Kirjoittaja Aihe: Mikä akku ?  (Luettu 11555 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #15 : Heinäkuu 14, 2015, 12:45:24 ip »
Joopa joo. Kuten varmaan tiedät, niin positiivisen tilavuuden ahdin niin miedolla välityksellä, kun se sulla on, helpottaa ruiskupelin käynnistymistä. Ja jos ruiskupeli on huono käynnistymään sen kanssa, on asetukset todella pielessä. Riippuen trilleri, pitää koneella olla käynnitymislupa viimeistään kahden täyden kierroksen jälkeen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #16 : Heinäkuu 14, 2015, 13:17:38 ip »
Alkoholipyörässä on asetuksena kaksi varvia pohjalle ja sitten kipinä. Polttoaine menee taas näin: virta kytketään -> pieni pruuttaus imukanavaan höyrystymään, startatessa kahden kierroksen ajan tulee kylmäkäynnistyskartan ja ruiskutuskartan summaruiskutus, kolmannella kierroksella seos sytytetään. Jos seos ei syty ei se ole höyrystynyt riittävästi ja on kastellut tulpat käännetään kaasukahva täysin auki ja startataan uudelleen. Silloin ei ruiskuteta lainkaan mutta kipina tulee. Näin saadaan "kuivattua" tulpat seuraavaa yritystä varten.

Useat moottorinohjaukset eivät siedä lainkaan sitä että kaasukahvaan kosketaan kun käynnistetään. Järjestelmä kyllä hoitaa seoksenmuodostuksen ja sopivan kaasunannon heti käynnistyksen aikana ja sen jälkeen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #17 : Heinäkuu 14, 2015, 13:30:17 ip »
Menee ohi alkuperäisen kysymyksen (taas) mutta miten pitkä sulla on tenupannussa kylmäkäyntijakso startin jälkeen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #18 : Heinäkuu 14, 2015, 19:35:34 ip »
Eikä ole eka kerta kun kirjoitellaan seipäistä kun aidasta on juttua.
Rikastus on sidottu moottorin lämpötilaan eikä aikaan eli kesto vaihtelee sen mukaan miten äkkiä saa koneen lämpimäksi. Nopeiten lämpenee kun paikallaan kaasuttelee tai lähtee heti jyrkähköön ylämäkeen kiihdyttämään.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #19 : Heinäkuu 14, 2015, 22:03:01 ip »
Mitä teknologiaa tuo akku on? Oma oli tavallinen lyijyakku. Ei hyytelö.
Starttaus oli tarkkaa siis syysviileillä, ei kesällä.

Aivan tavallinen lyijyakku. Starttaukset kevät- ja syyskesällä, tietenkin myös kesällä. Tuossa se nytkin seisoo, tavattavissa Bella Italiassa, säävarauksin...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #20 : Heinäkuu 15, 2015, 00:01:26 ap »
En tiedä onko sitten sattunut perätysten huonoja akkuja mulle. No, isolla patterilla ei enää ongelmia ole ollut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #21 : Heinäkuu 15, 2015, 13:42:56 ip »
Minulla sellaisia kokemuksia että lämpimissä maissa myydään erilaisia lyijyakkuja kuin täällä pohjolassa tarvitaan. Jos on välimerelliseen ilmastoon tarkoitetun akun saanut ajopeliinsä starttiakuksi, alkaa
starttaaminen olla epävarmaa kun ollaan nollan tietämillä. 15 astetta kun on pakkasta, akku on täysin kuollut. Ei edes valot syty. Kun ajoneuvo ja akku ovat sisätiloissa sitten lämmenneet, starttaa taas normaalisti.
Sohc van Helmi.

averel

  • Viestejä: 10
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #22 : Heinäkuu 16, 2015, 22:13:21 ip »
Hämmennetään vielä vähän soppaa... Asiaa tai sen vierestä... Laitoin omaan EV caliin B-kaupan (biltema) pienkone akun, ruohonleikkurit ja myös lumilingot, kylmä käynnistys virtansa ansiosta, ja hyvin tuosta on virtaa riittänyt lämpimälläkin... Ja ennen kaikkea, oli edullinen verrattuna "oikeisiin" pyörän akkuihin.   8)
125000 kilometriä sisäänajoa...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #23 : Heinäkuu 17, 2015, 00:16:00 ap »
Oikea meininki. Omassakin akun navat ovat vinottain, eikä suorakulmassa, kuten ajoneuvoakuissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

VSaano

  • Viestejä: 32
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #24 : Heinäkuu 17, 2015, 17:59:13 ip »
Vanhaa tarinaa akuista sattui silmään:

Saksalaiset (Motorradmagazin MO 2/2006) testailivat moottoripyöriin tarkoitettuja akkuja. Vaikka kaikki olivat suunnilleen samaa kokoa ilmoitetun varauskykynsä (12-14 Ah) ja painonsa suhteen, suuria eroja oli niin hinnoissa kuin suorituskyvyssäkin. Pääpaino viimeksi mainitussa oli kyky antaa virtaa paljon ja pitkään, eli saada kankea kone starttimoottorilla käyntiin. Toisin sanoen: hyvä akku sai käynnistinmoottoriin hyvän vauhdin ja piti sitä yllä kauan (mitattiin maksimivirta ja testimoottorin kampiakselin kierrokset).

Tuloksista selviää, että pelkän merkin perusteella (ks. esim. Varta ja Yuasa) ei hyvää akkua pysty ostamaan. Sen sijaan hinta näytti olevan varsin hyvin linjassa akun suorituskyvyn kanssa.

Tässä tuloksia (hinnat Saksassa, eivät enää pidä paikkaansa sielläkään):

Merkki ja malli:   Hinta    Koko         Maksimivirta   Kierroksia:
                    cm (kg):                 (A)

Odyssey PC 535   160 e   17x16x10 (5,3)   300   95
Varta 51214   100 e   15x16x9 (5,1)   240   85
GS GT 12 B-4   87 e   15x13x7 (4,2)   200   80

FB FTX 14-BS   80 e   15x15x9 (4,8)   280   60
Yuasa YTX16-BS-1   95 e   15x16x9 (5,7)   280   50
Varta 51411   45 e   13x17x9 (4,6)   250   44

AWS 51214 Eco   40 e   15x15x9 (4,4)   250   40
AWS 51411 Prem   35 e   13x17x9 (4,7)   270   37
Yuasa 12N14-3A   43 e   13x17x9 (4,4)   230   34

Hi-Q YB14L-B2   25 e   13x17s9 (4,9)   220   28

Omissa pyörissäni on nykyisin kolme Haijiun valmistamaa litiumioniakkua (LiFePo3), kauppanimi Motocell ja Tecnocell. Vanhin taitaa olla viidettä kesää. Ei ongelmia. Paino 0,8-1 kg, starttivirta 300 ampeerin luokkaa. Sillä pyörähtäisi isokin Guzzi kevyesti käyntiin, koska pyörähtihän se 1980-luvun isolla lyijyakullakin (paino 8-9 kg, varauskapasiteetti lähes tai jopa 30 Ah), vaikka sen starttivirta on vain noin  200 A). Kuten näkyy ja kuten aiemmin keskustelussa on todettu, nykyisin hyvä 12-14 Ah:n lyijyakku, varsinkin AGM-rakenteinen, pystyy samaan ja parempaankin kuin tuplasti suuremmat akut muutama vuosikymmen sitten.

Litiumioniakkujeni varauskyky on pieni, 4-4,5 Ah, mutta sillä ei ole merkitystä, sillä vanhat pyöräni (Sanglas 500 S2V5 ja Moto Guzzi V65 TT) eivät syö sähköä seistessään.

BMW G 650 GS kuluttaa sen verran, että litiumioniakun varaustason kolmesta merkkiledistä yksi ei enää syty noin 1,5-2 kk:n seisonnan jälkeen. Silloin kytken akkuun laturin (tavallinen moottoripyöräkäyttöön tarkoitettu laturi, Saito, CTEK, Benton, mikä sattuu lähimpänä olemaan). Muutaman tunnin päästä laturin merkkivalo kertoo, että akku on taas täysi. Otan laturin johdot irti akusta ja asia on hoidettu pariksi kuukaudeksi.

Kuusivolttisissa pyörissäni on yksi akku, Blitz merkiltään, geeliakku tyypiltään. Nyt se on BMW R27:ssa, välillä on Horex 350 Residentissä. Yhä on akku kunnossa noin 10 vuoden jälkeen. Käyttö tosin on ollut vähäistä, mutta Horexin tapauksessa tärinän takia melko rajua. Blitzin varauskapasiteetti on 9 Ah. Vähempikin riittäisi, kun molemmat em. pyöristä käynnistetään polkemalla.

Blitz pitää varauksensa yli talven hyvin, 6-8 kk kestäneen hyllyllä olon (+14 - +20 C) jälkeen suostuu ottamaan laturilta virtaa (0,85 A) vain muutaman minuutin ennen kuin on jälleen hyvässä latingissa.
 

Matias

  • Viestejä: 69
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #25 : Heinäkuu 18, 2015, 00:24:52 ap »
Menee mun hilseen yli tuo akku keskustelu, no ostin motonetistä 30 ah:n akun ja Vanha Rouva murahti heti tyytyväisenä käyntiin, joten thats it !!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #26 : Heinäkuu 18, 2015, 13:11:01 ip »
Jos karkeasti tuota akkukeskustelua lyhentää ja oikoo välivaiheet jää pääasiaksi tämä:
Vuosikymmneiä sitten olivat akut kooltaan isoja ja omasivat suuren kapasiteetin. Nyt ovat akut pieniä ja omaavat hyvän purkaus- ja lautautumiskyvyn. Molemmilla pärjää kun tietää tarpeensa.

Nykyään on siis tarpeetonta sijoittaa rahaa isoon (painavaan) ja vanhanaikaiseen akkuun kun on uudempia ja pienempiä riittävä tehokkaita saatavilla.

Itsellä akkuongelma on sellainen että akut ryytyvät käyttökelvottomiksi käytön puutteessa. Siksi olenkin koittanut hankkia akun joka soveltuisi kaikkiin pyöriini eli kierrättäisin yhtä akkua eri pyörissä pyörätarpeen mukaan.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #27 : Heinäkuu 18, 2015, 21:24:01 ip »
Itsellä akkuongelma on sellainen että akut ryytyvät käyttökelvottomiksi käytön puutteessa. Siksi olenkin koittanut hankkia akun joka soveltuisi kaikkiin pyöriini eli kierrättäisin yhtä akkua eri pyörissä pyörätarpeen mukaan.

Itsekin juuri nostin BMW R1100GS:n akun Jackaliin että tulee käytettyä. Akut kun pahaiset ovat tuoretuotteita ja happanevat :(

Mitäs tykkäät Matti ajatuksesta käyttää pientä valosähköistä paneelia virkistämässä akkua?

Skootterin akussa oli moinen viime talven yli, ja aion käyttää vastakin. Ei maksa kuin pari kymppiä, ja jos hoitaa hommansa, hankkii hintansa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #28 : Heinäkuu 19, 2015, 14:30:58 ip »
Lainaus
Mitäs tykkäät Matti ajatuksesta käyttää pientä valosähköistä paneelia virkistämässä akkua?

Yleensä kotioloissa on saatavilla verkkovirtaa niin että voi ladata sillä jo hankittua ylläpitolaturia hyödyntäen.
Mutta niillä joilla ei välttämättä ole omakotiasujan fasiliteettejä tai ei ole tallia kerrostaloyhtiössä voi hieman pidemmän pihasäilyttämisen aikaisen akun hyvinvoinnin varmentaminen tulla tarpeeseen. Nää nykylaitteet kun syövät sähköä jatkuvasti. Ajoi tai ei.

Tarkoittanet aurinkokennoa joka pitäisi ripustaa näkösälle? Siinä on omat ongelmansa ajatellen ilkivaltaa tai pitkäkyntisyyttä joita asioita joissain henkilöissä ilmenee.

Ei sinänsä huonompi ratkaisu esimerkiksi sähköttömällä kesämökillä tai leirintäpaikalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mikä akku ?
« Vastaus #29 : Heinäkuu 19, 2015, 17:06:34 ip »
Tahtovat ne järkevän kokoiset laitokset olla aika tehottomia, eli sille lataukselle on varattava aika paljon valoisaa aikaa..


Edit: taas saa korjata ennakoivan tekstinsyötön jälkiä. tohtoria=tehottomia. Tosin enää "osaa" ilman sitä kännykällä kirjoittaa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 19, 2015, 21:32:41 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.