Kirjoittaja Aihe: Vanha cali2 naputtaa...----> työntötanko  (Luettu 8810 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vanha cali2 naputtaa...----> työntötanko
« : Syyskuu 04, 2015, 23:50:46 ip »
Alkas mun vanhus eli Cali2 naputtaa siihen malliin että piti jo kurkata venttilikopan alle. Ainahan se on pitänyt kovaa napinaa mutta tämä kävi jo sielulle. Oikealla puolella oli imuventtilissä välystä 0.30 ja vasemmalla 0.80!!! Pako oli hyvä 0.20 molemmin puolin.

Taitaa olla nokkakauppaan meno edessä? Kupit on vaihdettu justiin, noin 35tkm sitten, tuskin ne on yksin kuluneet. En vielä enempiä jaksanut purkaa, öljypohjan otin pois ja yritin kuikuilla miltä ylempänä näyttää mutta eihän sinne kunnolla näe. Raappasen huomenna pytyt irti niin näkee paremmin. Öljypohjassa oli jotain kertymää, vaaleaa mutta ei tuo sitä perinteistä kylmälimaa kyllä ole. Rautaa?

Jatkuu joskus....
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2015, 21:30:38 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #1 : Syyskuu 04, 2015, 23:56:14 ip »
Kokeile magneetilla. Ei tuosta kuvata voi sanoa, kiiltääkö? Eli näyttääkö metalliselta?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #2 : Syyskuu 05, 2015, 16:42:00 ip »
Katso vielä tönärit, ettei ole alkanut nivelpää elää alumiinipuikon päässä. Ei ole kuulemma ihan ennekuulumaton tapaus.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #3 : Syyskuu 05, 2015, 22:39:39 ip »
Katso vielä tönärit, ettei ole alkanut nivelpää elää alumiinipuikon päässä. Ei ole kuulemma ihan ennekuulumaton tapaus.

No pirnales sentään, kovin oli ko venttiilin tönäri tyssääntynyt. Ja tuo, kuvassa siis oikealla, pää irti itse puikosta. Kävikö taas niin hyvä tuuri että muuta vikaa ei oliskaan. Minä jo luulin että alle 200tkm ajettu vaatisi isompaa remppaa... pitäis vaan aina jaksaa luottaa näihin ;D

Kaippa tuohon tonniseen käy tonnisatasen tönäri. Niitä kun mulla on. Ainakin ne on suht saman mittaiset. Kokeilen ainakin.

Iso kiitos Egonille vinkistä, tuskin olisin tuota tönäriä huomannut ja olisin jo ehtinyt purkaa pytyn yms pois ihan turhaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #4 : Syyskuu 05, 2015, 22:43:52 ip »
Onko pelkästään tyssääntynyt, vai pyöriikö insertti tangossa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #5 : Syyskuu 05, 2015, 22:46:21 ip »
Pyöriihän se, ja lähtee ihan tuosta vaan irtikin. Taitaa olla alumiinimuhjua tuo mitä öljypohjassa on. Siis tuosta kepistä. Mitä varmaan ajattelitkin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #6 : Syyskuu 06, 2015, 08:58:29 ap »
Ne nivelpäät on kiinni krympillä ja jos siellä jostain syystä on puristus alkanut löystyä niin klappia tulee ja äkkiä. Ittellä on sellainen mielikuva, että guzzeihinkin on ollut saatavana terästönäreitä, saattoivat olla sporttisempiin malleihin, joissa männän päällä saattaa olla reilusti painetta kun pakovenoja poljetaan auki. Painoahan niissä on todennäköisesti enempi kuin alumiiniputkissa mutta ei ole tuota krymppiliitosta.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #7 : Syyskuu 06, 2015, 14:27:44 ip »
Mulla 850GT:stä alkoi myös kuulua kolketta ja tönärihän siellä syyllinen oli. Inserttikuppi lähti sormin pois. Sillä kertaa ei ollut varatönäriä ulottuvilla mutta liimaaminen korjasi asian. Ensin niin maan perustellinen puhdistus osille ja laakerilukitetta runsaasti. Sen vuoksi ei ollut sen enempi murhettä. Miten lie nykyään kyseisen pyörän kanssa?

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #8 : Syyskuu 06, 2015, 15:43:25 ip »
Moi, kuulosta siltä että mulla on tuo tönäriongelma T5:ssa kun tuota naputusta ei millään saa pois, vaikka kuinka säätäsi venttiilien välyksiä. Tuon tönärijurun kun olisi tietänyt, kun viime talvena oli Pekan konstin takia keinuvipusysteemti irti, sammalla olisi voinut tarkistaa nuo nivelpäät   :(
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #9 : Syyskuu 06, 2015, 16:09:13 ip »
Tuon asian katsominen on vähemmän purkamisen takana kuin "Pekan konsti".
Saattaa syyllisen löytää jo katseella niin ei tarvitse irrottaa kuin kyseinen keinuvipu.
Kohtahan tässä taas jo talvi saa ja huollon aika.

Myös keinuvipu voi kalista joustansa vasten tai löysyyttään akseliin. Venttiilinohjurin välyskin tuottaa kalkattavaa ääntä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #10 : Syyskuu 06, 2015, 19:25:27 ip »
Jos ei vika olisi jo löytynyt, mainitsisin että ittellä petti pinnoitus nostinkupin pohjasta.

Seuraukset:
- nostinkuppi lyheni muistaakseni melkein millillä
- venttiilivälys ... mitähän se oli. milli tai kaksi
- epämuotoinen nostinkuppi tuhosi nokka-akselin
- tumpelo mekaanikko tuhosi nokka-akselia vaihtaessaan öljypumpun
- neljä uutta nostinkuppia, yksi uusi nokka-akseli, yksi uusi käytetty öljypumppu, ... $$$

Mutta tässä ketjussa oli jollakulla siis "mujua" öljypohjassa? Sellaista hammastahnamaista? Alumiiniko se sellaiseksi menee? Mulla nimittäin oli, kun tuhannen kilometriä sitten käytin öljypohjan irti, "hammastahnamaista" mujua, enkä tiedä mistä ja mitä se on. 

Voikohan nokkaketju tehdä ympäristöstään mujua? Ei kuulosta kovin vaaralliselta, mutta pitää joskus varmaan vaihtaa ketju ja kiristäjä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #11 : Syyskuu 06, 2015, 19:41:21 ip »
Pitäisi olla sellaiset tönärit, kuin ennen Opelin tikkukoneessa. Putkesta tehty, jonka molemmat päät oli taottu pallomaisiksi. Reikä oli vieläpä jätetty päihin keskelle. Nostajan keskelläkin taisi olla reikä, josta paineinen öljy nousi tikulle. Tikku itsessään hölskytti sitä sisällään, voiteli siis yläpäätäkin. Kevyt ja todella kestävä rakenne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #12 : Syyskuu 06, 2015, 20:18:00 ip »
Karvaooppelin tönäreissä on koiraspäät molemmissa päissä. Guzzissa pitäisi ylös loihtia naaraspää, mikä ei insinöörille liene suuri haaste. Ne on vaan sen verran pitkät ja hoikat puikot, että alumiinista tulee kevyemmät.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #13 : Syyskuu 06, 2015, 20:25:02 ip »
Ei se Ooppelin teräsputkinen juuri mitään paina. Ja kestää muuten 9200 kierrosta.. Onhan se toki lyhyempi kun Guzzissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vanha cali naputtaa...
« Vastaus #14 : Syyskuu 06, 2015, 21:12:43 ip »
Vaihdoin nyt oikeallekkin puolelle tönärin kun sieläkin oli välys vähän kasvanut ja oli hiven samaa näköä kun siinä pahassa pötkössä. Pää oli kumminkin vielä kiinni. Romulaatikossa sattui olla kaksi hyvää tonnisatasen tönäriä. Kävivät tonniseen vaikka vähän eri näköisiä ovatkin.

Hiljenihän tuo. Ei sitä hyvällä uskollakaan voi hiljaiseksi sanoa mutta pahin kalkatus katosi.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125