Kirjoittaja Aihe: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle  (Luettu 10168 kertaa)

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #15 : Syyskuu 01, 2015, 11:13:24 ap »
Oliko kytkentä näin: Alkuperäiselle kapeakaistalambdalle menee ECUsta edelleenkin lämmitys normaalisti ja Mtx-L:lälle lämmitys sen oman näyttö/keskusyksikön kautta ja vain alkuperäislambdalta on varastettu signaalijohdin johon on kytketty Mtx-L:n lähettämä laajakaistatiedosta simuloitu signaali?

Juurikin näin.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #16 : Syyskuu 01, 2015, 11:26:02 ap »
Tästä varmaan tulee eräänlainen säätöstandardi helppoutensa vuoksi.
Hinta onkin hieman pompsahtanut viime kerrasta: http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja-ims-im3845/

Pajan oma hinta: http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16328
Päälle toimituskulut niin taitaa olla samoissa hinnoissa.

Ebay:sta edullisemmin: http://www.ebay.com/bhp/innovate-mtx-l

Mahdolliset takuuasiat lienisivät olevan helpompia hoitaa kotimaisen kauppiaan kanssa. Autopuolen keskusteluista lukeneena on antureita vaurioitunut. Kyse on kuitenkin tavanomaisesta Bosch-laajakaista-anturista. Väärinkäyttämällä sen saa helposti hengettömäksi eikä se siedä raakaa bensaa, kolhuja eikä vettä.

http://www.aircooled.fi/tuote/2418/laajakaistalambdan-anturi-bosch-lsu49

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2015, 20:08:36 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #17 : Syyskuu 01, 2015, 12:59:17 ip »
Ohhoh! Muistelin tuon olevan kaverin autoon ostettaessa jotain puolentoista sadan nurkilla, Suomesta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #18 : Syyskuu 04, 2015, 08:38:22 ap »
Ei ollut mun ja sportin juttu tämä. Seokset heittelee ja kone nypyttää. Ja muutakin epämääräistä käytöstä tuosta seurasi. Kokeilin myös vakiolambdaa, sama juttu mutta kertaa 10. Otin kartasta lambdan pois ja kaikki tuli samantien kuntoon. En keksi miksi se noin heiluttaa lambdajännitettä ja sitä mukaa seosta.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #19 : Syyskuu 04, 2015, 10:14:09 ap »
Ei ollut mun ja sportin juttu tämä. Seokset heittelee ja kone nypyttää. Ja muutakin epämääräistä käytöstä tuosta seurasi. Kokeilin myös vakiolambdaa, sama juttu mutta kertaa 10. Otin kartasta lambdan pois ja kaikki tuli samantien kuntoon. En keksi miksi se noin heiluttaa lambdajännitettä ja sitä mukaa seosta.

Jos haluat hukata innovate-systeemin, saattaisit saada ylipuhuttua minut hankkimaan sen sinulta.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #20 : Syyskuu 04, 2015, 10:24:08 ap »
Voit olla varma että siitä en luovu. ;D Vaikka tätä simulointia en siitä tarvikkaan niin muuten on korvaamaton värkki.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #21 : Syyskuu 04, 2015, 10:57:32 ap »
Pitänee mun vielä tuota simulointia koittaa Brevassa. Se kun on siinä iässä että kaupallista potentiaalia siinä ei enää juuri ole niin joutaa testialustaksi. Käynpä hitasuttamassa Norsa Oy:ssä 18x1,25 mm rosteriholkit keskipönttöön sekä vasempaan alkukäyrään. Katson minkä verran tulee eroa sijoituspaikasta riippuen.

Lainaus
Ei ollut mun ja sportin juttu tämä. Seokset heittelee ja kone nypyttää. Ja muutakin epämääräistä käytöstä tuosta seurasi. Kokeilin myös vakiolambdaa, sama juttu mutta kertaa 10. Otin kartasta lambdan pois ja kaikki tuli samantien kuntoon. En keksi miksi se noin heiluttaa lambdajännitettä ja sitä mukaa seosta.

Törmäsin samaan ilmiöön MegaSquirtin kanssa. Lambda alkoi "pumppaamaan" seosta laihalta rikkaalle ja taas laihalle. Melko rytkytystä. Piti laskea näytteenottotaajuutta niin ilmiö helpotti. Alkoi siis tapahtumaan oskillaatiota. Koska GD:llä ei moista säätöä saa aikaiseksi niin on mietittävä muita keinoja. Yksi on laittaa laajakaista kauemmas pakokaasuvirrasta.

Tein kokeiluja kapeakaistaisella lämmitettävällä anturilla: http://www.motomatti.fi/2012/08/lambda-anturille-hidastin.html
Holkki kannattaa tehdä teräksestä. Alumiininen löystyy lämpövaihteluiden vuoksi helposti ja voi tulla ilmavuotoja. Jutusta ei selviä kuinka kävi mutta oskillaatio rauhoittui sen verran että ECU ei enää sekoillut. Voisi siis toimia tässäkin yhteydessä laajakaistaisen kanssa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #22 : Syyskuu 04, 2015, 18:57:42 ip »
Lainaus
vasempaan alkukäyrään
Jos ei ole kallista, eikö myös oikeaan alkukäyrään? Voisit tutkia sen "Offset" tai millä nimellä se erokartta milloinkin kulkeekaan, merkitystä. Ikkalahan on lausunut kokemuksenaan että ei toinna, nollille vaan. Meinolf Saksassa on säätänyt voimiaan säästämättä jatkuvalla kahden anturin mittauksella ja hionut myös tuon Deltafuelin kohdalleen. Että onko niitä eroja ja miten, tehtaan arvoilla. Jos teknistä ihannetta ajatellaan niin eikös niiden arvojen pitäisi olla koko ajan molemmissa alkukäyrissä identtisiä. Sitä mitä säätäjä tilaa.  ...Ja sitten kun olisi joku anturi ja softa millä säätää sitä "virtuaalista tasapainostusaksilaa".
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2015, 20:26:18 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #23 : Syyskuu 04, 2015, 23:24:01 ip »
Lainaus
vasempaan alkukäyrään
Ikkalahan on lausunut kokemuksenaan että ei toinna, nollille vaan.

Niin.... tieto lisää tuskaa. Mun persiillä ei huomaa eroa onko deltafuel nollilla vai ei. Toisaalta on paljon asioita joita ei mun dyno huomaa mutta seosmittarista kyllä semmoisiakin asioita näkee. Eli en sano (ainakaan enää) että erokartta olisi turha. Normaalissa käytössä sillä ei tee mitään, se on huomattu. Kokeilen vielä syksyn aikana "beetlen" deltafuelia omaan karttaani vaikka en sille järin suuria toiveita laitakkaan.

Piti laskea näytteenottotaajuutta niin ilmiö helpotti. Alkoi siis tapahtumaan oskillaatiota.

Jossain Innovaten valikossa taisi olla joku tähän viittaava luku. Pitääpä vielä tutkia.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Rautsi63

  • Viestejä: 42
Vs: Mtx-L ja lambdan syöttö ECU:lle
« Vastaus #24 : Lokakuu 07, 2015, 21:02:24 ip »
Minä säädin keväällä deltafuelin nollaksi ja totesi että ajaessani pienillä kierroksilla tasakaasulla  ajo on huomattavasti vähemmän nykivää. Sen jälkeen hankin tupla LC-2:t ja OT-2:n. LC-2:t oli hyvä hankinta, mutta OT-2:sta en ole vielä saanut tunnistamaan ECUa. Deltafuel säätöä olen käyttänyt AFR:n saamiseksi samanlaiseksi sylinterien välillä. Lähenee...

1200 Sport 4V 2009