Kirjoittaja Aihe: Pakoputkiston pohdintaa  (Luettu 3543 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Pakoputkiston pohdintaa
« : Elokuu 05, 2015, 21:52:11 ip »
On käynyt mielessä, josko olisi toimiva sellainen pakoputkisto guzzi californaja tonnisataseen,

että vasemmalla alhaalla kulkisi alkuperäistä reittiä mahdollisimman paksu putki vaakasuorassa,

ja siihen tulisi vasemman sylinterin poisto suunnilleen alkuperäistä reittiä, mahdollisimman paksussa putkessa,

ja oikean sylinterin tuotokset tulisivat Y-liitännällä melkolailla suoraa reittiä myös sinne vasemmalle, etupuolelta.

Sitten olisi paksu äänenvaimentaja samassa paikassa kuin minulla nytkin on, eli vaakasuunnassa alhaalla auto-kokoinen Supertrapp.

Eli paksua putkea Y-liitännällä 2-1 putki. Ei varmaankaan virtausteknisesti optimaalinen, mutta varmaankin käytännön tarpeisiin riittävä (hiljainen, virtaa sen mitä tarvii, kevyt).

Meneekö pahasti pieleen jos ei mittaa alkukäyriä saman mittaisiksi ja laske vastapaineita ja kaasutilavuuksia sun muita sellaisia?

Nykyputkisto on elänyt monta vaihetta, eikä ole optimaalinen nykyiseen käyttöön. Saumojen määrä vähenisi: vuotokohdat vähenisivät. Tuonhan voisi melkein tehdä yhdeksi osaksi tuon koko häkkyrän.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Pakoputkiston pohdintaa
« Vastaus #1 : Elokuu 05, 2015, 22:11:21 ip »
Ei se ole niin justiinsa, jos tavoite ei ole parhaassa suorituskyvyssä. Tärkeintä on tuossa kuvailemassasi tilanteessa yhteen jouheva muotoilu. Ja liitoksen kohdan suunta virtauksen mukaan. Eli ei jyrkkiä t-liitoksia. Aika useat putkistot ovat tehtaalta lähtöisin kompromisseja.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 968
Vs: Pakoputkiston pohdintaa
« Vastaus #2 : Elokuu 06, 2015, 09:11:58 ap »
Komppaan Tunturi TT:tä. Pakoputkiston hengitys on tärkeä osa moottorin virittämistä, mutta vaununvedossa rauhalliseen tahtiin merkitys supistuu tai häviää kokonaan.

Oikean puolen käyrän saa vedettyä laturikotelon alapuolelta moottorin vasemmalle puolelle ja sieltä pystyy tekemään loivan Y-liittymän vasemman puoleisen putken alapinnalta samaan hormiin. Ei ole kylläkään ihan ekakertalaisen harjoittelutyöksi soveltuva taivutusoperaatio. Itteä vähän askarruttaa, että pystyykö pakokäyrästä hohkaamaan niin paljon kuumaa öljypohjaan tai laturikoppaan, että sillä olisi jotain merkitystä. Voihan siihen laittaa säteilysuojaksi vaikka rosteripeltipalaset jos tuntuu tarpeelliselta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 08, 2015, 11:26:03 ap kirjoittanut egon »

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pakoputkiston pohdintaa
« Vastaus #3 : Elokuu 06, 2015, 10:28:42 ap »
M.Jussi. Mulla on kokoelma erilaisia liitosputkia eri läpimitoilla. Materiaali rosteria. Jos niistä luulet olevan apua asiassa niin käypä vilkaisemassa. Repe sitten hitsailee....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Pakoputkiston pohdintaa
« Vastaus #4 : Elokuu 06, 2015, 10:53:05 ap »
Itteä vähän askarruttaa, että pystyykö pakokäyrästä hohkaamaan niin paljon kuumaa öljypohjaan tai laturikoppaan, että sillä olisi jotain merkitystä. Voihan siihen laittaa säteilysuojaksi vaikka rosteripeltipalaset jos tuntuu trapeelliselta.

Kymmenenkin milliä ilmaväliä tekee jo paljon. Öljypohja ja öljyt ei ole milläänkään, mutta tuolla muovilla kannattaa pitää vähän väliä. 10-15 milliä, niin varmaan riittää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Pakoputkiston pohdintaa
« Vastaus #5 : Elokuu 06, 2015, 12:53:52 ip »
M.Jussi. Mulla on kokoelma erilaisia liitosputkia eri läpimitoilla. Materiaali rosteria. Jos niistä luulet olevan apua asiassa niin käypä vilkaisemassa. Repe sitten hitsailee....

Kiitoksia vinkistä, laitetaan korvan taa.

Nyt pitää pitää vähän taukoa harrastamisessa ihan puhtaan taloudellisista syistä.

Mutta saahan sitä silti kuvia piirrellä ja pohdiskella :)

J

egon

  • Viestejä: 968
Vs: Pakoputkiston pohdintaa
« Vastaus #6 : Elokuu 06, 2015, 16:24:58 ip »
Pakoputkivelhot tekee kyllä taivuttelemalla melkoisia käärmeenpesiä kilpa-autoihin, mutta kukkaroa hellivä ratkaisu löytyy todennäköisesti juuri noista valmiista käyristä.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Pakoputkiston pohdintaa
« Vastaus #7 : Elokuu 11, 2015, 10:34:41 ap »
Ehkäpä tästä suunnasta voisi näyttää hieman tältä:

http://databikes.com/imgs/a/b/t/j/i/moto_guzzi__griso_1100_2v_g_p_r__exhaust_2006_3_lgw.jpg

... mutta voisivat putket yhdistyä edempänä ja vasemmalla puolella kulkea tosiaan vaakasuorassa koko matkan ilman "turhia" mutkia.

Ja jos vasemmalla vaakasuorassa kulkeva putki on tarpeeksi paksu sisältä, sinne voisi sitten mättää kaikenlaista romua *) tasoittamaan virtausta ja vaimentamaan ääntä.

Liika ääni on pahasta.

*) Kaikenlaista romua eli vaikkapa kuplavolkkarin huiluja nippu, tai jotain kammiosysteemejä tai mitä nyt tulee mieleen.