Onkos näista saatavissa ulos Diagnostiikkaa
"Guzzidiag, tps, ecu tai muista": Tosiaan diagnostiikkaa on saatavissa => Tasan kaikki, mitä moottorinohjausjärjestelmästä virallisesti ulos lähtee, näkyy myös GuzziDiag -ohjelmalla. Minä myös Guzzifoorumin alkutaipaleellani ajattelin, että kylläpä on itseriittoista porukkaa ja hankalia termejä, kun heittelevät vaan noita lyhenteitä olettamalla että kaikki tietää miestä puhutaan. Sittemmin kun on ollut niin eritoten mielenkiitoista spekuloida kaikilla näillä asioilla harrastusmielessä, olen huomannut että nuo lyhenteet ovat aina "nopeimmat ja helpoimmat". Ei tule edes käytettyä sitä virallisempaa suomenkielistä nimitystä, mikä vaikka GuzziDiag -ohjelmassakin näkyy. Jos tunnet Alfaa niin eiköhän se ole siinä. Samasta maasta ovat lähtöisin...
Guzzidiag
Kerran eräs hollantilainen nimimerkki "Pauldaytona" mietti eräällä saksankielisellä Guzzifoorumilla ("punainen foorumi") että kylläpä olisi mukavaa kun olisi ohjelma jolla saisi tietoja ulos Guzzeissa olevista Magneti Marelli ecuista. Yksi foorumin lukijoista oli LeMans -miehiä ja ajeli kaasutin Guzzilla mutta totesi että hän työkseen tekee softaa ja kotitarpeisiin on tullut aina väännettyä softa omiin autoihin... Montaa kuukautta ei mennyt kun ensimmäinen versio oli käytössä.
Tps
Throttle Position Sensor. Kaasunasennon ilmaisin. Se pieni musta kakkara Calissa toisen imukurkun alla, joka on kiinni imukurkun läppäakselissa. Kertoo moottorinohjausjärjestelmälle mitä kuskin oikea ranne tekee. Sellaisenkin ihmeen olen nähnyt ohimennen kuin vajaan viikon vanhan Cali 1400 Eldoradon... siinä kaasukahva liikuttaa pelkästään suoraan tuota "tps" kapinetta (kahta itse asiassa, turvallisuuden vuoksi), eikä kaasuläppiä enää ollenkaan, "Ride By wire".
Ecu
Engine Control Unit. Moottorinohjausjärjestelmä. Harmaa laatikko, joka leikkii kuollutta, jos unohtaa tappokytkimen väärään asentoon. Kuski saattaa olla vakuuttunut että se oli nyt siinä (vaikka Motomatti aina muistuttaa että harvoin, hyvin harvoin on ecuissa vikaa, vaikka melko usein näin epäillään) - ecu on rikki ja ei kun nettiin Guzzihajottamoille mailia vääntämään sydän sykkyrällään. Näin tein ja yöllä heräsin: mihin asentoon jäi tappokytkin CO -arvon säädön jälkeen ? Ei kun taskulamppu mukaan, tohvelit jalkaan ja pihalle katsomaan. Hurraa ! - oli väärässä asennossa.mistä löytyy Stoneen ne kumitötteröt ruiskun ja pytyn väliin
Stone

. 2003 tullut Stone on riisuttu malli jossa oli vanhempi moottori kun tässä puheena olevassa 2006 mallissa? Mutta tämä varaosa lienee sama molemmissa. Ohjeita on tainnut jo tullakin. Tässä suorat linkit. Workshop Manualit (2 kpl tarpeen) löytyy helposti täältä:
Ensimmäinen perusversio (04/2002)
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_en_de_ne.pdf ja lisäksi ”Update” (05/2003)
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/workshop_manual_california_update_it_fr_es.pdf. Loput asiat ovat tehtaan teknisissä tiedotteissa joihin en tiedä kellään muulla olevan pääsyä kuin auktorisoiduilla huoltoliikkeillä.
Varaosakirja:
http://www.thisoldtractor.com/mg_manuals/spare_parts_catalog_california_1100_touring_2006.pdfUlkomaisia paikkoja katsoa varaosia "on line" ja niiden hintoja ovat esim.
http://www.stein-dinse.biz/eliste/index.php
http://www.wendelmotorraeder.de/guzzi-ersatzteile-und-zubehoer-california-1100-classic-c-30_3006_300601_30060106.html Näkyy että kysymäsi kumiyhteen varaosanumero on GU03114370 ja se maksaa esim. Wendelillä 9,60€. Stein-Dinsellä 6,82€ mutta lienee teetetty, ei alkuperäisvaraosa. Toki suomalaisia myyjiä kannattaa suosia mikäli mahdollista.
PS.
Kun köyhän ei kannata halpaa ostaa, ihmettelen miten ovat pitäneet Motomatin kestäviä osia kalliina? Itse ottaisin sellaisen parin milloin tahansa (näkyy olevan eri osa kuin Calissa, GU01114390). Kokeilu ruiskuttamalla jotain "hyvin palavaa" niihin moottorin käydessä (jarrujen puhdistusspray, esim.) => jos moottorin tyhjäkäyntikierrokset nousevat kun sumuttaa, on vuoto.