Omia havaintoja on sylinteripinnoituksen irtoamisesta joka johtui ilmeisesti kylmäkäynnistelystä alle -20C pakkasella.
Mäntä/männänrengasvikoja ei ole sattunut omalle kohdalle mutta melkomoisella päittäisvälyksellä kylläkin. Ei välystä mäntään vaan itse männänrenkaan kulumisesta joilloin sen puristusvoima heikkenee ja renkaan päittäisvälys kasvaa joten puristuspaine alenee. Rengastus uusilla renkailla auttaa.
Kerran on kohdalle sattunut pikeytynyt/karstainen mäntä. Palotilaan oli päässyt ilmeisesti pitkän aikaa öljyä ja männänrenkaat olivat jumiutuneet ja puristus alentunut. Mäntää ei tässäkään tapauksessa tarvinnut vaihtaa. Venttiilit, ohjurit ja seetit kunnostettiin, karsta poistettiin ja mäntä rengastettiin puhdistuksen jälkeen uudelleen ja meno jatkui. Tosin vajaan baarin ero sylinterien välille jäi puristuspainemittauksessa. Remontoidussa alempi. Ehkäpä se tasoittui kun matka eteni. Tämä oli ainakin oletuksena.
Sylinterien pinnoitukset vaikuttavan kestävän hyvin pitkään. Arvelisin että männänrenkaiden vaihto hyvissä ajoin vaikuttaa merkittävästi sylintereiden kestävyyteen mutta en osaa sanoa milloin männänrenkaat pitäisi vaihtaa. Se varmaan selviäisi puristuspainemittauksin esimerkiksi 50.000 km välein, tai useamminkin, niin näkisi onko puristuspaine alentunut merkittävästi edellisestä mittauksesta. Se kertoo lähinnä männänrenkaiden ja venttiilien kunnosta. Senkin pystyy puristuspainemittauksella erottamaan mutta vuotomittaus kertoisi tarkemmin.