Iridium tulppaa kehuessaan myyntimies taas hieman vedättää kun kehuu sen kestävän
ihan mahdottomia. Iridiumin sanotaan kestävän hyvin kipinäkorroosoita, keskielektrodi onkin
tehty siitä, sivuelektrodi on jotain "tavallista". (Siksi halusin sinun ottavan kuvan siitä

)
Iridiumtulpasta voitaisiin tehdä kestävä jos haluttaisiin, kestävyysominaisuutta kuitenkin
yleensä hyödynnetään toisin. Tehdään keskielektrodin kärjestä kapea jolloin kärkiväliin
mahtuu enemmän polttoaineseosta, kipinä sytyttää silloin seoksen paremmin.
Tästä on apua varsinkin silloin kun seos on laiha, kuten moderneissa moottoreissa tapaa olla.
Eli noillakin, tuolla toisessa säikeessä, kuvaamissasi tulpissa targetti on korkea teho ja kohtuullinen
kulutuskestävyys.
Toinen etu pienestä keskielektrodista on se että kuluminen vaikuttaa vähemmän tulpan
toimintaan. Kipinä kun tykkää irrota parhaiten jostain terävästä kulmasta.
Tulpan kärkien kunto ja kärkiväli tietysti vaikuttavat sytytyskipinän voimakkuuteen ja
kapeakärkisellä iridium-tulpalla ovat tässä edut puolellaan, niistä vain osataan pyytää
rahaa.
Tulppa pitäisi asennettaessa asettua palotilaan siten että sisään virtaava ja pyörteilevä seos
kohtaisi tulpan kärkivälin sen avonaiselta puolelta. On huono asia jos kärkiväli jää
sivuelektrodin varjoon. Siinä lisää haastetta kiristysmomentin lisäksi

.
Lisäsin kuvan paljon ajetusta iridium tulpasta. Keskielektrodi näyttää vielä hyvältä mutta
kärkiväli on suurentunut jo yli millimetriin sivuelektrodin kulumisen takia.