Kirjoittaja Aihe: Sopivat matkakierrosluvut Californiassa?  (Luettu 12352 kertaa)

• Vieras
Sopivat matkakierrosluvut Californiassa?
« : Syyskuu 17, 2006, 13:53:33 ip »
Terve!

Tässä uutena Californian omistajana ja foorumilaisena tulee mieleen kaikenmoista.

Eli kyseessä on uusi -06 California.

Pelkäänpä ajavani liian isoilla vaihteilla. Matka-ajossa lutkuttelen 2000 - 3000 kierroksilla. Tämä tuntuu ihan leppoiselta mutta rasitanko konetta?

Put, put, put

-Lexa-

Guzzipeikko

• Vieras
« Vastaus #1 : Syyskuu 17, 2006, 14:21:03 ip »
Minä väittäisin että kyllä, vaikka uutta californiaa en ole ajanut. Kyllä italialainen kone tehty kierroksilla ajettavaksi.

Pekka

PekkaHml

« Vastaus #2 : Syyskuu 17, 2006, 14:27:27 ip »
En osaa ottaa kantaa siihen, ajatko liika isolla, mutta olen tullut ite huomaamaan sportilla, että siinä kutosvaihde on ihan turha. Kun etupäässä koetan ajaa noin suunnilleen rajoitusten likimaaston tuntumassa, ajan nelosella ja vitosella. Kutosella ajaminen tuntuu koneen kiusaamiselta. Ja onhan se sportimpaakin...Varmaan kulutus laskisi jos ajaisin enemmän isolla vaihteella, mutta tässä konkurssissa litra sinne tai tänne ei merkitse mitään.
Hämeenlinnan ympäristössä on muuten kohtuuhyviä mutkapätkiä...

PekkaHml

PS. Lempäälän guzzimekaanikko J-P Eeva sanoi kerran, ettei ainakaan sportilla saa ajaa yhtään alle kolmen puolen tuhannen kierroksen.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 17, 2006, 14:29:00 ip kirjoittanut PekkaHml »

• Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 17, 2006, 15:12:13 ip »
Terve!

Kiitos vastauksistanne. Luen mielelläni lisää kommentteja jos löytyy kokemuksia ja tietoa.

Mun 750 S3 Sportissa:ssa rundit pitää olla 5000 paikkeilla ennenkuin pyörä tottelee ja toimii tehokaasti. Se on ja oli aikansa kierroskone. Sporttikoneen "ulvottaminen" kuuluu asiaan. Sen puristussuhde on 9,8:1. Californiassa puristussuhde on sama ja osaksi tästä päättelen, että sekin on kohtalaisesti kierrettävä masiina. Nykysporttien puristussuhteet meneekin yli kympin, jolloin puhutaan jo tosi kierroskoneista. Ovatko päätelmäni oikeat?

Taitaa vaan olla väärästä ajotyylistä kysymys kohdallani. Katsoin vääntötietoja ja esitteessä mainittiin sen olevan paras 5000 rpm. Ehkä oikea lutkuttelualue olisi 3000 - 4000 rpm. Vai..?

-Lexa-

• Vieras
« Vastaus #4 : Syyskuu 18, 2006, 13:51:48 ip »
Terve,

On se vaan uskottava, että Guzzille on annettava kierroksia.

Sitä potkii isompaa pykälää liian helposti kun aja tasaista vauhtia isolla pyörällä.

Nelosella voi hyvin ajaa 120 asti ja sitten vasta vitosta päälle. Eihän tota vitosta tarvitse kuin motarilla kun mittari näyttää 120-130 km/h.

-Lexa-

• Vieras
« Vastaus #5 : Syyskuu 18, 2006, 13:51:52 ip »
Terve,

On se vaan uskottava, että kahta kertaa ei kannata "send-nappulaa" painaa :D

-Lexa-
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2006, 13:53:00 ip kirjoittanut Lexa »

herrapii

• aika viljo
« Vastaus #6 : Syyskuu 21, 2006, 10:55:14 ap »
ajelin tänään ja oikein seurailin kierroslukumittariani 2500-3500rpm tuntui hyvältä ykkös kakkos ja kolmosvaihteella . Toi 5000rpm olis kaupunkiajossa ykkösellä ajoa.Moottoritiellä 3500/vitosella...ymmärrykseni mukaan California on viritysasteeltaan maamoottoriin verrattava laite, toki kai teknisesti polttomoottori toimii parhaiten suurimman väännön paikkeilla joka kai oli tuo 94 Nm/5000rpm.

minullakin on classic nimeltänsä isoGEE. (ristitty entisen mielijuomani mukaan)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2007, 00:28:00 ap kirjoittanut herrapii »

Ikkala

• Seinäjoki / Alavus
« Vastaus #7 : Syyskuu 23, 2006, 14:16:24 ip »
Eihän se moottori noissa kierrosnopeuksissa rasiinnu  mutta voimansiirto jo voikin ottaa nokkiinsa.

Sain omassa calissani vitosen vaihtokuntoon jo 90 tonnissa, pienillä kierroksilla kun vedättelin. Nykyisellä ratasparilla on takana  jotain 120 tuhatta eikä loota mitenkään häiritsevästi vonkaa pitkällä vaihteella. Vähintään 3500 kierrosta olen yrittänyt  pitää mittarissa 4/5 vaihteilla, ei sen alle. 
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Vierailija

« Vastaus #8 : Syyskuu 24, 2006, 05:17:52 ap »
Seija Piikkiössä sanoi, että 2500-3000 on minimi - muistaakseni.
Emeritus-guzzisti

herrapii

• aika viljo
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2006, 11:03:32 ap »
olen miettinyt tuota ruiskun käyttäytymistä 1-2vaihteilla lähinnä kun kapulaa kääntelee kaupunkiajossa meno on aikalailla on/off tyyppistä nykimistä jonka olen ajatellut kyllä rasittavan lootaa/vetolaitteita. 3-4-5 vaihteilla on tuota nykimistä helpompi vältellä.

:prof:

klain

« Vastaus #10 : Syyskuu 25, 2006, 17:16:57 ip »
herrapii wrote:
Lainaus
olen miettinyt tuota ruiskun käyttäytymistä 1-2vaihteilla lähinnä kun kapulaa kääntelee kaupunkiajossa meno on aikalailla on/off tyyppistä nykimistä jonka olen ajatellut kyllä rasittavan lootaa/vetolaitteita. 3-4-5 vaihteilla on tuota nykimistä helpompi vältellä.

California 05 EV:llä kaupunki ajossa ja varsinkin mukulakivellä kakkos vaihteella on ehdottomasti mukavampi kurvailla kuin ykkösellä.

1 vaihde liikkeelle lähtöön
2 vaihde 2000 - 4000
3 vaihde 3500 - 5000
4 vaihde 4000 - 5500
5 vaihde ei käyttöä suomessa lailisilla nopeuksilla

Palasin tänään 4 viikon euro turneelta ja huomasin jo meno matkalla mielenkiintoisen ilmiön. Kun olin ajellut pari päivää autobaanoilla enimmäkseen 4 vaihteella 5000-5500 kierroksella alkoi moottori vetämään kevyemmin. Olisko ollut "suomi" karstaa konheessa vai mitä lie .... :D

Vierailija

« Vastaus #11 : Syyskuu 26, 2006, 02:28:52 ap »
Sama kokemus, mutta kyllä Cali autobaanoilla piristyy vaikka ajaisi viitosellakin. Ja satasen alueella ja moottoritiellä viitosta voi ihan hyvin käyttää Suomessakin.
Emeritus-guzzisti

klain

« Vastaus #12 : Syyskuu 26, 2006, 11:00:09 ap »
Vähänkin ylämäkeä ja kaks pällä täydessä matka kuormassa niin alle 130 nopeudet tuntuu 5 vaihteella heti tangossa raskaana tärinänä. Yksi päällä jaksaa vetää toki jouhevammin ....

Suomessa tulee jostain syystä käytettyä noita kierroksia "säästeliäämmin" kuin esim. Saksan baanoilla. Olisiko alituisella liikenne turvallisuuden parantajalla sakkorysällä vaikutusta asiaan  :D

California

• on the Route 66
« Vastaus #13 : Lokakuu 06, 2006, 06:54:08 ap »
heip! Mulla myös kesällä hankittu uusi California Classic ja itsekki mietin alussa tätä kysymystä. Alussa kun pitempiä etappeja ajeli, ajeli kyllä liian isolla vaihteella, eli vitosellaki hieman alla 3000rpm. Mutta jo viikossa oppi jo ihan "perstuntumalta" että mikä on sopiva kierrosalue. Ohjekirjassa taidetaan mainita, että kierroksia pitäisi olla vähintään 3000rpm. No, tämä varmaan tarkoittaa juuri 4 ja 5 vaihteella ajelua, muutenhan pyörällä ei voisi ajaa alle 50km/h. Itse olen huomannut jo ihan korvakuulolta ja näppituntumalta että ohjekijran 3000rpm on hyvä nyrkkisääntö. Tosiaan riippuu siitä, onko pyörä pakattu esim. kaksipäällä täyteen ja kuinka mäkisiä teitä ajelee, silloinhan luonnollisesti on hyvä kierrättää enemmän. Omasta ajokokemuksesta vastaisin että vitosella voi hyvällä omalla tunnolla ajella 3000rpm tasaista etappia, mutta ei  sen alhaisemmilla kierroksilla, sen oikeastaaan voi kuulla ja aistia moottorista. Nelosella voi ehkä himpun alle 3000rpm ajaa mikäli ei oo kyytiläistä tai tavaroita mukana. Mutta matka-ajossa 4 huudattaminen 4000rpm tai sen yli ei tunnu mielekkäältä. Toki hyvät ohituskiihtyvyydet alkaa vasta yli 5000rpm mutta sehän on jo eri asia. Mutta maalaisjärjellä kiteytettynä, mitä pienempi vaihde sitä pienemmillä kierroksilla voi ajaa. Onhan moottorin ääni aivan erilainen "huuatettaessa"ykösellä 3000rpm kuin louskutella vitosella 3000rpm.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

GaryBang

« Vastaus #14 : Lokakuu 15, 2006, 15:13:26 ip »
Mahtaiskohan Californiaan saada vaihdettua aavistuksen tiuhempaa perää?

Kesäreissulla totesin, et sellanen vois olla mun ajotyylille sopivampi.
Tää nykynen välitys ei mun mielestä oikein osu näihin suomalaisnopeuksiin.

Eikä lyhentynyt ykkönenkään yhtään hullumpi olis kaupunkiruuhkissa,
joissa ei aina oo mahdollisuutta - tai halua - siihen "mopokaistaan".