Pakoputken vuotaminen ennen lambda-anturia on yksi syy miksi autoja hylätään katsastuksessa.
Se on ollut myös tunnettu köyhän miehen kikka rikastaa seosta. Syötetään pakoputkeen ennen lambdaa
raitista ilmaa "kalibroidun" ilmapillin kautta, seurauksena ECU rikastaa seosta sopivasti.
Saasteen "vähentäminen" syöttämällä ilmaa pakoputkeen on ollut käytössä jo ennen elektronista
moottorinohjausta. Kikka johtui saasteen mittaustavasta, siinä kun otetaan pakoputken päästä näyte säkkiin ja
analysoidaan tuotos. Syöttämällä mukaan raitista ilmaa saadaan saastuneen ilman osuus säkissä vähenemään.
Ei vaikuttanut mitenkään pakoputkesta tulleen saasteen absoluuttiseen määrään, mutta normi täyttyi.
Nykyisillä systeemeillä saadaan ehkä jo jotain katalysaattorissa poltettuakin.