heip! Mulla myös kesällä hankittu uusi California Classic ja itsekki mietin alussa tätä kysymystä. Alussa kun pitempiä etappeja ajeli, ajeli kyllä liian isolla vaihteella, eli vitosellaki hieman alla 3000rpm. Mutta jo viikossa oppi jo ihan "perstuntumalta" että mikä on sopiva kierrosalue. Ohjekirjassa taidetaan mainita, että kierroksia pitäisi olla vähintään 3000rpm. No, tämä varmaan tarkoittaa juuri 4 ja 5 vaihteella ajelua, muutenhan pyörällä ei voisi ajaa alle 50km/h. Itse olen huomannut jo ihan korvakuulolta ja näppituntumalta että ohjekijran 3000rpm on hyvä nyrkkisääntö. Tosiaan riippuu siitä, onko pyörä pakattu esim. kaksipäällä täyteen ja kuinka mäkisiä teitä ajelee, silloinhan luonnollisesti on hyvä kierrättää enemmän. Omasta ajokokemuksesta vastaisin että vitosella voi hyvällä omalla tunnolla ajella 3000rpm tasaista etappia, mutta ei sen alhaisemmilla kierroksilla, sen oikeastaaan voi kuulla ja aistia moottorista. Nelosella voi ehkä himpun alle 3000rpm ajaa mikäli ei oo kyytiläistä tai tavaroita mukana. Mutta matka-ajossa 4 huudattaminen 4000rpm tai sen yli ei tunnu mielekkäältä. Toki hyvät ohituskiihtyvyydet alkaa vasta yli 5000rpm mutta sehän on jo eri asia. Mutta maalaisjärjellä kiteytettynä, mitä pienempi vaihde sitä pienemmillä kierroksilla voi ajaa. Onhan moottorin ääni aivan erilainen "huuatettaessa"ykösellä 3000rpm kuin louskutella vitosella 3000rpm.