutch and shaft final drive, the latter now featuring two universal joints for smoother operation. The chassis appears substantially unchanged except for a new longer, wider, cast-aluminum swingarm that increases wheelbase from 57 to 58.2 inches. The steering geometry has also been altered with a reduction in rake from 27.5 to 26.4 degrees, and an increase in trail from 117 to 125mm."


Tasan siksi kaksi niveltä, että voidaan käyttää leveämpiä takarenkaita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.