Vanhaa tarinaa akuista sattui silmään:
Saksalaiset (Motorradmagazin MO 2/2006) testailivat moottoripyöriin tarkoitettuja akkuja. Vaikka kaikki olivat suunnilleen samaa kokoa ilmoitetun varauskykynsä (12-14 Ah) ja painonsa suhteen, suuria eroja oli niin hinnoissa kuin suorituskyvyssäkin. Pääpaino viimeksi mainitussa oli kyky antaa virtaa paljon ja pitkään, eli saada kankea kone starttimoottorilla käyntiin. Toisin sanoen: hyvä akku sai käynnistinmoottoriin hyvän vauhdin ja piti sitä yllä kauan (mitattiin maksimivirta ja testimoottorin kampiakselin kierrokset).
Tuloksista selviää, että pelkän merkin perusteella (ks. esim. Varta ja Yuasa) ei hyvää akkua pysty ostamaan. Sen sijaan hinta näytti olevan varsin hyvin linjassa akun suorituskyvyn kanssa.
Tässä tuloksia (hinnat Saksassa, eivät enää pidä paikkaansa sielläkään):
Merkki ja malli: Hinta Koko Maksimivirta Kierroksia:
cm (kg): (A)
Odyssey PC 535 160 e 17x16x10 (5,3) 300 95
Varta 51214 100 e 15x16x9 (5,1) 240 85
GS GT 12 B-4 87 e 15x13x7 (4,2) 200 80
FB FTX 14-BS 80 e 15x15x9 (4,8) 280 60
Yuasa YTX16-BS-1 95 e 15x16x9 (5,7) 280 50
Varta 51411 45 e 13x17x9 (4,6) 250 44
AWS 51214 Eco 40 e 15x15x9 (4,4) 250 40
AWS 51411 Prem 35 e 13x17x9 (4,7) 270 37
Yuasa 12N14-3A 43 e 13x17x9 (4,4) 230 34
Hi-Q YB14L-B2 25 e 13x17s9 (4,9) 220 28
Omissa pyörissäni on nykyisin kolme Haijiun valmistamaa litiumioniakkua (LiFePo3), kauppanimi Motocell ja Tecnocell. Vanhin taitaa olla viidettä kesää. Ei ongelmia. Paino 0,8-1 kg, starttivirta 300 ampeerin luokkaa. Sillä pyörähtäisi isokin Guzzi kevyesti käyntiin, koska pyörähtihän se 1980-luvun isolla lyijyakullakin (paino 8-9 kg, varauskapasiteetti lähes tai jopa 30 Ah), vaikka sen starttivirta on vain noin 200 A). Kuten näkyy ja kuten aiemmin keskustelussa on todettu, nykyisin hyvä 12-14 Ah:n lyijyakku, varsinkin AGM-rakenteinen, pystyy samaan ja parempaankin kuin tuplasti suuremmat akut muutama vuosikymmen sitten.
Litiumioniakkujeni varauskyky on pieni, 4-4,5 Ah, mutta sillä ei ole merkitystä, sillä vanhat pyöräni (Sanglas 500 S2V5 ja Moto Guzzi V65 TT) eivät syö sähköä seistessään.
BMW G 650 GS kuluttaa sen verran, että litiumioniakun varaustason kolmesta merkkiledistä yksi ei enää syty noin 1,5-2 kk:n seisonnan jälkeen. Silloin kytken akkuun laturin (tavallinen moottoripyöräkäyttöön tarkoitettu laturi, Saito, CTEK, Benton, mikä sattuu lähimpänä olemaan). Muutaman tunnin päästä laturin merkkivalo kertoo, että akku on taas täysi. Otan laturin johdot irti akusta ja asia on hoidettu pariksi kuukaudeksi.
Kuusivolttisissa pyörissäni on yksi akku, Blitz merkiltään, geeliakku tyypiltään. Nyt se on BMW R27:ssa, välillä on Horex 350 Residentissä. Yhä on akku kunnossa noin 10 vuoden jälkeen. Käyttö tosin on ollut vähäistä, mutta Horexin tapauksessa tärinän takia melko rajua. Blitzin varauskapasiteetti on 9 Ah. Vähempikin riittäisi, kun molemmat em. pyöristä käynnistetään polkemalla.
Blitz pitää varauksensa yli talven hyvin, 6-8 kk kestäneen hyllyllä olon (+14 - +20 C) jälkeen suostuu ottamaan laturilta virtaa (0,85 A) vain muutaman minuutin ennen kuin on jälleen hyvässä latingissa.