Kirjoittaja Aihe: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle  (Luettu 10183 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« : Elokuu 28, 2015, 20:55:15 ip »
Tästä on ollut ennenkin keskustelua mutta avataas uusi ketju kun en jaksa etsiä.

Eli tarkoitus on syöttää sportin eculle Innovaten mittarin kautta huijattu lambdatieto.

Meneekö metsään: Jos laitan vakiolambdan putkeen paikalleen ja töpselin kiinni, eli ecu ei herjaisi lämmityksen tms puuttumisesta. Mutta itse lambdatieto tulisikin laajakaistalta mittarin kautta säädettynä? Näin äkkiää järkeiltynä tuolle ei ole estettä-vai?

Mikähän se noista liitekuvan piuhoista sitten on jonka näppään poikki ja syötän vääristetyn lambdatiedon? Luulisi että musta tai harmaa? Kaippa tätä on joku joskus jo kokeillut.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2015, 21:11:51 ip »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2015, 21:18:45 ip »
Perhana, on tuo kytkentäjärjestys juuri nyt hakusessa. Eikö Innovaten ohje ole tallessa? Mulla se on verstaalla ja itse en ole. Nyt.
Noin yleensä ottaen voinet haaroittaa laajakaistalambdan lämmityksen pyörän ECUn kautta mutta signaalin näytön rasian kautta. Tulee sekin kokeiltua onko siltä osin sähköisesti yhteensopiva. Tod.näk.

Esityksestäsi päätellen sulla on omat anturin paikkansa alkuperäiselle ja Mtxl:lle?

Nämä ristiinnaittamiset on aina mielenkiintoisia.

http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/MTX-L_print%201.2.pdf
Ohjeessakin käsketään vain kytkemään liittimet.....

Olisko tässä: http://www.lambdasensor.com/main/mcolours.htm
Valkoiset on lämmitys, musta signaali ja harmaa maa.

Tuossa Innovaten asennusesityksestä saa viitteitä siitä millaisia virtoja tarvitaan. Niitä voi sitten verrata pyörän vastaavan kytkennän sulakekokoihin niin selviää ehkä lämmityksen yhteensopivuuskin. Jos sopii yhteen niin voit tulpata kapeakaistaisen reiän.

Muistanet kalibroida lambdan ennen paikoilleen ruuvaamista. Ja sähköliitoksia ei pidä tehdä lähelle anturia koska se ottaa johdotusta myöden vertailuilman sisäänsä.


Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #3 : Elokuu 28, 2015, 22:15:03 ip »
Katoitko jo ton: http://www.grisoghetto.com/t1349-how-to-get-fueling-perfection
Pitää joskus kirjautua että näkee kuvat. Hyödyllistä tietoa kuitennii.

Esityksestäsi päätellen sulla on omat anturin paikkansa alkuperäiselle ja Mtxl:lle?
Toki. "Säätölambda" on käyrässä. Missäpä muualla ;)

Perhana, on tuo kytkentäjärjestys juuri nyt hakusessa. Eikö Innovaten ohje ole tallessa? Mulla se on verstaalla ja itse en ole. Nyt.
Noin yleensä ottaen voinet haaroittaa laajakaistalambdan lämmityksen pyörän ECUn kautta mutta signaalin näytön rasian kautta. Tulee sekin kokeiltua onko siltä osin sähköisesti yhteensopiva. Tod.näk.
Tarkoitus olisi tehdä hyvin yksinkertainen kytkentä, sitävaraa että jos tuo Innovaten mittari ja sitämyöten lamdasyöttö joskus reissulla sippaa, niin voisi vain heittää signaalipiuhan alkuperäiseen lambdaan kiinni ja ajella kotio.

Olisko tässä: http://www.lambdasensor.com/main/mcolours.htm
Valkoiset on lämmitys, musta signaali ja harmaa maa.
Tätä kaipasin, kiitos!

Muistanet kalibroida lambdan ennen paikoilleen ruuvaamista.
Eilen kalibroin.

Tuli nyt vaan semmonen asia mieleen että tuo lambdaohjaushan on päällä jotain 4500rpm asti? Näin muistelen. Tai kaasunkulmat jonnekkin 30 asteen huiteville? Kun nimittäin esim. alle 3000rpm vaatii kyläajon/kulutuksen takia ihan eri AFR arvot kuin 3500rpm. Ei siitä tällä konstilla taidakkaan saada täydellistä. Vaatisi vaihdekohtaiset kartat. Tai sitten jos saisi säädettyä tuota lambdan pelialuetta. Mutta kokeiltava on, jos joku kultainen keskiarvo olisi olemassa. Ja jos vaikka etanoolipensaa joskus.... Tai sitten ympyrä sulkeutuu ja ostan taas PC5+ autotunen :-\
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #4 : Elokuu 28, 2015, 22:18:59 ip »
Lainaus
että näkee kuvat
Näin ymmärsin tekstin: "5AM ecu on ohjelmoitu vastaanottamaan kapeakaistalambdan jännitettä, joka liikkuu alueella 1,1V-0,1V, missä 1,1V=14,5AFR ja 0,1V=15,5AFR tai niillä main. Ohjelmoi laajakaistalambdan toimilaite simuloimaan kapeakaistalambdaa. Käytin itse 1,1V = 12,2AFR / 0,1V = 12,8 AFR. Tämä vastaa 8V moottorin kohdalla kohtaa  -rahtunen rikkaalle kohdasta paras vääntö laihalla-. Toimilaitteen lähtö täytyy johdottaa ecun S+ ja S- lambda tuloihin."
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #5 : Elokuu 29, 2015, 00:26:16 ap »
Lisää tyhmiä kysymyksiä mutta enkös saa varastettua loggeria varten kierroslukutiedon tuon liittimen kautta? 0.5V-5V.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #6 : Elokuu 29, 2015, 01:43:30 ap »
Ei kannata mennä koskemaan tuohon RPM sensoriin. Olen aihetta (ECU/reset/RPM sensor) nyt vähän opiskellut ja sillä on monta keskeistä roolia moottorin virheettömän toiminnan kannalta. Siellä on vaihtovirtaa +/- 5V ja anturin tulee "laulaa virheettömällä nuotilla", ettei ecu tulkitse sitä väärin. "Riitasointu" signaaliaallossa, niin bensapumppu pysähtelee ja suuttimet jättää bensaa antamatta.

"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #7 : Elokuu 29, 2015, 08:30:42 ap »
En tainnut pysyä ihan kärryillä, mutta onko tavoitteena jonkinlainen lambda target? Jos se olisi vielä esim. vaihdekohtainen kuten säkin kirjoittelit luulen että sinä päivänä voisi korkata pullon kuohuvaa. Jos olisi edes yksi lambda target, ei siis vaihdekohtainen, sekin olisi mielenkiintoista testata miten sen saisi pelittämään normi käytössä - tai sitten eri versiot eri käyttötarkoituksiin.
Kasi vee ei vee kasi

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #8 : Elokuu 29, 2015, 11:56:05 ap »
Satavarmaa on että 15RC alkaen on olemassa jonkinlainen lambdan asetussäätö. Sitä eivät vain vielä asiaa taitavasti avanneet GuzziDiag-kehittäjät ole järjestelmästä löytäneet. Kun tiedostoja aukoo TunerPro/XDF -menetelmällä on siellä paljoa aukeavia tiedostoja ja toinen mokoma "Tuntematon" nimikkeellä. Siellä arvattavasti ne lambda-targetitkin pesivät.

Joissakin järjestelmissä on melko perustason asetukset kuten tässä kuvaliitteessä Ignijet-järjestelmästä. Pitkälle pääsisi jos olisi edes liitteen mukainen asetustaulukko. Saati sitten target-taulukoilla varustettu hienosäätösysteemi. Joita niitäkin on jopa ilmaisohjelmina kuten MegaSquirt ja vissiin TuneEcu:ssakin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #9 : Elokuu 29, 2015, 12:03:30 ip »
Lainaus
onko tavoitteena jonkinlainen lambda target
Juuri näin. Ankarista yrityksistä huolimatta kukaan ei ole saanut selville (eikä Marelli sitä missään kerro), mistä tämä "yksinkertainen" asia voitaisiin asettaa ecussa itsessään. 15RC ja 5AM ecut varmasti tämän asian osaavat. Silti järjestelmä on rakennettu ainoastaan sille primitiiviselle tasolle, että läpäistään Euro3 -päästönormi. Ecu säätää asioita karkeasti vain sen verran, mitä kapeakaistalamda sille kertoo, karkeasti.

Kun pakoputkeen asennetaan tarkka laajakaistalambda ja se yhdistetään erilliseen kolmannen osapuolen "toimilaitteeseen" ja kun tässä toimilaitteessa on vielä ohjelmoitava lähtö, joka antaa ulos haluttua jännitettä sen mukaan, mitä AFR -arvoa se mittaa, päästään tähän käyttötapaan, minkä Motomatti on aina aika-ajoin tuonut täällä esille ja minkä Beetle on toteuttanut omassa Grisossaan. "Lambda target" -järjestelmä "mutkan kautta".

"The ECU trims the fuel to the perfect AFR. My custom map for my Mistral-Arrow exhaust had a little dip around 4000 RPM. The power delivery after trimming is now perfectly linear. In fact it's so good now I don't think I'm going to bother with the custom Ti pretzel. Power delivery is superb. Fuel economy is excellent."
V11 - it defines you.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #10 : Elokuu 29, 2015, 13:41:57 ip »
15RC ja 5AM ecuissa on myös opittujen arvojen resetin jälkeinen ajoituksen synkronointi/kalibrointi sekä moottorin käydessä tapahtuvaa virheenkorjausta. Jos määritellyistä arvoista poiketaan liikaa, niin ecu paikkaa virhetiedon. Koskee kaikkia anturitietoja ja olisi varmaan kokonaan oman "Itsesäätyvien ECUjen toiminta" ketjun paikka. Tai lyhyenä yhteenvetona GuzziDiag ketjuun.

Kun saan Nevadani toimivaksi (rpm anturi), niin loggaan Euro 2 ja Euro 3 kartat ajossa. Luulen, että Euro 2 kartalle on määrätty eri lambda target, kuin Euro 3 kartalle. Jos näin on, niin sen luulisi olevan kaivettavissa esiin vaikka Hex Editorilla suoraan .bin filestä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #11 : Elokuu 31, 2015, 17:17:30 ip »
Noin simppelin näköinen on huijatun lambdasingnaalin säätö.

Pitäisi vaan johdot vetää... jos huomenna...
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #12 : Elokuu 31, 2015, 18:03:23 ip »
Kaikki ei ole ihan tuon käyrän näköistä koska pakokaasun lämpötila vaihtelee ja vaikuttaa hieman myös lämmitettävän laajakaistalambdan ominaisuuksiin. Tuo kuvan esittämä simuloitu kapeakaistasignaali on kuitenkin huomattavasti tarkempi kuin lämmitettävän kapeakaista-anturin signaali. Johtuen juurikin pakokaasun lämpövaihteluista.

ECU saa siis huomattavasti "sofistikoidumpaa" tietoa lämmitettävän laajakaistalambdan kapeakaistasimulaation kautta. Lisäksi kuljettaja saa koko ajan tietoa pakokaasuista oli ECUn lambdakorjaus päällä tai ei.

Kaikista suurin vaihtelu on "kylmän" kapeakaistaisen suhteen. Silti silläkin saa moottorin säätöihin mutta homma huomattavasti työläämpää ja kestää kauan. Mutta siitä ei ole tässä kysymys.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #13 : Elokuu 31, 2015, 22:08:56 ip »
Sehän toimii!

Kokeilin vaihdella niin että lambda 1 = 12, 13, 14 ja 15AFR. Kyllä se kaikkiin noihin hakeutui ja vieläpä nopeasti, sanotaanko vajaan kilometrin matkalla alkoi olla tavoiteluvut näytöllä kun kuumalla koneella jatkoi matkaa. Vähän siinä on heiluntaa, olisiko 0,3-0,4 suuntaansa. Oletan että tasaantuu kun ECU oppii mukautuvat arvot. Tai sitten se on sitä katalysaattorin vaatimaa seoksen vaihtelua.

Jätin nyt 14 AFR esittämään stokiometristä seosta. Testi jatkuu.

Vakioanturin laitoin omalle paikalleen, töpseli kiinni, musta johto poikki ja siihen se muutettu jännite seosmittarilta/laajakaistalta. Ei vikavaloja eikä vikakoodeja.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #14 : Syyskuu 01, 2015, 10:54:22 ap »
Lainaus
Vakioanturin laitoin omalle paikalleen, töpseli kiinni, musta johto poikki ja siihen se muutettu jännite seosmittarilta/laajakaistalta. Ei vikavaloja eikä vikakoodeja.


Helppoa kuin heinänteko.
Itsellä on ollut tuollainen vastaava kytkentä vain MegaSquirt-laitteissa ja jatkossa ehkä IgniJetissä. Niissä kun pakokaasutieto on lämmitettävän kapeakaistan varassa perusversioissa.
Alkoi taas sen verran kiinnostamaan että pitäisikö tehdä muunnosjohtosarja Brevaakin varten. Pitänee hitsauttaa holkki putkeen. Tähän astinen säätöni on mennyt alkuperäisen lambdan antamien arvojen seuraamisen avulla.

Oliko kytkentä näin: Alkuperäiselle kapeakaistalambdalle menee ECUsta edelleenkin lämmitys normaalisti ja Mtx-L:lälle lämmitys sen oman näyttö/keskusyksikön kautta ja vain alkuperäislambdalta on varastettu signaalijohdin johon on kytketty Mtx-L:n lähettämä laajakaistatiedosta simuloitu signaali?