Kirjoittaja Aihe: grison rykiminen  (Luettu 77006 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #15 : Elokuu 24, 2015, 21:52:54 ip »
Aloittelee sellaisesta, joka on säädetty meidän kesäaikaan. Voi kelit olla lähempänä Härmän keliä kun siellä on talvi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #16 : Elokuu 25, 2015, 13:34:21 ip »
Aloitetaan mieluummin perusasioista, eli venttiilien välykset, TPS, tyhjäkäynti ja ruiskun balanssit. Sitten kengurumaan karttoja kenguruilmiötä vähentämään. Pyörä on tosin ollut pari tonnia sitten Rautapyörässä Lempäälässä takuuhuollossa ja se mies on yleensä tarkka ja huolellinen, mutta.....
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #17 : Elokuu 25, 2015, 14:26:09 ip »
Lainaus
venttiilien välykset, TPS, tyhjäkäynti ja ruiskun balanssit
Ruiskun balanssilla ymmärrän että tarkoitat imubalanssia (ruiskun balanssin säätö tapahtuu "offset" -kartan säädöllä TunerPro:n avulla). Yleisellä tasolla: aina, aina ja taas, jaksavat siellä ghettossa noitua "merkkihuoltoja" joiden jäljiltä joku on koskenut "pyhään ruuviin" tai jos on molemmat ilmaruuvit auki... vaikuttaa oikein italialaiselta Griso. Sähisee, raapii ja kenkkuilee mutta antaa hyvät kyydit.
V11 - it defines you.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #18 : Elokuu 25, 2015, 14:35:47 ip »
Jep, kunhan saan administraattorin lisäämään mut jäseneksi ghettoon, niin opeteltavaa riittää, mm. juuri TB-balanssi. Menee varmasti vähän eri tavalla kuin V11 säädöt Micha-metodilla, joka olikin naurettavan helppo!

Voihan toi rykiminen olla ihan esim. vettä bensassa, täytyykin lisätä listaan tankin huuhtominen ja pa-suodattimen vaihto. Ja uudet tulpat. Ja......
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #19 : Elokuu 25, 2015, 19:38:39 ip »
Nykyään täytyy olla vettä bensassa melko reilusti että se saisi ruiskutuspyörässä oireita aikaiseksi. Kaksi syytä: Vesi menee ruuttasysteemistä läpi siinä missä bensakin ja toisena se että bensiinissä on bio-osuutena sen verran alkoholia että enää ei tarvitse syksyllä auton tankkiin masinolia lisätä jäätyvän veden varalta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #20 : Elokuu 25, 2015, 20:39:40 ip »
Tietysti jos on kovinkin seissyt pyörä, niin kannattaahan se ajaa tankki tyhjäksi, tankata ja kokeilla uuden bensan vaikutusta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #21 : Elokuu 25, 2015, 21:03:37 ip »
Jotkin pyörät lähtee yli vuodenkin vanhalla esanssilla käyntiin kuin ei mitään. Pakokaasu saattaa haista erilaiselle.
Kaasutinpyörässä vanha bensa tekee jekkuja melko helposti: lupaa mutta ei jää käymään. Sitten saatetaan etsiä vikaa muualta vaikka gasoasemalla käynti korjaisi kaikki vaivat. Nähty taas tänäkin kesänä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #22 : Elokuu 25, 2015, 22:04:06 ip »
Jotkin pyörät lähtee yli vuodenkin vanhalla esanssilla käyntiin kuin ei mitään. Pakokaasu saattaa haista erilaiselle.
Kaasutinpyörässä vanha bensa tekee jekkuja melko helposti: lupaa mutta ei jää käymään. Sitten saatetaan etsiä vikaa muualta vaikka gasoasemalla käynti korjaisi kaikki vaivat. Nähty taas tänäkin kesänä.

Juh. Kyllä käyntiin lähtee, mutta käynti saattaa ontua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #23 : Elokuu 26, 2015, 09:38:44 ap »
Nyt kyselen taas huolella...

Miten reilusti on liian paljon :o Tuli vaan mieleen kun on taas se vesikaivo tukossa tankista... Pesun jälkeen kun avasin korkin, niin sinne lurahti yskänlääkekorkillinen vettä + muut kesän pesut + Guzziralliviikonloppu kaatosateessa + muut sateet. Aihetta koskevassa ketjussa vesimömmöä oli joltain löytynyt enemmältikin tankin pohjalta (olikohan Breva).

Onko muuten nykybensa vihreänsameaa? Siltä näyttää kun tankattu täyteen. Ruohonleikkurin pikkutankissa näyttää kirkkaalta sama aine... Olisko indikaatio vedestä? Täytynee tutkia ja voisi olla myös aika vaihtaa polttoainesuodatin ja tarkastella besaletkujen kunto.

Rykii toki siksikin, että on alkuperäinen kartta kokeeksi käytössä, mutta täytyy tämäkin selvittää.
Mites, onko suositusta imubalanssimittarista, millainen hyvä? Vai ajaako saman asian Biltemasta hankitut alipainemittarit ja letkunpätkät?

Nykyään täytyy olla vettä bensassa melko reilusti että se saisi ruiskutuspyörässä oireita aikaiseksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #24 : Elokuu 26, 2015, 09:55:22 ap »
Mielestäni moottoripolttoaine, jota joskus bensiiniksi kutsuttiin, on kirkasta. Tankkiin pääsee vettä lähinnä vain tankin korkin kautta. Kylmässä säilyttäen voi muodostua kondenssivettä.

Jos tankin korkin vedenpoisto on rikki niin on todennäköistä että vettä pääsee tankkiin silloin kun korkkia avataan jos korkin ympärillä on ollut vettä. Eiköhän kyseinen vaiva pitäisi korjata?

Jos kyseessä on vain vesi tankissa niin siitä pääsee kätevästi tankkaamalla RE85  (E85) moottorietanolia neljänneksen tankillisesta ja loput tavanomaista moottoripolttoainetta. Siihen settiin vedet sekoavat ja menevät polttoaineen palamisen mukana vesihöyrynä taivaalle. Molempia aineita saa ABC, Shell ja St1 -asemilta vaan ei kaikilta.

Jos tankissa on roskia tai muuta kiinteää niin siihen ei auta kuin tankin puhdistus.

Läpinäkyvästä letkusta tulee tarkin ja halvin balanssimittari mutta kyllä kahdesta viisarimittaristakin, jos ne ovat nollattavia, saa balanssimittarin aikaiseksi. Lisäksi tarvitaan kuristimet etteivät viisarit vatkaa painevaihteluissa.

Camn

  • Viestejä: 2 582
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #25 : Elokuu 26, 2015, 09:55:27 ap »
Lainaus
onko suositusta imubalanssimittarista
"Vanha ja kuuluisa"(?):http://www.carbtune.co.uk/. Vaikuttaa edullisemmalta kotiin toimitettuna, oikeat liittimet pitänee huolehtia mukaan. Itse ostin tämän:https://www.louis.de/en/artikel/synchrontester-boehm-mit-kapselfeder/10002866. Silloin tällöin kalibrointi niin että mukana tulevalla Y-haaralla imuetkut samaan pyttyyn. Saa kyllä säädellä kaiken aikaa kuristuksia että mittarineulat vipattavat tyhjäkäynnillä sopivan "herkällä" mutta kun näytöt ovat niin lähellä toisiaan kyllä 2-pyttyisen hyvin säätää niin tarkalle mitä tuo mittari kykenee näyttämään. Että olisko tuollainen nesteellä toimiva yksinkertaisempi ja luotettavampi?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #26 : Elokuu 26, 2015, 11:01:26 ap »
On. Ekun Carbtunen (?) jäljiltä nestepinta heitteli vielä 50-100mm öljyssä. Eli jos oikeasti haluaa tasan, niin nestepatsaalla mittaus. Sillä näkee myös miten pienillä muutoksilla saa liikettä nesteeseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #27 : Elokuu 26, 2015, 11:14:20 ap »
Mulla on sama kokemus kaupallisista mittareista kuin TunturiTT:lä. Niillä saa useimmiten riittävän lähelle kohdalleen mutta ei tarkalleen kuten letkuversiolla. Monilla laatukorjaamoilla on käytössään juurikin U-letkuun perustuva mittaustapa sähköisten tai viisarimittarien rinnalla.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #28 : Elokuu 26, 2015, 12:04:47 ip »

Kyllä tällä: https://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/tyokalut/moottorityokalut/syncpro-kaasuttimen-synkronointityokalu/ saa säädettyä hyvinkin tarkkaan balanssiin. Nestepatsaat liikkuu rauhallisesti, joten mittari on helppolukuinen. Varaosiakin saa mukavasti nesteineen ja niiden vaihto on helppoa, jos sattuu nesteet karkaamaan. Kaverilla on tuo Cabtune ja sitä en kyllä vähässä kummassa laittaisi.

Jouko

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: grison rykiminen
« Vastaus #29 : Elokuu 26, 2015, 12:51:38 ip »
Omassa on sisähalkaisijaltaan alle kymmenmillinen letku, noin 2.5m molempiin imukurkkuihin ja u niiden välissä. Nippoina käytän nollakasia tai millistä mig/mag-suutinta. Siinä on sopiva kierre kurkun ruuviin ja supistaa letkua sopivasti, rauhoittaen pinnan liikettä. U on liitetty noin metriseen lautaan ja letkussa on noin puolimetriä kaksitahtiöljyä. Molemmissa letkuissa on puristimet käynnistyksen ajan. Kun pyörä käy, otan klipsut/puristimet pois samaan aikaan. Yksikään kone ei ole kerennyt imaista nesteitä letkusta. Tässä vähän aikaa sitten kaverin 1400 Intruder yritti, kun toinen kaasari oli jumissa auki-asentoon. Helposti kerkesi laittaa klipsut takaisin letkuun. Rahamies asentelisi letkuihin hanat.
Tämä huipputarkka instrumentti koostui noin vitosen osilla. Ja kalibrointi on automaattinen. Mittarimallit pitäisi kuitenkin kalibroida aika ajoin, jotta niihin voi uskoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.