Kirjoittaja Aihe: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua  (Luettu 23780 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #30 : Syyskuu 12, 2015, 16:02:41 ip »
No miksi sitten edes korjaillaan tätä anturia?
Olen käsittänyt siksi, että ajoviima jäähdyttää anturia enemmän, kun moottoria.
Esimerkiksi tilanne samalla satasen nopeudella maantiellä:
30 asteen helteillä moottori 120 astetta ja  eculle "tieto" 100° (= eroa 20°).
20 asteen ajokeliä moottori 105 astetta ja eculle "tieto" 75° (= eroa 30°).
10 asteen vilposes moottori  90 astetta ja eculle "tieto" 50° (= eroa 40°).
Karttakorjaus ei siis auta vaihteluun joka syntyy nopeuden, kosteuden ja ulkoilman seurauksena.
Voisiko tuolle tehdä kylmiä kelejä varten ohituspiirin, johon olisi säädetty jokin esiarvo?
Katkaisijalla -naks- ja "anturi" antaa vastusarvoa, joka kertoo moottorin olevan täydessä käyntilämmössä.
Tahnanokare on helpompi laittaa anturin päähän ja tepsii. Ecun lukema ja todellinen lämpö on sillä lähes yhtä puuta.
Ilman lambdaa olevilla malleilla varmasti CO-säätö paikallaan samalla, ettei mene käynti laihalle ja huonommaksi.

Eivät ole Italiassa kai ajatelleet, että joku maantietä ajeleepi alle 15° kelissä. Hullut huvit viikingeillä.
Englannissa myös ja esim. 8V Griso öljynlauhdutin tukitaan (linkki), ettei tule hyhmää ja kone käy kuumana.
Grisoghettossa näitä on enemmänkin, mutta ausseille grillijutut on enemmän vaan makuasioita.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 12, 2015, 17:13:20 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #31 : Syyskuu 21, 2015, 21:38:32 ip »
Nyt on ajettu erilaisia ajoja eri lämpötiloissa useampi tankillinen. Keskikulutus sekalaisessa ajossa 15 asteen tietämillä 5,1 litraa tankkausten mukaan. Ajotietokoneen mukaan taas 5,6. Ajotietokoneen kulutuslukeman mukaan tyhjällä tankilla ajaa vielä pitkän tovin. Totuus ja tietokoneen näyttö eivät ole sama asia. Toki matkan olen tehnyt samaisen ajotietokoneen mukaan joten en tiedä todellista matkaa.

Lämpimällä säällä pienin keskikulutus 4,8 litraa sadalle matka-ajossa tankkaamalla saadulla tiedolla. Vauhdikkaasti päästellen 5,6 litraa. Ajotietokone ehdotteli silloin jo liki seitsemän litran kulutusta.
Opin ainakin että ajotietokone valehtelee.

Säästä tai ajotavasta isommin riippumatta pyörällä pääsee nyt tankillisella 400 kilometriä eikä tee edes tiukkaa. Ennen muutosta se oli vain hellekelin yksittäinen saavutus.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #32 : Syyskuu 21, 2015, 22:35:14 ip »
Ainoa ajotietokone, jonka tiedän pitäneen kutinsa, oli vaimon edellisessä autossa, Fiat Stilossa. Oli kyllä just.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #33 : Syyskuu 22, 2015, 10:20:31 ap »
Nyt olen varsin tyytyväinen kulutukseen eikä sylinterinpään lämpotila-anturin muutos lainkaan heikentänyt pyörän ominaisuuksia. Seuraava säätöön tähtäävä toimenpide, jos sellainen osoittautuu edes tarpeelliseksi, on ryhtyä jälleen muokkamaan Main Fuel-karttaa ja siihen liittyviä rikastuksia nyt kun perusasiat ovat kunnossa.

Tässä samassa hötäkässä tuli laitettua RVS sekä moottoriin että vaihteistoon. Sekin saattoi hieman vähentää kulutusta. Moottori on joka tapauksessa kierrosherkempi mutta ensiövetorataspari silti ääntää hieman. Talven aikana vaihtuu vaihteistoöljy ja samalla uusin RVS-käsittelyn.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #34 : Syyskuu 22, 2015, 12:35:37 ip »
Puolueettomien testien mukaan saavutettu polttoainesäästö Rvs:llä on prosentteja. Joten saanet taputella selkääsi kulutuksen tippumisesta. Syy lienee yksinomaan anturissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #35 : Syyskuu 22, 2015, 20:04:48 ip »
Lainaus
Syy lienee yksinomaan anturissa.
Niin olen taipuvainen itsekin uskomaan. Lisäksi helppo ja halpa homma. Se kitti jota käytin ei ollut kallista. Se tietysti on riski jos se ei kestä tulevan kesän kuumuutta mutta teen sitten uudelleen saman homman. Sen kyllä huomaa jos kulutus pompsahtaa.

isobreva

  • Viestejä: 68
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #36 : Syyskuu 22, 2015, 22:49:00 ip »
Tankillisella pääsee määränpäähän!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #37 : Syyskuu 22, 2015, 22:59:52 ip »
Mullakin kuluttaa kaiken, minkä tankkaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #38 : Syyskuu 22, 2015, 23:16:53 ip »
Niin, sillai minullekin onneksi on käynyt. Tankillinen riittää minne tankillinen riittää. Nyt se riittää myös hieman pidemmälle. Tapana ei ole kuitenkaan ollut ajaa tankkia aivan tyhjäksi ennen kuin siihen täytettä laitan.

Olen havainnut että on motoristejä joille polttoaineen kulutus ole mitenkään merkityksellinen asia. Ei se varsinaisesti ollut minullekaan silloin kun olin vielä hyväpalkkaisissa hommissa. Rahaa jäi vielä muuhunkin kuin bensaan. Nyt pitää ruikuttaa että eläke on muutoin hyvä mutta summa pieni. Voisi siis todeta että vähävaraisuus sai aikaiseksi sen että tein tämänkin virityksen pyörääni. Niiltä hyviltä palkka-ajoilta on vielä jäljellä pyöriä tallin perällä jotka ajoon otettaessa vievät myös kaiken mitä tankkiin laittaa. Olisivat itse asiassa myynnissä jos joku olisi kiinnostunut niin isoruokaisista pyöristä.

Alkoholipyörääni en myy. En silti häpeile köyhyyttäni mutta harmittaa se silti pirusti.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #39 : Syyskuu 23, 2015, 14:55:46 ip »
Taitaa tämä anturin fiksaus olla lähellä myytinmurtajien tuomiota "varmistettu". Uskoakseni mitä kylmemmästä ajokelistä on kysymys, niin sitä suositeltavampi toimenpide.

Guzzilla en ole kulutus-seurantaa harjoittanut hyvien vibraatioiden nautinnosta, mutta bensavalo syttyy turhan aikaisin. Nevadan pienen tankin kiusa. Raha lienee nyt tiukassa vähän kaikilla ja sentin venytys vaatii tietoa ja taitoa.
Auton juopottelua olen seurannut kännykkäsovelluksella (http://www.spritmonitor.de/en/), sillä poikkeama juoruaa myös mahdollisesta toimintahäiriöstä. Riittää kun syöttää litrat ja kilometrit, niin kertoo keskikulutuksen.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #40 : Syyskuu 23, 2015, 15:44:36 ip »

Auton juopottelua olen seurannut kännykkäsovelluksella (http://www.spritmonitor.de/en/), sillä poikkeama juoruaa myös mahdollisesta toimintahäiriöstä. Riittää kun syöttää litrat ja kilometrit, niin kertoo keskikulutuksen.

Tarviiko tuohon appsia? Itsellä on aina ollut tapana napauttaa autosta trippi nollille ja katsoa tankkausmittarista valutetut litrat. Normaalilla matikkapäällä tuosta selvinnee aika tarkkaan kulutus. Mihinkään noita en kirjaa, mutta kyllä sen nyt muistaa, että menikö viimeksi tai sitä edelliskerralla kahdeksalla vai kymmenellä litralla satasen etappia. Ei kai sillä desilitran tarkkuudella ole juuri merkitystä. Johan sen verran menee normaaliin ajotavasta riippuvaan vaihteluun.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #41 : Syyskuu 23, 2015, 16:15:48 ip »
Tulee niin paljon heittoa (http://www.spritmonitor.de/en/detail/615049.html) ja isot litramäärät E85:llä, kun on 84% kaupunkiajoa (jo bensalla oli 11,6). Tankatessa autoon nojaillessa känny valmiiksi ja muutaman sekunnin naputtelu lopuksi sopii minulle. Viatkin on näin löytynyt. Yksi sytkäpuola, suodattimen vaihdon jälkeen polttoainevuoto löysästä klemmarista sekä ahtaus pakosarjan ja -putkiston välisessä joustoliitoksessa. Se vaikutti 1,5 l/100km kulutukseen.
Paljonhan tuo on tottumuskysymys. Aiemmin pidin kirjaa paperilla, mutta älykänny käännytti näppäilijäksi.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #42 : Syyskuu 23, 2015, 16:36:37 ip »
Kesäkuussa oltiin vaimon kanssa suorittamassa  kenttäkokeita kulutuksen suhteen. Kalustona  oli yks italialainen ,kardaanivetoinen V-twin ,ruiskutuksella varustettua 1100 cc3 moottoripyörä sekä yksi amerikkalaisvalmisteinen ,hihnavetoinen  v-twin,korvauskaasuttajalla varustettu 1340cc3 moottoripyörä.  Ajelimme koko alkuviikon  aurinkoisessa säässä, siis emme Suomessa:))  Liikuimme rajoitusten mukaan . Pyörät tankkasin aina samalla kertaa. Kulutus oli molemmissa pyörissä n 5.0-5.3 l /100 km . Sunnuntaina laiva toi meidät Helsinkiin ja siitä lähdimme kotia kohti vesisateessa ja kylmässä ,toisen pyörän kulutus nousi melkein litran ,kyllä tuo anturin lämmönjohtokyvyn parantaminen saattaisi olla tarpeen.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #43 : Toukokuu 13, 2017, 22:14:14 ip »
Lainaus
Mitä metallipastaa käytit
Arvelin että käyn Motonetista lämmönsiirtopastaa. Kolmen henkilön voimin selvittivät asiaa, eivät tienneet tällaisesta tuotteesta mitään tai löytäneet sitä - piti itse hakea puhelimella heidän nettisivuiltaan ja näyttää, että tuossa lukee jotain asiasta... Paikkojakin on näköjään kaksi (oletan että identtinen asennelma Calin ja monen muun vanhemman mallin kanssa). Ensimmäinen tasku itse sylinterissä, ja sitten tuo "välitasku", johon itse lämpöanturi kierretään. Olen ymmärtänyt niin, että lämmönsiirtopastaa laitetaan nimenomaan tuohon "välitaskuun", jossa on se ilmarako anturin ja ympäröivän osan väillä. Vaan jos tuote on silikonirasvaa, sitähän voisi vähän laittaa myös sinne ensimmäiseen taskuun. Vaikuttaa että se oli miedolla ruuvilukitteella alun perin kiinni (voisi olla syy sille että niitä pyrkii särkymään avattaessa). Varmaan siksi että voidaan jättää haluttuun asentoon kiristettäessä?

Novagard® G661 is a grease-like material formulated with selectpolydimethyl siloxane fluids in combination with inert, amorphous silica fillers. G661 is a stiff, tacky, non-melting silicone compound with good resistance to water and most chemicals. Complies with FDA regulation 21 CFR Section 178.3570 Lubricants with incidental food contact. Novagard G661 is truly a general purpose compound. It is most frequently used as a valve and Oring lubricant; however, the material’s unique dual nature, lubricity and sealing, supports a long list of both past, and current, applications. Applications range from a valve and O-ring lubricant in small, hydraulic piston assemblies to high vacuum sealant in laboratory services.
 ???
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2017, 23:33:54 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #44 : Toukokuu 14, 2017, 08:48:00 ap »
Pitäisköhän tehdä tuo omaankin. Tuprauttelee rehellistä mustaa, kun nyt käynnistelee ja kaasuttaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.