Kirjoittaja Aihe: California II sylinterin pinnoitus  (Luettu 8648 kertaa)

peltsi

  • Viestejä: 4
California II sylinterin pinnoitus
« : Syyskuu 06, 2015, 19:18:15 ip »
Viimein vuoden -85 cal II antautui ja alkoi huohottaa ja savuttaa. Sylinterin avaaminen paljasti katkenneen männänrenkaan ja sen aiheuttaman pahan jurmun oikeassa sylinterissä. Käsittääkseni sylinteri on erikoispinnoitettu (nicosil..) eikä siten porattavassa. Osatteko vinkata noviisille, mikä ratkaisu olisi paras, eli saako uusia pyttyjä ostaa järjelliseen hintaan vai onko pinnotus Suomessa mahdollista? Pikaisella googletuksella ja kyselyillä en ole päässyt ihan selvyyteen asiasta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #1 : Syyskuu 06, 2015, 19:32:33 ip »
Pinnoituksista en tiedä mutta edullisena laittona käytetyn sylinterin hankinta mäntineen voisi olla ratkaisu. Uudet sylinteri/mäntäsarjat taitavat maksaa helposti pyörän hinnan. Kokonainen käytetty moottorikin tai jopa peruskorjattu moottori olisi ehkä vaihtoehto.
Katselehan esimerkiksi tuolta käytettyjä komponentteja: http://www.tlm.nl/webshop/en/used-cyl-piston-1000sp-2-etc-us-29060200r-moto-guzzi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #2 : Syyskuu 06, 2015, 19:33:47 ip »
Eurooppalaisesta purkaamosta pytty/mäntä-sarja ei kamalia Caliin maksa.
Tuolla toisaalla on kasattuna nettilinkkejä, josta löytyy.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #3 : Syyskuu 06, 2015, 20:16:39 ip »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #4 : Syyskuu 06, 2015, 20:25:47 ip »
Ei oo kallis. On vaan saatavuus punaisella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

peltsi

  • Viestejä: 4
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #5 : Syyskuu 06, 2015, 21:09:11 ip »
Kiitos linkeistä, vaikuttavat hyviltä vaihtoehdoilta. Etenkin tuo uusi muki saksanamaalta oli sangen huokea. Jos nyt sellaisen hankkii, lienee viisasta ainakin männänrenkaat uusia toisellekin puolelle. Sinällään siellä pitäisi olla kaikki kunnossa, mutta kai pyörällä on ainakin puoltoistasataatonnia menty.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #6 : Syyskuu 06, 2015, 21:18:57 ip »
Se S-D:n pytty/mäntäsatsi ei sitten ole "originale moto guzzi" vaan tarvike. Varaosanumeron perässä on tuo Z.

Kyllähän näillä ajaa: http://www.sport-touring.net/forums/index.php?topic=71924.0#.VeyDYJeNg5I
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

lemppari

  • Viestejä: 406
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #8 : Syyskuu 07, 2015, 08:27:26 ap »
Paljonko on Calilla ajettu ? Minulla on samanlainen ollut uudesta lähtien. Alun kolmatta mittarillista. Kestäähän nuo sylinterit ikuisuuden, jos ei tuollaista vauriota tule kuten männänrengas poikki tms

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #9 : Syyskuu 07, 2015, 11:10:01 ap »
Omia havaintoja on sylinteripinnoituksen irtoamisesta joka johtui ilmeisesti kylmäkäynnistelystä alle -20C pakkasella.

Mäntä/männänrengasvikoja ei ole sattunut omalle kohdalle mutta melkomoisella päittäisvälyksellä kylläkin. Ei välystä mäntään vaan itse männänrenkaan kulumisesta joilloin sen puristusvoima heikkenee ja renkaan päittäisvälys kasvaa joten puristuspaine alenee. Rengastus uusilla renkailla auttaa.

Kerran on kohdalle sattunut pikeytynyt/karstainen mäntä. Palotilaan oli päässyt ilmeisesti pitkän aikaa öljyä ja männänrenkaat olivat jumiutuneet ja puristus alentunut. Mäntää ei tässäkään tapauksessa tarvinnut vaihtaa. Venttiilit, ohjurit ja seetit kunnostettiin, karsta poistettiin ja mäntä rengastettiin puhdistuksen jälkeen uudelleen ja meno jatkui. Tosin vajaan baarin ero sylinterien välille jäi puristuspainemittauksessa. Remontoidussa alempi. Ehkäpä se tasoittui kun matka eteni. Tämä oli ainakin oletuksena.

Sylinterien pinnoitukset vaikuttavan kestävän hyvin pitkään. Arvelisin että männänrenkaiden vaihto hyvissä ajoin vaikuttaa merkittävästi sylintereiden kestävyyteen mutta en osaa sanoa milloin männänrenkaat pitäisi vaihtaa. Se varmaan selviäisi puristuspainemittauksin esimerkiksi 50.000 km välein, tai useamminkin, niin näkisi onko puristuspaine alentunut merkittävästi edellisestä mittauksesta. Se kertoo lähinnä männänrenkaiden  ja venttiilien kunnosta. Senkin pystyy puristuspainemittauksella erottamaan mutta vuotomittaus kertoisi tarkemmin.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #10 : Syyskuu 07, 2015, 11:31:29 ap »
Omia havaintoja on sylinteripinnoituksen irtoamisesta joka johtui ilmeisesti kylmäkäynnistelystä alle -20C pakkasella.
<snip>

Muistelen jostain lukeneeni, että yhtenä syynä siihen, että Suomen poliisi luopui Guzzeista olisi ollut se, että kylmällä moottorilla kiireinen lähtö olisi irroittanut sylinterien pinnoituksia ja johtanut kiinnileikkautumisiin. Ei hyvä, tietenkään kun poliisi joutuu tekemään pikalähtöjä.
Emeritus-guzzisti

egon

  • Viestejä: 973
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #11 : Syyskuu 07, 2015, 11:40:42 ap »
Poliisin Guzzeissa oli kovakromipinnoitus pytyissä ja sille oli tosiaan tyypillistä, että konetta suositeltiin käytettäväksi lämpimäksi tyhjäkäynnillä muutama minuutti.  Nicasil-pyttyjen pinnoitusten pysyvyydestä on omakohtaista kokemusta runsaasti 300k. Alkuperäistä on sekä pytyt, männät että renkaat, ei pahemmin huohota eikä kuluttele öljyäkään. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #12 : Syyskuu 07, 2015, 11:59:41 ap »
Suht hyvin se pysyy pinnassa; omasta Lariosta tippui venttiilin lautanen ja pyöri muutaman kerran pytyssä. Lommolla se pinta on, muttei rikki. Eihän tuolla tietenkään käyttöarvoa enää ole, mutta huomiona vain.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #13 : Syyskuu 07, 2015, 12:25:36 ip »
Täältä löytyy -87 LM:n n.30tkm ajettu alkuperäinen satsi.
Sopivuus Caliin?

T,
Jukka

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California II sylinterin pinnoitus
« Vastaus #14 : Syyskuu 07, 2015, 12:31:38 ip »
Männissä erilaiset helpotukset venttiileille. Käynee kyllä näin päin suoraan. Rutistus voi nousta..?
Hyvä pyörä, parempi mieli.