Kirjoittaja Aihe: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua  (Luettu 23805 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #15 : Syyskuu 06, 2015, 19:30:03 ip »
Sellaisiakin antureita on jotka kestäisivät enemmän lämpöä. Niiden kalibroiminen järjestelmään voi olla työlästä.


Hmm. Eikös TunerPro + Guzzidiag ainakin periaatteessa mahdollista erilaisen anturin kalibraation?

Jos piirtelee käyrät resistanssista lämpötilan funktiona ja kohdistelee pisteet kohdalleen.

En ole kokeillut, mutta saattaisi onnistua.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #16 : Syyskuu 06, 2015, 19:42:15 ip »
MegaSquirtiin olen kalibroinut antureita ja helpommillaan saattaisi olla noin kun MotoJussi mainitsee.

Kolme arvoa tarvitaan minimissään ja mitataan anturin sähköisiä ominaisuuksia esim -20C, +20C ja +100C niin saadaan jonkinlainen karkea käyrä aikaan.
Tuo Guzzin lämpöanturi on kaksijohtoista mallia niin olisiko se kytketty pyörän vertailujännitettä tuottavaan 5V järjestelmään? Silloin mitattaisiin läpi kulkevan jännitteen suuruutta kun taas yksijohtimisessa anturissa vastuksen suuruutta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #17 : Syyskuu 06, 2015, 20:09:40 ip »
NTC -anturiksi Workshop Manual sitä anturia tituleeraa. "NTC-antureilla päästään tyypillisesti 1..2 °C:n tarkkuuksiin -50..+100 °C:n lämpötiloissa. NTC-antureiden mitta-alue on noin -50..+150 °C, ja niiden vastuksen lämpötilariippuvuus on voimakkaan epälineaarinen."

Ongelmana lienee juuri nuo korkeat lämpötilat, kun lämpötilaa mitataan suoraan sylinterin kannesta. Jos anturi kämähtää vastus lienee silloin ääretön ("johto poikki") ja ecu ymmärtää sen "äärettömän pakkasena" -ellei sitten osaa mennä vikasietotilaan?

Tällä syömisellä kuvittelen että tuota vastusarvoa ecun tulotietona ei voi muuttaa, se on koodattu sellaiseen paikkaan että ei tiedetä missä se on. "Engine temp legend" -tietoa voi muuttaa, kuvassa taulukon vasemmanpuoleisinta saraketta. Kyllä kai sitä entrata voi jos anturi käyttäytyy eri tavalla mutta toisaalta, eikös nämä ole "teollisuusstandardin mukaisia", PTC ja NTC -anturit. Vastusarvo suhteessa lämpötilaan aina sama? PTC = vastus nousee lämpötilan mukana, NTC = vastus laskee lämpötilan mukana.

Tulee myös mieleen että eikös tuo vastusarvo ole aika pieni siellä moottorin normaalilla lämpötila-alueella (500-100 Ohmia), huonoista liittimistä ja sen sellaisista voinee aiheutua haittaa. Onneksi tuo ecun "ymmärtämä" lämpötila-arvo näkyy GuzziDiagilla.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2015, 22:33:46 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #18 : Syyskuu 06, 2015, 21:04:25 ip »
Kuten arvelinkin, anturin läpi kulkee virta jonka jännite muuttuu vastusarvon muutoksen myötä. Muutosherkin alue näyttäisi olevan nollan alapuolella. Mikä on hyvä. Silloin rikastuksella on suurin tarve ja hyöty.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 08, 2015, 14:13:56 ip kirjoittanut motomatti »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #19 : Syyskuu 09, 2015, 23:23:09 ip »
Mennyt päivä oli antoisa: matkantekoa mutkatiellä moottoripyörällä Hämeessä ja Uudellamaalla. Paluu illan viileässä moottoritietä. Menomatkalla mutkateitä oli keskinopeus hillitty 76 km/h johtuen useista taajamista joiden läpi joutui hissuttelemaan. Maaseudulla taas piti varoa isäntien maataistelukoneita ja eritoten niitä ohitteleviä autoja. Olin näköjään näkymätön koska jouduin väistämään vastaan tulevaa traktoria ohittavaa henkilöautoa pientareelle asti. Onneksi mahduin. Ei jäänyt kukaan kyselemään tunteistani. Näitä sattuu.....

Lämpötila päiväsaikaan oli 12 ja 14 asteen välillä ja keskikulutus 5,2 litraa sadalle. Tämä siis ajotietokoneen mielipide.
Edellisen tankillisen sisältö kului 5,5 litran tahtiin per 100 km joka on Shellin mittaritieto ja ajotietokoneen näyttämän matkan suhde. Tämä siis ensimmäinen hieman virallisempi kulutustieto. Matkaa kertyi tankillisella 385 km ja varatankin puolella vielä oli jotain.

Paluumatka alkoi Nurmijärven Myllykukosta ja päätyi Tampereen Peltolammin rauhaan. Matka kesti tasan tunnin. Lämpötila 11 astetta illan jo hämärtyessä. Matka eteni 111 km keskituntinopeudella ja kulutus oli 6,6 litraa sataa kilometriä kohti. Ei voi sanoa että erityisen edullista. Tankin pohjalle jäi vielä 350 km ajon jälkeen sen verran että pääsee bensa-asemalle. Aiemmin vastaavissa viileissä olosuhteissa kulutusmittari on näyttänyt yli 7 litran lukemia joten jotain kehitystä tässäkin. Mutta ei silti vielä tyydytä. Asiaa tutkitaan.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #20 : Syyskuu 10, 2015, 08:52:14 ap »
Voisiko tuolle tehdä kylmiä kelejä varten ohituspiirin, johon olisi säädetty jokin esiarvo? Katkaisijalla -naks- ja "anturi" antaa vastusarvoa, joka kertoo moottorin olevan täydessä käyntilämmössä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #21 : Syyskuu 10, 2015, 09:54:11 ap »
Ducatissa lämpöanturina käytetään nimellisarvoltaan 4,7k NTC-vastusta,
taitaa olla sama kuin tuossa Camnin taulukossa. Noiden sisuksia saa erillisinä
n. 2EUR hintaan:
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=17189

Jos anturin kanssa sarjaan laittaa kytkimellä oikosuljettavan vastuksen, ECU luulee,
että on kylmempää ja rikastaa.
Vastaavasti jos anturin rinnalle laittaa kytkimellä poiskytkettävän vastuksen, ECU luulee,
että on lämpimämpää ja laihentaa.
Kokonaisvastusarvolla on kuitenkin rajat, jonka jälkeen ECU päättelee anturin vialliseksi
ja sytyttää vikavalon.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #22 : Syyskuu 10, 2015, 10:24:47 ap »
Eivätkös nuo ehdotukset ole kaikki "kiertoteitä" joita käytetään kun ei ole pääsyä tuohon ecun karttaan, mihin MM pääsee helposti käsiksi? Siellähän kerrotaan yksinkertaisesti että millä lämpöarvolla ruiskutusta korjataan milläkin kertoimella. Ei tarvitse tehdä muuta kuin copy/paste -menetelmällä siirrellä niitä arvoja taulukossa niin alkaa tapahtumaan se mitä halutaan.
Tuossa esimerkkitaulukossa (saattaa olla Matin joskus minulle lälhettämä):
<40C rikkaampaa (kerroin yli yksi)
40-87C kerroin on 1,0 – ei vaikutusta seokseen.
>98C laihempaa (kerroin alle yksi)
Matin raportin perusteella tämä antaisi olettaa että nykyisellä käyttötavalla anturi kertoo nopeammin ”lämpötila yli 98C”.

V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #23 : Syyskuu 10, 2015, 10:51:22 ap »
No miksi sitten edes korjaillaan tätä anturia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #24 : Syyskuu 10, 2015, 10:55:35 ap »
Sitä määkin olen tässä hilijaa ihmetelly...
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #25 : Syyskuu 10, 2015, 11:59:20 ap »
 ???
Noo, jos koettaa keksiä niin vaikka siksi, että jos on osoittaa että lämmönsiirtopastan lisääminen anturiin ei ole muuten haitaksi ja vähentää polttoaineenkulutusta, sen voi jokainen tehdä helposti ilman että tarvitsee "käsin koskea GuzziDiag kaapeleihin" ja olla perustaidot PC:n kanssa touhuamisessa? Vaatiihan se kohtuullista rohkeutta ja riskinottoa painaa se viimeinen enter ("no niin, siinä ne menevät, siinä ne menevät"). Ikään kuin Guzzin "lokalisoimista" Suomen ilmanalaan?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 10, 2015, 21:52:52 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #26 : Syyskuu 10, 2015, 12:18:16 ip »
Mulle jäi alunperin luulo, että tuo lämpöanturi sössii karttaa joka tapauksessa. Eli GD ei pystyisi tähän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #27 : Syyskuu 10, 2015, 12:32:10 ip »
Kyllä mielessä on ollut kaksi asiaa yhtä aikaa. Karttaa muokkaamalla pääsisi melko tarkkaan tulokseen kajoamatta anturiin. Anturilla on alkuperäisasennuksessaan kuitenkin viive jonka haluan eliminoida ja ilmeisesti siinä jollakin tavalla onnistunut. Taistelen siis lähinnä aikaa vastaan. Pastan laittaminen anturin nokkaan niin että lämmön johtuminen itse anturiin on suorempaa "tappaa" hitauden ainakin osittain. Eli ECUlle menee tieto lämmöstä välittömämmästi ja siten sorkkimattoman alkuperäiskartan "ohjeistukselle".

Kun nyt saan tämän homman todennettua tekemällä vielä muutamia koeajoja eli saan selville tarkemmin minkä verran on edistystä tapahtunut voin siirtyä seuraavaan vaiheeseen.

Lainaus
Eli GD ei pystyisi tähän.
Ei GD yksinään mutta TunerPro ja Writer apuohjelmien keralla kyllä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #28 : Syyskuu 10, 2015, 14:04:32 ip »
Lainaus
Kyllä mielessä on ollut kaksi asiaa yhtä aikaa
Tätä ei kannata julkisesti tunnustaa... sitähän joutuu ottamaan sellaisia hommia hoitaakseen, mihin on tarvittu aikaisemmin naisen aivot :P.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Sylinterinpään lämpötila-anturin fiksailua
« Vastaus #29 : Syyskuu 10, 2015, 19:11:21 ip »
No sanotaan että asiat ovat olleet päässä vuorotellen.
Nyt kun anturi seuraa enemmän ajantasaisesti sylinterinpään lämpötilaa on otollisempaa tehdä rikastuskartan muokkausta. Jos sitä yleensä tarvitsee edes tehdä. Tähän astinenkin on ollut parannusta entiseen.

Tällä viikolla en enää ehdi pyörällä ajella. Ensi viikollakin aikaisintaan tiistaina. Tässä välissä pitää laittaa kesämökki talviasentoon ja käydä sairaalassa määräaikaistarkastuksessa. Taas on katkolla ajokortti. Todennäköisesti ottavat vain kuormurikortin pois jos sitäkään. Viimeksi arvottiin A ja C-kortin poisoton välillä mutta sain pitää molemmat vielä silloin.