Kirjoittaja Aihe: Tulppien erot?  (Luettu 10002 kertaa)

Skunk73

  • Viestejä: 83
Tulppien erot?
« : Elokuu 02, 2015, 14:51:12 ip »
Moro..
Mitähän eroa on NGK:n tulpilla BP8ES ja BPR8ES?
Olen huomaamatta käyttänyt tuota ensimmäista ja asiaa tutkittua netistä tuota jälkimmäistä tarjotaan esim ebayssa v65 floridaan...


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #1 : Elokuu 02, 2015, 15:13:48 ip »
Viimeinen on "R"-tulppa. Floridassa ei merkitystä toiminnalle. Tarkoitettu yleensä hivenen kireämmille moottoreille.
Omassa pikkulohkossa olen käyttänyt Bilteman monikärkitulppia. Nuo nykytulpat tuntuvat kestävän moninverroin pidempään kuin ennen. On vissiin tuotekehitystä tapahtunut näissäkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #2 : Elokuu 02, 2015, 17:56:08 ip »
On varmaankin tulppien materiaaleissa tapahtunut kehitystä, mutta myös bensiini on ihan eri tavaraa kuin vanhoina hyvinä aikoina. Nykyään tulpat toimii ihan hyvin yli 100k. 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #3 : Elokuu 02, 2015, 19:26:50 ip »
Onhan noissa tulpissa eroa. Ensimainittu vastukseton tulppa tarvitsee 5 kOhmin tulpanhatun ja jälkimmäinen ei koska tulpassa itsessään on resistanssia tuo 5 kOhmia. Tällä asialla on merkitystä sekä kärkisytytyksessä että elektronisen sytytyksen suhteen.
Kärkisytkän tulpanhatut ovat yleensä tuon 5 kOhm mutta uudempien mallien tulpanhatut ovat pienempivastuksiset ja vastus on vasta tulpassa. Myös sytytyspuolissa on eroa. Huonoin yhdistelmä on vastukselliset tulpanhatut ja vastuksellinen tulppa. Toiseksi huonoin on matalaohminen tulpanhattu ja matalaohminen tulppa. Molemmilla virityksillä voi saada sytytyksen vialle. Jälkimmäisellä vielä mahdollisuus aiheuttaa massiivista EMC-päästöä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #4 : Elokuu 03, 2015, 06:32:46 ap »
Nuo massiiviset emc päästöt on kyllä olleet sitä radion rutinaa ohiajaessa, kun tulpanhattu "vuotaa". Ei sillä vielä lentokoneet tipahtele tai sairaalalaitteet sammuile..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #5 : Elokuu 03, 2015, 10:49:24 ap »
Lainaus
Nuo massiiviset emc päästöt on kyllä olleet sitä radion rutinaa ohiajaessa

Yksilötasolta katsellen juuri noin onkin mutta kun häiriölähteellä kiertää iltasella vaikka 150 km lenkin on jokaisessa tien- tai kadunvarressa päällä olleessa ilmateitse signaalinsa saavissa radio ja tv-vastaanottimissä ääni rutissut ja kuva pikselöitynyt. Häiriön määrä on suurik vaikka jakaantuu pitkälle matkalle.

Sama ongelma seuraa myös jos on tarkoitus tehdä jotain moottorinohjaukselle. Esimerkiksi tehdessä toimintotestauksia moottorin käydessä. Jää aikomukseksi emc-häiriöiden vuoksi.

Se että tienvarressa jollakulla radio rutisee ei paljon kulkijaa haittaa mutta oman ajoneuvon terveydentilalle rikkinäisillä tai väärillä komponenteillä voi olla merkittävää haittaa. Viat tulevat hiljalleen hiipimällä ajan kanssa....

Sähkölaitteiden kuten sytytystulppien ja niiden hattujen ominaisuuksiin kannattaa kiinnittää huomiota. Kuten myös tavalliseen 12V käyttöjännitteeseen: liittimet puhtaina ja suojattuina, relejalat pölyttöminä, sulakekotelo puhtaana ja kuivana, jne.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #6 : Elokuu 03, 2015, 12:15:30 ip »



Sama ongelma seuraa myös jos on tarkoitus tehdä jotain moottorinohjaukselle. Esimerkiksi tehdessä toimintotestauksia moottorin käydessä. Jää aikomukseksi emc-häiriöiden vuoksi.


Kyseessä on Florida. Ei pidä tehdä asioista liian sekavia. Tässä keskustelussa lienee turhaa puhua moottorinohjauksen ongelmista, kun kyseessä on Florida kaasareilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2015, 09:38:00 ap »
On varmaankin tulppien materiaaleissa tapahtunut kehitystä, mutta myös bensiini on ihan eri tavaraa kuin vanhoina hyvinä aikoina. Nykyään tulpat toimii ihan hyvin yli 100k. 

Tämähän tuoksuu siltä, että normaalissa 10k määräaikaishuollossa voi:

1) ruuvata tulpat irti
2) katsoa että ne ovat hyvän näköiset
3) laittaa ne takaisin
4) rastia huoltologiinsa: "tulpat tarkastettu"

Säästäähän tuossakin luontoa, kun ei tarvi valmistaa uusia tulppia niin paljon. Ja tietty rahaakin kassikaupalla.

Taidanpa soveltaa jatkossa. Lisäksi, josko vaikka päätulpat eivät toimisikaan täydellisesti, lisätulpat kipinöivät kyllä.

J

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #8 : Elokuu 04, 2015, 16:27:04 ip »
Tulppia kun noin usein ruuvailee ulos ja sisään niin aina silloin tällöin sipaisee kierteeseen kuparitahnaa tai vastaavaa. Jotkin kuivavoiteluaineet toimivat myös hyvin. Näin eivät tulpat jumiudu kierteisiinsä.
Jos aikoo elää sytytystulppien kanssa sovussa ja noudattaa tulpanvalmistajan ohjeita pitäisi tulppa laittaa kiinni momenttiavaimella ja joka ainoa kerta uudella tiivisteellä. 98% tulpista on väännetty liian tiukkaan, 1,5% momenttiavaimella ja loput ovat lörölöysässä. Viimeiseen luokkaan kuuluvat myös väärille jengoille vedetyt tulpat sekä kierteettömät. Pari kertaa tullut vastaan. Pikkulohkoinen Guzzi ja niistä harvinaiset neliventtiilimallit menettävät tulpan kierteet kannesta yleisimmin.

Joskus on tullut vastaan ilmiö missä tulppa on vanhalla tiivisteellä laitettu reikäänsä ja kierretty tiukkaan. Tulpan kierrettä on tullut pätkän matkaa näkyviin palotilan puolelle ja siihen on kertynyt paksu karsta. Semmoisen sulatteleminen ottaa aikansa ennen kuin saa tulpan irti ja kierteen pysymään ehyenä.

Jos tulppa on karstainen on syytä epäillä että moottori saa öljyä palotilaan. Sitä voi kulkeeentua huohottimen kautta, venttiilinohjureista tai todennäköisimmin ohi männänrenkaiden. Nykypolttoaineilla pitäisi olla kovin paljon rikas seos jos siitä karstaa muodostuu. Oikealla seoksella palotila ja moottoriöljy pysyvät puhtaina.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #9 : Elokuu 04, 2015, 19:17:33 ip »
Olen aina kiertänyt tulpat "varomomenttiin". Ja Piikkiön Velho siitä kerran sanoi, että liian löysään jäivät. Se tulpan "prikka" pitäisi litistyä hieman. Vaan en oikein uskaltanut kuitenkaan, kun vaikutti aina jo kamalan tiukalta väännöltä.
Tulppaan kai sopii pikku nokare alumiinitahnaa kuparitahnaa paremmin...vai?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #10 : Elokuu 04, 2015, 19:35:31 ip »
Siinä tulpan rasiassa yleensä lukee sopiva tiukkuus. Esim tiiviste pohjaan ja varttikierros.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #11 : Elokuu 05, 2015, 09:51:17 ap »
joskus 80 luvulla pösöissä tuli mukana tulppa avain (niissä oli tosin tulpat ilman sitä puristuvaa pirkkaa) jossa semmonen alle 10 senttinen kahva ja käyttöohjeessa luki että tulpat vain sillä paikalleen ja sen kanssa saa vääntää niin paljon kun jaksaa

esikoinenhan on meillä automekaanikko ja kertoi kun aikanaan meni koulusta harjotteluun merkki liikkeeseen niin siellä oli veteraaniasentaja vetänyt tulpat paikalleen mopolla ja sanonnu pojalle että näin saa tehdä vasta kun on 30 v kokemusta . . .

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #12 : Elokuu 05, 2015, 11:44:08 ap »
Motonetistä saa Denso tulpan (made in Japan) samaan (3,90 €) hintaan, kuin NGK:n (made in France).
Densoa ovat monet kehuneet nykyisistä "kynttilöistä" luotettavimmaksi.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #13 : Elokuu 05, 2015, 12:57:16 ip »
Onkos iridiumin kipinä yhtä vahva kuin perustulpan, kun se elektrodin kärki on vaan semmonen pikkupiikki? Pyttyä vasten silmin nähden iridiumissa on vahvempi kipinä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2015, 18:10:28 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Tulppien erot?
« Vastaus #14 : Elokuu 05, 2015, 15:55:10 ip »
Iridium tulppaa kehuessaan myyntimies taas hieman vedättää kun kehuu sen kestävän
ihan mahdottomia. Iridiumin sanotaan kestävän hyvin kipinäkorroosoita, keskielektrodi onkin
tehty siitä, sivuelektrodi on jotain "tavallista". (Siksi halusin sinun ottavan kuvan siitä :o)
Iridiumtulpasta voitaisiin tehdä kestävä jos haluttaisiin, kestävyysominaisuutta kuitenkin
yleensä hyödynnetään toisin. Tehdään keskielektrodin kärjestä kapea jolloin kärkiväliin
mahtuu enemmän polttoaineseosta, kipinä sytyttää silloin seoksen paremmin.
Tästä on apua varsinkin silloin kun seos on laiha, kuten moderneissa moottoreissa tapaa olla.
Eli noillakin, tuolla toisessa säikeessä, kuvaamissasi tulpissa targetti on korkea teho ja kohtuullinen
kulutuskestävyys.
Toinen etu pienestä keskielektrodista on se että kuluminen vaikuttaa vähemmän tulpan
toimintaan. Kipinä kun tykkää irrota parhaiten jostain terävästä kulmasta.
Tulpan kärkien kunto ja kärkiväli tietysti vaikuttavat sytytyskipinän voimakkuuteen ja
kapeakärkisellä iridium-tulpalla ovat tässä edut puolellaan, niistä vain osataan pyytää
rahaa.
Tulppa pitäisi asennettaessa asettua palotilaan siten että sisään virtaava ja pyörteilevä seos
kohtaisi tulpan kärkivälin sen avonaiselta puolelta. On huono asia jos kärkiväli jää
sivuelektrodin varjoon. Siinä lisää haastetta kiristysmomentin lisäksi ;D.

Lisäsin kuvan paljon ajetusta iridium tulpasta. Keskielektrodi näyttää vielä hyvältä mutta
kärkiväli on suurentunut jo yli millimetriin sivuelektrodin kulumisen takia.

 
Sohc van Helmi.