Jotain ongelmaa lienee pyörässäsi. Mutta tuskin itse moottorinohjauksessa vaan sen anturoinnissa. Onko päästöjä, lähinnä tarkoitan jäännöshappea ja CO-arvoa, mitattu?
Nyt on mitattu tavallisella autoille tarkoitetulla mittarilla joka on ainakin 1 ja 2 pyttyisten mopojen kanssa vähän ongelmallinen kun anturi pitäis saada tungettua melkeen alkukäyriin asti ettei äänenvaimentimessa tapahtuva pyörteily sotkisi arvoja.
Pelkkä ohut letku noin 40cm äänenvaimentimeen työnnettynä arvot oli:
Tyhjäkäynnillä n.900rpm CO=3,08 HC=1975 O2=14,48
Noin 2500rpm CO=4,5 HC=600 O2=8
Kokeilin vielä tukkia pakoputken reiän hanskalla jolloin arvot muuttu tämmösiksi:
900rpm CO=7,28 HC=4400 O2=5,5 tästä mittari sai jo lambda arvonkin 0,855
2500rpm CO=7 HC=900 O2=1,3
Arvoista näkee heti että jotain on pahasti pielessä, mutta ei ainakaan oo laihalla.. Autoja mittaillessani en edes muista nähneeni noin korkeita HC arvoja moottorista joka kuitenkin käy tyhjäkäyntiä ilman kaasulla kikkailua.
Tuntuu uskomattomalta että toimi kuitenkin normi katuajossa aika hyvin ja kulutuskin oli yleensä alle 6l/100km. Voi tietysti olla että arvot oli aikaisemmin jotain ihan muuta jos esim. joku anturi sekoilee satunnaisesti.