Kirjoittaja Aihe: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?  (Luettu 26929 kertaa)

TK

Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« : Elokuu 18, 2015, 09:42:56 ap »
Quotan hidas ja jotenkin tunteeton kaasuun vastaaminen varsinkin hiekkateillä ja "maastossa" on osoittautunut niin surkeaksi tai ainakin mulle sopimattomaksi että olen aika vakaasti päättänyt vaihtaa ruiskun tilalle kaasarit ja samalla jonkun tarvike sytytyksen.

Mikähän olisi optimaalinen kaasarin malli ja koko melko vakioon 950cm3 moottoriin? Putkiston teen uuden ja reilusti alkuperäistä avoimemman ja vauhtipyörän oon haaveillu vaihtavani kevyempään mutta esim. nokka ja puristukset jää tod.näkösesti ennalleen.
Yks vaihtoehto: http://www.stein-dinse.biz/Dellorto/PHF-B/D/M/G/P/R/komplette-Vergaser/36mm-Durchlass/Carburator-PHF-36-DD1-right-hand-rubber-manifold-cable-assemb::1074.html
Ja edelliset saisi ilmeisesti helposti asennettua näillä: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Carburator-Airfilter/carburator-intake-manifolds/Plastic-manifold-36mm-carburettor::1018.html
Sitä en tiedä mahtuuko noi paikoilleen Quotan tankin ja rungon puolesta mutta oon valmis vähän leikkelemään jos tarvetta ilmenee.

Sytkä vaihtoehtoja pohtiessa oon vähän miettiny olisiko mahdollista vanhentaa Quotaa oikeen kunnolla asentamalla virranjakaja jostain vanhemmasta isolohkosta ja sen kaveriksi esim. tämä: http://www.stein-dinse.biz/Moto-Guzzi/Electrical-Ignition/Ignition/electronic-ignition-system/Dyna/Electr-ignition-Dyna-III-big-models::767.html
Jolloin sytkäosat olisi paremmin suojassa kuin laturin päälle asennettavissa versioissa. Mulla ei oo koskaan ollu jakajallista Guzzia enkä tiedä jakajan mittojakaan joten tässäkin tankki saattaa aiheuttaa ongelmia.

Mitä mieltä ollaan? keksiikö joku jotain suurempaa estettä miksei näin voisi toimia? Järjellä en tätä edes yritä perustella ja tiedän että ruiskunkin varmasti joku saisi modattua paljonkin paremmaksi mutta kyllähän Guzzit kaasareillakin todistettavasti toimii..

motomatti

Vs: Quotan pilaaminen kaasuttimilla?
« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2015, 09:58:54 ap »
Jos Quota on laiskistunut niin tietenkin tulee ensinnä mieleen, jos ei mootttorivikaa ole, laittaa moottorinohjaus kuntoon. Tälläkin palstalla on useita kertoja sivuttu mm kampiakselin asentoanturin ominaisuudesta tehdä moottorista laiska. Ehkäpä se pitäisi puhdistaa...

Onko ruiskutuspaine mitattu?

Myös seoksen muodostukseen kannattaa kiinnittää huomiota: aikanaan kun pyörä oli uusi oli polttoaine erilaista. Olisikohan aika säätää moottorinohjaus nykypolttoaineelle?
Väitteeni perutuu siihen että tehdasasetuksissaan Quota 1000 oli hyvin laihalla seoksella käyvä. Omistin sellaista 70.000 km ajan.

Kaasutinmuutos ei liene kovin kummoinen: 38/40 mm DellOrtot varmaan riittäisivät. Sytytykseen jokin tarvikesytkä jossa valmiina Guzzin sytytyskartta. Esim Ignitech tai Silent Hektik. Anturointi kampiakselin/laturin päähän.

Jos olet luopumassa digitaalisesta moottorinohjauksesta niin tiedän järjestelmälle kyllä käyttöä.

TK

« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2015, 11:15:51 ap »
Jos Quota on laiskistunut niin tietenkin tulee ensinnä mieleen, jos ei mootttorivikaa ole, laittaa moottorinohjaus kuntoon. Tälläkin palstalla on useita kertoja sivuttu mm kampiakselin asentoanturin ominaisuudesta tehdä moottorista laiska. Ehkäpä se pitäisi puhdistaa...

Onko ruiskutuspaine mitattu?

Moottori on joka tapauksessa tarkoitus avata ja tarkistaa samalla kun tehdään pientä kansiremonttia. Olet varmasti oikeassa siinä ettei moottorinohjaus ole parhaassa mahdollisessa iskussa ja jo sen kunnostaminen alkuperäiselle tasolleen vähentäisi ongelmia, toisaalta pakoputki muutokset tulevat laihentamaan seoksia entisestään joten jotain muutoksia on kuitenkin tehtävä.

Molemmat asentoanturit on puhdistettu ja bensanpaineetkin oli kohdallaan.

Moottori ei tehojen puolesta oikeestaan edes ole kovin laiska, jaksaa hyvin mennä motarilla 150-160 mittari nopeutta eikä kaasua tartte edes pitää pohjassa. Pienemmillä kierroksilla just esim. mutkaisella hiekkatiellä kierrosherkkyys on jopa guzzille surkeaa.

Silent Hektik sytytystä mäkin ensin kattelin mutta jotenkin en vaan haluaisi lisätä herkkää? elektroniikkaa laturin kopan alle kun laturikaan ei näytä siellä kovin hyvänä säilyvän. Dyna tarvitsisi ilmeisesti jakajan jossa on mekaaninen ennakonsäädin joten siihen verrattuna silent hektik olisi kyllä parempi.

Camn

« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2015, 11:19:13 ap »
Itävallassa toimiva "motoguzznix" on omasta mielestäni foorumeille kirjoittavista Guzziammattilaisista Euroopan huippuja. Hän rakensi itselleen unelmaquotan. Quotaharrastajien kannattaa kirjautua Saksan ”punaiselle” foorumille pelkästään hänen kuvilla varustetun pitkän tarinansa (2011-2015) vuoksi ja vaikka google kääntäjällä kääntää tekstiä.
Itse käännätän englannille googlella, oletan että ”suuresta kielestä suureen” –käännös menee paljon enemmän oikein kuin tälle meidän pienelle vaikealle kielelle käännättäminen.
http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=3290.0
Esimerkkejä:
-   kytkin 8,4 kg => sorvaili tämän 6,2 kg:aan
-   sytytysennakko on liian aikaisella kaikilla kierrosluvuilla ja kaasunasennoilla
-   sytytystä reilusti takaisin ja 10% lisää pa –syöttöä (hänellä on eprominpolttovehkeet, muuten toimii nykyisin GuzziDiag -työkaluilla)

Tehokäyrässä vertailu hänen V11 mopoonsa. Ylin käyrä on V11 avoimilla vaimentimilla ja niihin optimoiduilla kartoilla. Keskimmäinen vihreä käyrä on V11 täysin vakiona. Näkee, että Quota on keskialueella vakio V11:ta laajalti tehokkaampi, vaikka V11 moottorissa on yli 115 ccm enemmän tilavuutta. 5000 rpm alkaen Quotan pitkät imutiet rajoittavat tehoa, hän arvelee.

...piiitkä videotarina kun kaveri kävi tänä vuonna Quotalla Saksasta käsin Baikalilla ja takaisin. Kaikenlaista sattui sekä miehelle että kulkuvälineelle...https://www.youtube.com/watch?v=hAcLcgoYjhQ
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2015, 23:45:18 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TK

« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2015, 11:35:45 ap »
Itävallassa toimiva "motoguzznix" on omasta mielestäni foorumeille kirjoittavista Guzzispesialisteista Euroopan huippuja. Hän rakensi itselleen unelmaquotan. Quotaharrastajien kannattaa kirjautua Saksan ”punaiselle” foorumille pelkästään hänen kuvilla varustetun pitkän tarinansa (2011-2015) vuoksi ja vaikka google kääntäjällä kääntää tekstiä. Itse käännätän englannille googlella, oletan että ”suuresta kielestä suureen” –käännös menee paljon enemmän oikein kuin tälle meidän pienelle vaikealle kielelle käännättäminen.
http://www.guzzi-forum.de/Forum/index.php?topic=3290.0
Esimerkkejä:
-   kytkin 8,4 kg => sorvaili tämän 6,2 kg:aan
-   sytytysennakko on liian aikaisella kaikilla kierrosluvuilla ja kaasunasennoilla
-   sytytystä reilusti takaisin ja 10% lisää pa –syöttöä

Täytyy kokeilla himassa vähän paremmalla koneella kirjautumista, työkoneella ei tunnu kääntäminen oikeen onnistuvan ja yläasteella opetelluilla saksantaidoilla menee pelkäksi kuvien katseluksi.

Kaikki noi muutokset tuttuu hyvinkin järkeenkäyviltä ja kattelin jo että SD:ltä saisi 2450g vauhtipyörän mielestäni aika edukkaasti 249e sen kanssa ei tosin voisi käyttää alkuperäistä moottorinohjausta.
Ja nyt kun on jo menty reilusti haaveilun puolelle niin yksi asia minkä uskoisin parantavan Quotaa huomattavasti on reilusti lyhyempi perävälitys.

motomatti

« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2015, 11:56:39 ap »
Lainaus
Pienemmillä kierroksilla just esim. mutkaisella hiekkatiellä kierrosherkkyys on jopa guzzille surkeaa.

Kyllä tonnisen Quotan pitäisi, kunnossa vakiona ollessaan hakea parisataa mittariin suhteellisen herkästi. Itsellä oli koko ajan aivan vakiona enkä kokenut että olisi laiska: lennätti hiekkaa oikein mallikelpoisesti kun tehoa annosteli. Juurikin ala- ja keskikierrosalueelle painotettu moottori. Uudempaa 1100 Quotaa kokeilin ja siinä ei samanlailla ollut voimantunnetta vaikka alakierroksilla käyrien mukaan olikin enemmän vääntöä.

Jotain ongelmaa lienee pyörässäsi. Mutta tuskin itse moottorinohjauksessa vaan sen anturoinnissa. Onko päästöjä, lähinnä tarkoitan jäännöshappea ja CO-arvoa, mitattu?

TK

« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2015, 12:10:29 ip »
Lainaus
Pienemmillä kierroksilla just esim. mutkaisella hiekkatiellä kierrosherkkyys on jopa guzzille surkeaa.

Kyllä tonnisen Quotan pitäisi, kunnossa vakiona ollessaan hakea parisataa mittariin suhteellisen herkästi. Itsellä oli koko ajan aivan vakiona enkä kokenut että olisi laiska: lennätti hiekkaa oikein mallikelpoisesti kun tehoa annosteli. Juurikin ala- ja keskikierrosalueelle painotettu moottori. Uudempaa 1100 Quotaa kokeilin ja siinä ei samanlailla ollut voimantunnetta vaikka alakierroksilla käyrien mukaan olikin enemmän vääntöä.

Jotain ongelmaa lienee pyörässäsi. Mutta tuskin itse moottorinohjauksessa vaan sen anturoinnissa. Onko päästöjä, lähinnä tarkoitan jäännöshappea ja CO-arvoa, mitattu?

Päästöjä en oo mitannu mutta pyörä on sen verran kasassa että vielä ehtisi kokeilla kun mittaritkin löytyy työpaikalta, kilpiä ei enää ole mutta kulkeehan se peräkärryllä..
Huippuja en oo kokeillu mutta uskoisin että lähelle 200 saisi mittariin nykykunnossakin, tunne on niin kuin kaasarista olis kiihdytyspumppu rikki tai jotain. Ero 1100i Sporttiin on mun yksilöissä PALJON selvempi kuin edellä olevien dynokäppyröiden mukaan kunnossa olevissa pyörissä pitäisi olla. 

TunturiTT

« Vastaus #7 : Elokuu 18, 2015, 12:26:22 ip »
Jos kuitenkin lähdet kaasarien tielle, niin Keihin FCR olisi kuitenkin ehkä parempi. Ehdottomasti laajin säädettävyys ja MX-malleissa suht järkevät ulkomitat. Noita pienempiä saa välillä järkihintaan Ebaysta, kun suosituin motoissa tuntuu olevan 39 tai 42 ja sitä menee eniten pienempien tilalle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TK

« Vastaus #8 : Elokuu 19, 2015, 08:54:10 ap »

Nyt on mitattu tavallisella autoille tarkoitetulla mittarilla joka on ainakin 1 ja 2 pyttyisten mopojen kanssa vähän ongelmallinen kun anturi pitäis saada tungettua melkeen alkukäyriin asti ettei äänenvaimentimessa tapahtuva pyörteily sotkisi arvoja.

Pelkkä ohut letku noin 40cm äänenvaimentimeen työnnettynä arvot oli:
Tyhjäkäynnillä n.900rpm CO=3,08   HC=1975   O2=14,48
Noin 2500rpm CO=4,5  HC=600  O2=8

Kokeilin vielä tukkia pakoputken reiän hanskalla jolloin arvot muuttu tämmösiksi:
900rpm CO=7,28  HC=4400  O2=5,5  tästä mittari sai jo lambda arvonkin 0,855
2500rpm CO=7  HC=900 O2=1,3

Arvoista näkee heti että jotain on pahasti pielessä, mutta ei ainakaan oo laihalla.. Autoja mittaillessani en edes muista nähneeni noin korkeita HC arvoja moottorista joka kuitenkin käy tyhjäkäyntiä ilman kaasulla kikkailua.

Tuntuu uskomattomalta että toimi kuitenkin normi katuajossa aika hyvin ja kulutuskin oli yleensä alle 6l/100km. Voi tietysti olla että arvot oli aikaisemmin jotain ihan muuta jos esim. joku anturi sekoilee satunnaisesti.

motomatti

« Vastaus #9 : Elokuu 19, 2015, 09:11:01 ap »
Quotaksi melko iso kulutus. Kulutuslukeman pitäisi olla alle 5L/100km. Jopa alempi. Ainakin itsellä oli silloin -93 - 95. Oletko tarkistanut kaasunasentopotentiometrin (TPS) perusasetuksen? Olisiko joskus käännetty rikkaammalle?
Entä itse ECU. Onko joskus vaihdettu eprom toiseen?

Ps. Mulla on alkuperäinen Quota tonnin korjaamokäsikirja. Voisin siitä luopua jos on todellista tarvetta.

TunturiTT

« Vastaus #10 : Elokuu 19, 2015, 09:30:33 ap »

Pelkkä ohut letku noin 40cm äänenvaimentimeen työnnettynä arvot oli:
Tyhjäkäynnillä n.900rpm CO=3,08   HC=1975   O2=14,48
Noin 2500rpm CO=4,5  HC=600  O2=8

Kokeilin vielä tukkia pakoputken reiän hanskalla jolloin arvot muuttu tämmösiksi:
900rpm CO=7,28  HC=4400  O2=5,5  tästä mittari sai jo lambda arvonkin 0,855
2500rpm CO=7  HC=900 O2=1,3

Arvoista näkee heti että jotain on pahasti pielessä, mutta ei ainakaan oo laihalla.. Autoja mittaillessani en edes muista nähneeni noin korkeita HC arvoja moottorista joka kuitenkin käy tyhjäkäyntiä ilman kaasulla kikkailua.

Pyörän HC-arvot on järjestään korkeammat. Ei kannata olla huolissaan. Niissä ei olla vielä näitä päästöperusteisia suunnittelunkukkasia kauaa harrastettu.

TK

« Vastaus #11 : Elokuu 19, 2015, 11:00:53 ap »
Quotaksi melko iso kulutus. Kulutuslukeman pitäisi olla alle 5L/100km. Jopa alempi. Ainakin itsellä oli silloin -93 - 95. Oletko tarkistanut kaasunasentopotentiometrin (TPS) perusasetuksen? Olisiko joskus käännetty rikkaammalle?
Entä itse ECU. Onko joskus vaihdettu eprom toiseen?

Ps. Mulla on alkuperäinen Quota tonnin korjaamokäsikirja. Voisin siitä luopua jos on todellista tarvetta.

En mittaillut kulutusta koskaan kovin tarkasti, ero väärin säädettyyn sporttiin oli kuitenkin iso quotan eduksi. Kyllähän se kulutuksessakin väkisin näkyy jos ajossakin on menty kokoajan 0.85-0.9 lambada-arvoilla.

ECU näytti koskemattomalta, mutta en kattonut sisään. Mistä muuten tunnistaa vaihdetun eprommin? Tai mitä merkintöjä orkkiksessa on? TPS asetuksia tai mitään muitakaan en ole tarkistanut.
Kirjalle olisi kyllä tarvetta, pyörän mukana tuli kopioitu versio jossa kuitenkin on lähinnä 1100 quotan tietoja. Thisoldtractor-sivuilta oon tulostanu 90-luvun tonnisten kirjan ja siihen kuuluvan quota-lisäosan mutta niiden käyttö ei oo kovin kätevää. 

TK

« Vastaus #12 : Elokuu 19, 2015, 11:03:56 ap »
Pyörän HC-arvot on järjestään korkeammat. Ei kannata olla huolissaan. Niissä ei olla vielä näitä päästöperusteisia suunnittelunkukkasia kauaa harrastettu.

Totta, mutta jos seokset ja sytytys on edes jotenkin kohdallaan pitäisi kai HC-arvonkin pyöriä jossain maksimissaan tonnin nurkilla.

TunturiTT

« Vastaus #13 : Elokuu 19, 2015, 11:17:54 ap »
Tuosta esimerkki:

motomatti

« Vastaus #14 : Elokuu 19, 2015, 16:29:52 ip »
Lainaus
Mistä muuten tunnistaa vaihdetun eprommin?
Ei välttämättä mistään itse epromin osalta jos ei säädöistään ylpeä virittäjä ole siihen sitä merkinnyt mutta ECUn kotelon sinetin murtaminen kertoo että siellä on käyty. Sinetin alla on pyöreä lätkä jonka alla eprom on.

Muistaakseni tuossa ECU-mallissa on CO-säätö tehtävissä ihan ruuvimeisselillä: olikohan takalaidassa koteloa tulppa jonka alla on asiaa ohjaava potentiometri. Siitä kun on jo aikaa kun olen viimeksi kyseistä laatikkoa räplännyt että ei muista. Eiköhän kirjallisuudesta löydy tietoa....