Kirjoittaja Aihe: grison rykiminen  (Luettu 77018 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #30 : Elokuu 26, 2015, 12:54:47 ip »
Stormin mittari on myös nestemittari. Ehkä sillä pääsee hyvään tulokseen. Reilulla satasella. Taitaa jäädä kymppeihin jos tekee mittarin itse: lauta, muoviletkua sekä kiinnitys letkulle jolla sen saa lautaan kiinni. Näppärämpi ajaa yläjyrsimellä lautaan uran johon letku kiinnittyy. Letkun sisään nesteeksi jotain värillistä lientä esimerkiksi värjättyä alkoholia tai automaattivaihteistoöljyä. Letkuihin kuristimet ettei liemi karkaa vahingossa laitteesta.

Periaate-erokin on: Kun nuo kaupalliset mittarit mittaavat eroja vallitsevan ilmanpaineen suhteen, letkumittari mittaakin imukanavien keskinäistä painetta toisiinsa. Periaatteessa kaksinkertainen tarkkuus saavutettavissa verrattuna kaupallisiin laitteisiin. Ja halvalla.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #31 : Elokuu 26, 2015, 14:20:13 ip »
Harrastuksen alkuaikoina tuli hankittua "5€" viisarimittarit. Ovat helpot kalibroida ja niillä saa sellaisten Guzzien kaasuttimet, missä luisti roikkuu vaijerin päässä, riittävän hyvin kohdalleen. Sama koskee sellaisia kaasuvivustoja missä on hillitön määrä vipuja ja niveliä, tai jos säätöruuvien paikallaan pysyminen on hoidettu jousikuormalla.

Joskus oli hämmentävää todeta että BMW:n elektroninen mittari ei toiminut Guzzissa, mutta toimi vastaavankokoisessa boxerikoneessa. Säätö onnistui kyllä Guzzissakin mutta se piti tehdä minuutissa,
muuten mittari vissiin ehti tunnistaa letkujen päässä olevan laitteen vääränmerkkiseksi ::)
Muuten oli hyvä laite, se kun piirsi käppyrän painevaihtelusta kaasuläpän ja sylinterin välillä.
Joitain alullaan olevia moottorivikojakin sillä huomasi.
Sohc van Helmi.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #32 : Elokuu 26, 2015, 15:27:52 ip »
No niin, näillä vinkeillä pääsee taas eteenpäin; 85:sta moottoripolttoainetta tavallisen joukkoon ja vedet taivaalle ensitoimenpiteenä.

Sitten imubalanssimittari. Stormista saa valmiin, mutta voisiko noista letkuversioista saada kuvia ja mahdollisesti a-ö -rakennusohjeen tai linkin. Voi olla asialla laajempaakin mielenkiintoa kun näitä rykimisiä yksi jos toinen koettaa saada hallintaan.

  

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #33 : Elokuu 26, 2015, 15:31:37 ip »
Luinpa juuri juttua Griso 8V:n tulppahattujen vioista, lyövät kuulemma läpi kanteen ja oireet vastaavat melko tarkkaan oman Häjyn käytöstä joten aloitetaan tulpista ja tulppahatuista, samalla voi harjoitella venttiilien välysten kanssa. Huomiseksi on meille luvattu sadetta, joten se on sopiva iltapuhde kun konekin on valmiiksi kylmä.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #34 : Elokuu 26, 2015, 15:42:16 ip »
No niin, näillä vinkeillä pääsee taas eteenpäin; 85:sta moottoripolttoainetta tavallisen joukkoon ja vedet taivaalle ensitoimenpiteenä.

Sitten imubalanssimittari. Stormista saa valmiin, mutta voisiko noista letkuversioista saada kuvia ja mahdollisesti a-ö -rakennusohjeen tai linkin. Voi olla asialla laajempaakin mielenkiintoa kun näitä rykimisiä yksi jos toinen koettaa saada hallintaan.

  

Tuossa havaintoesitys.

Tuohon kun laittaa vaikka Bilteman n.12mm pvc letkua ja ne jatkaa tuosta yläpäästä notkealla bensaletkulla (joka menee napakasti migin suuttimen ympärille) tms imukurkuille. Parisen metriä kun on bensaletkua puolellaan, niin on helppo työskennellä. Sitten vaan jotkut jousipurisimet siihen pehmeään letkuun, että saa suljettua.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2015, 17:08:08 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #35 : Elokuu 30, 2015, 22:27:07 ip »
Venttiilit laitettu jiiriin, tulpat vaihdettu iridiumtulppiin ja tulppahatut vaihdettu NGK:n hattuihin. Käynti parani oleellisesti jo näillä toimenpiteillä, mutta tuossa illalla laitoin vielä ruiskurungot balanssiin. 3500 kierroksilla balanssi oli kohdallaan, mutta tyhjäkäynti oli aika tavalla toispuoleinen. Vielä en ehtinyt käydä ajelulla tuon viimeisen säädön jälkeen mutta toiveissa on, että kaupunkiajo helpottuu.

2-2800 kierroksilla tasakaasulla kulku on OK, mutta 3-3200 välillä tasakaasu nykii edelleen, täytyy kai ruveta tutkimaan ECU:n karttaa kunhan saan hankittua tarvittavat piuhat. Niin ja lääkitsemään palovammoja joita taas tuli säätäessä.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #36 : Syyskuu 05, 2015, 22:15:26 ip »
Nonni, piuhat tilattu Lontoon suunnalta, joten eiköhän jo ensi viikonloppuna pääse tutkimaan Guzzidiagin kanssa Grisoa. Jos vaikka saisi vielä ghetton pojilta kartan.....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #37 : Syyskuu 15, 2015, 21:38:45 ip »
Tänä aamuna kun lähdin aamun viileässä (6 astetta) ajelemaan, kävi Griso tasaisen nätisti jopa tasakaasulla pienemmillä kierroksilla. Iltapäivällä kotiinpäin ajellessa oli sevästi lämpimämpää (17) ja nykytys oli taas vahvaa. Voisiko olla, että Musta Paholainen käykin rikkaalla?

Eilen sain Lontiiniumista mukavaa postia, liitosjohdot tulivat ja tänään sain läppärin ja ecun keskustelemaan keskenään. TPS näytti 4.5 astetta ja Guzzidiagilla sain sen säädettyä nyt kohdalleen. Huomenna kokeillaan, onko säädöllä vaikutuksia käyntiin. Ainakin alkuun on päästy.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #38 : Syyskuu 15, 2015, 21:42:20 ip »
Rikkaaltahan tuo kuulostaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #39 : Syyskuu 15, 2015, 21:58:23 ip »
Hmmmm, eikös CO-säädöllä saa seosta ainakin jonkinverran laihemmalle?
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #40 : Syyskuu 15, 2015, 22:18:37 ip »
Tänä aamuna kun lähdin aamun viileässä (6 astetta) ajelemaan, kävi Griso tasaisen nätisti jopa tasakaasulla pienemmillä kierroksilla. Iltapäivällä kotiinpäin ajellessa oli sevästi lämpimämpää (17) ja nykytys oli taas vahvaa. Voisiko olla, että Musta Paholainen käykin rikkaalla?

Eilen sain Lontiiniumista mukavaa postia, liitosjohdot tulivat ja tänään sain läppärin ja ecun keskustelemaan keskenään. TPS näytti 4.5 astetta ja Guzzidiagilla sain sen säädettyä nyt kohdalleen. Huomenna kokeillaan, onko säädöllä vaikutuksia käyntiin. Ainakin alkuun on päästy.

Ilmeisesti lambda on vielä päällä?

Aamulla oli kylmärikastukset päällä ja lambda vielä off tilassa koska kone ei lämmennyt tarpeeksi -> kävi rikkaammalla eikä nypytellyt. Iltapäivällä rikastukset oli pois ja lambdakin alkoi säätää, eli nypytti. Näin äkkiää ajatellen.

Näkyy olevan Grison "68" kartassa välillä 0 +7 lämpötiloissa rikastuskerroin noin 10-12%.


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #41 : Syyskuu 15, 2015, 23:32:33 ip »
josta johtuikin mieleeni, että GD:n vikamuistissa oli rekisterimerkintä 'vasen lambda-anturi off'. eikös Grisossa ole vain yksi Lamdaheebeli? Neuvokaapa vielä tyhmää, mitä tapahtuu jos kytken lambdan pois?
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #42 : Syyskuu 16, 2015, 10:27:02 ap »
Lainaus
mitä tapahtuu jos kytken lambdan pois?
Moottori käy tällöin oletusmoottorina oletusarvoilla kun palautetta ei tule. Näin ovat toimineet moottorit ennenkuin lambda-takaisinkytkentä otettiin käyttöön.
Tosin lambda-korjausta tapahtuu lambdan päällä ollessa vain tietyillä asetuksilla. Ei koko käyttöalueella kuten kiihdytys, moottorijarrutus ja matalat kierrosluvut. Lambda-takaisinkytkentä ohjaa moottorinohjausta pääasiassa silloin kun mennään tasakaasulla.
Ainakin teoriassa altistat lambda-anturin ja katalysaattorin vioittumiselle kytkiessäsi jäännöshappimittauksen pois päältä. Jäännöshappimittauksen tarkoitus on suojella moottoria ja pakoputkiston komponentteja virheelliseltä seokselta sekä huolehtia että moottorin päästöt ovat laillisuuden rajoissa.

Voit tarkastella seoksenmuodostusta ajon aikana tekemällä loggausta GuzziDiagilla niin näet mitä palotilassa on tapahtunut. Huom! lambda antaa signaalia koko ajan mutta ECU noteeraa sitä vain tietyissä tilanteissa kuten tasakaasuajossa. Voit myös haaroittaa lambdasignaalin mittaristoon laitettavaan lambda-näyttöön. Edullisimmat ovat 20€ hintaisia mutta suosittelen hieman laadukkaampaa kapinetta.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #43 : Syyskuu 16, 2015, 15:34:39 ip »
Mitä ovat matalat kierrosluvut? Alle 2000? 3000? Kone käy kylminä aamuina tosi nätisti, saatan jopa pöristellä 2 tonnin tietämissä tasakaasulla, josta nätisti kaasua kiertämällä pääsen kiihdyttämään ilman epäröintiä. Iltapäivällä asia on toinen, rykii jatkuvasti jos on kierrokset alle 3600 ja kun kiertää kapulaa, on niin kuin olisi kuminauha kaasuvaijerina.

Tuo Ikkalan posti käy järkeen, ihan kuin lämpimämmällä lambdakorjaus veisi mopon tosi laihalle. Mulla on tosin vielä tuo venttiilien välysten suureneminen tarkkailussa, ja sehän vaikuttaa koneen balanssiin jos vasurin välykset on koko ajan liian suuret. Mr. Roper kirjoitti juuri aiheesta, sanoi 1200 8V:n olevan äärimmäisen herkkä balanssin suhteen.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #44 : Syyskuu 16, 2015, 16:02:10 ip »
Mitä ovat matalat kierrosluvut? Alle 2000? 3000? Kone käy kylminä aamuina tosi nätisti, saatan jopa pöristellä 2 tonnin tietämissä tasakaasulla, josta nätisti kaasua kiertämällä pääsen kiihdyttämään ilman epäröintiä. Iltapäivällä asia on toinen, rykii jatkuvasti jos on kierrokset alle 3600 ja kun kiertää kapulaa, on niin kuin olisi kuminauha kaasuvaijerina.

Tuo Ikkalan posti käy järkeen, ihan kuin lämpimämmällä lambdakorjaus veisi mopon tosi laihalle. Mulla on tosin vielä tuo venttiilien välysten suureneminen tarkkailussa, ja sehän vaikuttaa koneen balanssiin jos vasurin välykset on koko ajan liian suuret. Mr. Roper kirjoitti juuri aiheesta, sanoi 1200 8V:n olevan äärimmäisen herkkä balanssin suhteen.

Muistelen että alle 4500rpm ja alle 20 asteen (tai 25) kaasunkulmien olisi lambdasäätö päällä. Noin, en muista varmaksi. Siis silloin kun moottori on tarpeeksi lämmin.

Samat oireet mulla oli sportin kanssa. Kylmällä kelillä tai kylmällä koneella toimi hienosti mutta annappa olla kun lambda alkoi säätämään niin taas mentiin nypien. Melko ärsyttävää. Juuri kokeilin syöttää monella eri asetuksella huijattua lambdasingnaalia laajakaistan kautta mutta ei hyvä niinkään. Mun mopottimessa ECU laittaa jostain syystä seokset vaeltelemaan lambdan kanssa. Vuoroin rikasta ja laihaa. Ja minähän en sitten siedä yhtään sitä nykytystä. Eli ilman anturia mennään vastakin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125