No miksi sitten edes korjaillaan tätä anturia?
Olen käsittänyt siksi, että ajoviima jäähdyttää anturia enemmän, kun moottoria.
Esimerkiksi tilanne samalla satasen nopeudella maantiellä:
30 asteen helteillä moottori 120 astetta ja eculle "tieto" 100° (= eroa 20°).
20 asteen ajokeliä moottori 105 astetta ja eculle "tieto" 75° (= eroa 30°).
10 asteen vilposes moottori 90 astetta ja eculle "tieto" 50° (= eroa 40°).
Karttakorjaus ei siis auta vaihteluun joka syntyy nopeuden, kosteuden ja ulkoilman seurauksena.
Voisiko tuolle tehdä kylmiä kelejä varten ohituspiirin, johon olisi säädetty jokin esiarvo?
Katkaisijalla -naks- ja "anturi" antaa vastusarvoa, joka kertoo moottorin olevan täydessä käyntilämmössä.
Tahnanokare on helpompi laittaa anturin päähän ja tepsii. Ecun lukema ja todellinen lämpö on sillä lähes yhtä puuta.
Ilman lambdaa olevilla malleilla varmasti CO-säätö paikallaan samalla, ettei mene käynti laihalle ja huonommaksi.
Eivät ole Italiassa kai ajatelleet, että joku maantietä ajeleepi alle 15° kelissä. Hullut huvit viikingeillä.
Englannissa myös ja esim. 8V Griso öljynlauhdutin tukitaan (
linkki), ettei tule hyhmää ja kone käy kuumana.
Grisoghettossa näitä on enemmänkin, mutta ausseille grillijutut on enemmän vaan makuasioita.