Kirjoittaja Aihe: "Guzzittaa mies" täällä eli Breva tuli hankittua!  (Luettu 12604 kertaa)

joino@luukku.com

"Guzzittaa mies" täällä eli Breva tuli hankittua!
« : Elokuu 15, 2015, 16:50:31 ip »
Moi. Tarjoukseni ekasta Brevasta ei mennyt läpi. Joku nokitti hieman lisää. Onni onnettomuudessa. Siinä oli kaikenlaista sanomista, kuten aiemmin kirjoitin. Sitten löysin Lahdesta 2005 Brevan ajettu 23tkm. Siinä oli kaikki kohillaan, ei niin mitään huomauttamista. Hintakin saatiin väännettyä kohilleen eli satku päälle mitä tarjosin. 1 1/2 vkoa nyt ajellut sillä ja mitkä kelit. On kaikkien kokemieni pyörien jälkeen tosi hauska peli ikäihmisenkin käsitellä. Minä ja Guzzi siis viihdytään yhdessä : ) En ole ns. virittäjä Ville enkä säätäjä Sami. Manuaali on ulkomaan kielillä. Saako näitä ihan suomeksi jostain kopioina tai jotain? Sitten tekisi mieli osata vaihtaa nuo öljyt eri paikkoihin itse ja miksei venttiilien säätökin. Löytyykö ketään, joka voisi käydä noi asiat tehden kerran läpi, niin minäkin osaisin jatkossa tehdä itse yksinkertaisimmat huollot. Toki maksaisin vaivasta jeesaajalle. Ja kun eläkeukolla vielä poikamaisuutta jäljellä, niin Guzzin soundit voisi jossain vaiheessa saattaa kohilleen. Mitä ratkaisuja tähän löytyy. Mistralin putkia mainittu ainakin palstoilla. Vaatiiko pakoäänien "avartaminen" kenties joitain säätöjä muutoksen jälkeen? T: Innostunut Guzzi-mies

motomatti

Vs: "Guzzittaa mies" täällä eli Breva tuli hankittua!
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2015, 17:17:19 ip »
Onneksi olkoon!
Itselläni on ollut samanlainen pyörä jo uudesta. Vain yksi vika on ollut: vapaavalon kytkin reistasi.
Guzzeihin löytyy hyvin vähän suomenkielistä teknistä kirjallisuutta mutta useimmat meistä vielä hengissä olevista on saanut jonkin pakollisen ulkomaankielen koulutusta jo kansakoulussa ja nuoremmat peruskoulussa että sillä pohjalla mennään.
Olen omalle blogisivuilleni koonnut jonkin verran guzzitietoutta. Tässä malliksi: http://www.motomatti.fi/2014/10/guzzitietoutta-netista.html

Muihin Guzzi-malleihin nähden Breva on kaikkein tylsin pyörä: ei tärise, ei pidä ääntä ja omaa ns normaalit ajo-ominaisuudet. Muistuttaa enemmän japanilaista kuin italialaista luonteeltaan.

Pakoputkistomuutos väljemmäksi eli meluisammaksi vaatii moottorinohjauksen säädön uudelleen. Lambda-anturin ja katalysaattorin pois jättäminen voi tuoda omia kuvioitaan säätöön. Itse olen päätynyt pitämään alkuperäisen putkiston kajoamattomana lambdoineen kaikkineen ja vain säätänyt moottorinohjauksen miellyttämään omia tottumuksiani.

Voit saada minulta alkuperäiskokoonpanoon soveltuvan moottorinohjaustiedoston.

pekkakos

« Vastaus #2 : Elokuu 15, 2015, 18:05:41 ip »
Moi - onnea, hyvä hankinta. Guzzi tahtoo täristä ja väristä, joten kannattaa tasaisin
välein tsekata erinäisten pulttien yms kireys. Tahtovat kiertyä auki...
Itsellä ollut pieni Breva n. 7 vuotta, ja hyvin toiminut, paitsi että viimeisessä
huollossa Treella onnistuivat sössimään (kts Tekniikka -palsta)

Itse olen vaihtamassa pienehköön
matkaenskaan kun olis kiva ajella sorateitä enemmänkin, Breva ei ihan niille
teille istu, vaikka soralla silläkin voi ajaa. Isolla suoralla tiellä kaipaisi vielä
yhtä vaihdetta ja hieman hmm tehoja, mutta meneehän toi minulle eläkeläiselle...

Huollot teettäisin joko Espoossa, Piikkiössä (ProItalia) tai Rautapyörässä (j-P Eeva) Lem-
päälässä. Viimeksi mainittu tietää kaiken Guzzeista ja enemmänkin...RM Heino on
maahantuoja ja huoltaa myös (Espoo/Tre), mutta tasosta en tiedä, tää eka kertakin oli vähän
huono kokemus. Paitsi jos itse huoltaa, mutta kaikkia kohteita ei voi, koska on ruisku-
kone ja elektroniikkaohjattu, joten kannattaa jättää osaavaan huoltoon...

TunturiTT

« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2015, 19:24:24 ip »
Onnittelut! Olikos uusi perheenjäsen pikku- vai isolohko?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

joino@luukku.com

« Vastaus #4 : Elokuu 16, 2015, 12:19:25 ip »
Niin pikkulohko ilmeisesti eli 750ie. Päädyin tähän, kun on kevyt painoltaan. Minulla kun tuo oma massa on aika vähänen eikä ole tarkotus kasvattaakaan lihasmassaa / korkeintaan kiinteyttää :D

motomatti

« Vastaus #5 : Elokuu 16, 2015, 12:23:32 ip »
Erehdyin luulemaan että 1100 Breva. Mutta ei kai se mitään. PikkuBrevastakin on kokemuksia ja suvussa sellainen onkin. Hauska peli ja yhden hengen kuormalla riittävä matkantekoonkin.

ALi

« Vastaus #6 : Elokuu 16, 2015, 13:53:29 ip »
Onnittelut hankinnasta ! Pikkulohko on näppärä valinta. Kokemukseni mukaan ruisku on huoleton ja niissä ollut vain yksi tyyppivika. Alkuperäinen tankin sisällä oleva bensaletku pehmenee nykypolttoaineilla helteessä ja muljahtaa irti letkukiristimien alta. Jos pyörällä on viimekesän helteillä ajettu, niin lienee jo uusittu. Toimivan letkun saa Motonetistä (linkki), kuten suodattimenkin (linkki). Kannattaa talven aikana kurkata tankkiin ja tarvittaessa uusia. Alkuperäinen letku on läpikuultavan keltainen ja lähes ainoa, joka voi muuten huolletun pyörän matkan keskeyttää.
Aiheesta on monta keskustelua käyty. Esim: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=2930.0
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio) (ex: -04 Nevada, ex: -88 V35 Florida)

TunturiTT

« Vastaus #7 : Elokuu 16, 2015, 14:28:13 ip »
Hyvä peli siis! Kyllä sillä kaksikin normaalinkokoista liikkuu. Pikkulohko on jees.

MiCali

« Vastaus #8 : Elokuu 16, 2015, 15:09:16 ip »
Tää on kanssa makee peli ja harkitsin myös itselleni, koska entinen pyörä oli ajoasennon puolesta samankaltainen. Vielä on kesää jäljellä, ehtii tuupata menemään pitkän tovin ennen kuin kausi loppuu.

Jukka Laine

• Administrator
  • Kotirintamamotoristi
« Vastaus #9 : Elokuu 16, 2015, 15:31:05 ip »
Onnea uutukaisen kulkineen omistajalle.
Enpä pikkulohkojen bensapumppuongelmista ole kuullut. Taannoinen omani toimi ihan mainiosti, eikä koneessa ollut mitään ongelmaa kuuden kesän aikana. Perän stefan vaihto oli suurin remontti. Perushuollot kun hoitelee ajallaan, niin sillä loikottaa huoletta pitempiäkin reisuja. Mutkatiet ovat mukavia keveällä Brevalla kanttailla. Kakspäälläkin menee ihan kelvosti. Toki keveässä kulkineessa painon lisäyksen tuntee herkemmin kuin isommassa perusmassassa. Mukava laite kaikkinensa.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

heimoli

« Vastaus #10 : Elokuu 18, 2015, 12:50:49 ip »
Pari kesää on tullut pikku Brevalla ajettua, viimeeksi 1200km enempi vesisateessa
Nurmijärveltä Koljonvirralle ja siitä eteenpäin.
76tkm meni juuri rikki, ja huolettomia kilsoja ovat olleet.
Perän stefat ja laakerit kun vaihdoin niin vannekin pysyy taas siistinä.
Jonain päivänä saanen tuon EFI valonkin pysymään sammuksissa,
tuppaa hiljaa ajaessa syttyilemään.

15v tauon jälkeen pikku Breva on ollut mieluisa peli ajella,
kevyt ja näppärä peli 60-kymppiselle.
Heimo

motomatti

« Vastaus #11 : Elokuu 18, 2015, 20:21:00 ip »
Lainaus
Enpä pikkulohkojen bensapumppuongelmista ole kuullut.
Etpä varmaan kun sellaista ongelmaa ei ole ollut. Vain bensaletkussa on ollut ongelmia. Niin pikku- kuin isolohkoisissa rajoittuen tiettyyn aikaväliin ja tiettyihin malleihin.
Pari sellaista olen rassannut kuntoon. On tullut tutuksi säilyttää Zenmäinen rauhallisuus kun polttoainelaitteita ottaa pois tankista ja laittaa tankkiin. Gynekologin taidot olisivat tarpeen. Tulee ja menee murjomatta kunhan malttaa sovitella. Bensaletkun pikaliittimen irrotukseen auttaa että päästää bensanpaineen pois letkusta: otetaan bensapumpun sähköliitin irti ja käynnistetään moottori. Paine alenee varsin nopeasti.

TunturiTT

« Vastaus #12 : Elokuu 18, 2015, 21:56:26 ip »
Se joka tehtaalla noita asenteli, varmaan omasi omanlaisensa mielen..

Camn

« Vastaus #13 : Elokuu 18, 2015, 22:28:55 ip »
Joku alihankkijoista sen täytyi olla. "Suurten vuosien jälkeen" (70 -luvun alussa) siirryttiin pieneen kokoonpanolinjaan. Silloin 44 vuotta sitten tehtaalla käyneet ovat kirjoitelleet että kun nykyisin on pelkkää tyhjää kenttää siellä missä oli joskus valtavat kokoonpanohallit... 2011 kun oli suuret juhlat ja kävin myös Ducatin tehdaskierroksen silmiinpistävää oli että samojen alihankkijoiden laatikkoja näkyi ja se että nämä alihankkijat toimittavat mahdollisimman suuria kokonaisuuksia. Rengas/vanne/jarrulevyt nyt ilman muuta mutta oliko koko etupää jo yhtenä osana? Tuon kuvan olen laittanut ennenkin, hyvin näkyy että V11 tankissa on pumppu kiinni mutta korkkirakennelma puuttuu vielä.
V11 - it defines you.

Stilo

« Vastaus #14 : Elokuu 19, 2015, 07:16:32 ap »

Jonain päivänä saanen tuon EFI valonkin pysymään sammuksissa,
tuppaa hiljaa ajaessa syttyilemään.

Heimolille: Omassa pikku Brevassa EFI-valo alkoi välillä palamaan ja lopulta paloi lähes koko ajan. Lopulta matkantekokin päättyi eteläsaksalaisen huoltoaseman pihaan, koska kone ei enää käynnistynyt.  Kolme saksalaista Guzzimekaanikkoa tutki pyörää, ensin mittareiden kanssa, sitten korva kiinni koneessa. Äänen perusteella sitten paikallistivat vian :D Syynä oli äänenvaimentimen ja pakokäyrän välisen tiivisteen vuoto. Lambda-anturi haistoi pakokaasusta happea ja EFI yritti kompensoida sitä syöttämällä lisää bensaa. Lopulta syötti niin paljon että tulpat olivat märät, eikä kone käynnistynyt. Korjaukseksi riitti uusi tiiviste äänenvaimentimen ja pakokäyrän väliin. Vikaa ei ole sen koommin näkynyt.