Kirjoittaja Aihe: Hitsausta Tampereen lähistöllä.  (Luettu 9511 kertaa)

caliari

  • Viestejä: 32
Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« : Elokuu 20, 2015, 14:42:00 ip »
Otetaan vinkkejä vastaan missä voisin hitsauttaa edullisesti h-putken Tampereella tai lähistöllä.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2015, 19:48:26 ip »
http://mrmooremotorcycles.com/
Hitsannut ja sorvannut mulle monenlaista osaa. Lempäälän Kuljussa. Vastapäätä Ideaparkkia moottoritien länsipuolella paikallistien varressa.

Samaa vaivaa: http://www.motomatti.fi/2014/02/arkipyoran-toinen-havaittu-vika.html

Jos pönttö/putki on tavallista terästä eikä rosteria voin minäkin sen hitsata vaikka huomenna.

caliari

  • Viestejä: 32
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #2 : Elokuu 24, 2015, 18:15:45 ip »
Ja niin on homma hoidettu MotoMatin avustuksella... taas mennään  8)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #3 : Elokuu 24, 2015, 18:46:41 ip »
Pönttö kyllä oli jonkin tason ruostumatonta koska magneetti tarttui vain hiukkasen.
Pönttöä oli kolvattu ennenkin: sekä Tigillä rosterilla että Magilla "mustalla raudalla". Ei siis ollut suuri synti enää vetää tavallista lankaa kylkeen.
Homma ei ole kuitenkaan ihan tässä: materiaali on jo rasittunut niin pitkälle että säröjä oli siellä täällä ja odotettavissa on kohta murtuu sauman vierestä taas. Suosittelen väljähköä H-putkea tai jotain virtaavampaa haaroitinta. Säädetään sitten kartat taas kohdalleen.....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #4 : Elokuu 24, 2015, 21:47:45 ip »
Tai ebaysta tai jonkun tallin nurkasta korvaava pönttö.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #5 : Elokuu 25, 2015, 08:09:34 ap »
Kun en tätäkään tiedä / ymmärrä: Onko tuo pönttö sisältä tyhjä vai onko jotain putkia tai seinämiä? Onko tuolla muodolla virtausteknistä merkitystä, vai voisko siihen pistää "minkä tahansa" pöntön?

Edit alla olevaan: Tunturi TT: ok - hyvä tietää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #6 : Elokuu 25, 2015, 08:22:14 ap »
Sisällä on väliseiniä ja putkia. Eli vasen käännetään oikealle ja oikea vasemmalle ja kierrätetään kammioiden läpi. Jos tuon tilalle laittaa jotain muuta, säästää painossa, lämmöissä ja putken tukkoisuudessa. Voi laittaa muutakin tilalle. Säätämättömänä alavääntö kärsii marginaalisesti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #7 : Elokuu 25, 2015, 10:21:00 ap »
Pöntön tilavuus tekee sen että paineaallot, ne mitkä kuullaan poksuttavana äänenä eli pakokaasupulssit, jakautuvat tilassa laajemmalle, paine laskee ja siten ääni vaimenee ja itse äänenvaimentimilla on helpompi homma vaimentaa jo hieman tasaantunutta virtausta. Toinen helpotus on itse moottorille: paineaallot pääsevät etenemään tasaisemmin kun ne jakautuvat pöntön kautta molemmille äänenvaimentimille ja pakovastus hieman pienenee.

Tämä siis verrattuna siihen että molemmilla sylintereillä olisi aivan oma röörinsä alusta loppuun.

Vastaavaa tekniikkaa käytetään myös imupuolella: molemille pytyille on yhteinen ilmakanava jossa imupulssit tasaantuvat yhdeksi virtaukseksi ja vasta viimeiseksi jakaantuvat sylinterikohtaisesti. Myös imuääni vaimenee.

Nykyään käytetään yleisesti vaimennuksessa ääntä absorpoivaa menetelmää. Aiemmin pelkästään kammiovaimennusta. Molemmat menetelmät tasaavat virtausta mutta absorptiovaimennuksessa saadaan pienemmässä tilassa  parempi vaimennus ja vähäisempi vastus. Monissa Guzzeissa käytetään sekamenetelmää tai pelkkää kammiovaimennusta. Sporttimalleissa yksinomaan absorptiota.

Centaurossa ja muutamassa muussakin mallissa on monen litran tilavuuksinen keskipönttö joka on aivan tyhjä. Vain seinillä on verkkolevyä ottamassa lämpöä vastaan. Pöntön jälkeen apsorptiovaimentimet.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #8 : Elokuu 25, 2015, 12:23:00 ip »
Tuolla verkolla on ihan merkittävä absorbtiovaikutuskin. Se ei ole siellä pelkästään lämmön sirottelua varten. Tuo on vanha konsti tehdä kaksitahtisen paisuntakammioputkesta vähemmän pirisevä. Ei tarvitse kääriä nauhaan tms sitä munuaista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #9 : Elokuu 25, 2015, 15:17:58 ip »
Mulla on Yamahan Exup-venttiilin johdannainen putkessa. Saa säätää mieleiset sävelet  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #10 : Elokuu 25, 2015, 19:32:58 ip »
Kuulin tässä huhun että EU kieltäisi pakoputkistoventtiilit nyttemmin valmistettavista pyöristä. Valitettavasti ei ole varmaa faktaa laittaa. Pitää California Adamantiin laittaa hirvenpelootinventtiili keskipönttöön. Vaijeri/jousikäyttöinen taitaisi olla helpoin ratkaisu. Aukee joko halutessa tai sitten kun on kierroksia enemmän kuin 5500.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #11 : Elokuu 26, 2015, 19:25:13 ip »
Tarkoittaa vaan sitä, että japanilaiset eivät myy Eurooppaan samalla putkistolla, kuin esim Amerikkaan. Tänne tulevaan malliin tehdään niin tukkoinen putki, ettei läppää tarvita. Usan markkinat ovat sen verran isommat, että sinne tehdään läpällistä niin kauan kuin voi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #12 : Elokuu 26, 2015, 20:05:45 ip »
Niin, tulee joko tukkoinen putki tai hervottoman kokoisia pääläreitä hormin jatkeeksi. Todennäköisesti molempia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #13 : Elokuu 26, 2015, 20:53:59 ip »
Kyllä. Ja tarvikeputken asennus saa taas uutta buustia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Hitsausta Tampereen lähistöllä.
« Vastaus #14 : Elokuu 26, 2015, 21:48:07 ip »
Todennäköisesti laittomuuksia tapahtuu ja taas vaaditaan katsastusta moottoripyörille melun vuoksi.