Kirjoittaja Aihe: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua  (Luettu 15121 kertaa)

gixxeri

  • Viestejä: 8
Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« : Heinäkuu 10, 2015, 00:18:27 ap »
Ostin juuri california 1100 special vm. 1999. Mielestäni testasin(märällä) riittävästi, mutta ei mennyt ensimmäinen ajeluilta calilla ihan nappiin!
Ensin huomsin että kytkimen painelaakeri pitää kone kylmänä hieman ääntä kytkin pohjassa. Sitten huomasin öljyvuodon öljypohjan yläpuolella. Epäilin öljypohjan tiivistettä mutta sitten alkoi kytkin luistaa n. 50 km/h vauhdista kunnolla kiihdyttäessä.
Stoppasin sivuun ja öljyä tuli samasta paikasta monta tippaa pakosarjalle/putkelle ja maahan muutama tippa. Olisiko kytkin öljyyntynyt?
Katsoin koneen öljyt niin vaikutti ylitäytölle. pyöritetäänkö öljytikku kierteelle ja katsotaan siitä moottorin öljyt? Jos näin niin oli yli ylärajan.
Myyjä sanoi vaihtaneensa kaikki öljyt ja laatikkoon meni ehkä liikaa öljyä...
Myyjä mainitsi myös että pyörän käyttöönotossa oli keväällä seuraava ongelma:
Cali kävi tyhjäkäyntiä muttei jaksanut vetää vaan nyki ja paukui.
Viaksi osottautui bensahana kun hän olis sitä ollut irroittamassa vika korjaantui. Eli vääntämällä hanaa auki päin vika korjaantui. No tätä hän meinasi ettei pakosti korjaanutnut vaikka on toiminutkin hänellä.
No samalla reissulla kun kytkin temppuili alkoi pyörä puutua ja paukkua. Ajoin tien sivuun ja naputtelin hanaa ja letkuja. Tämän jälkeen toimi normaalisti.
Onko vikaa hanassa vai jossain muualla? On vähän erinäköinen hana kun vanhoissa japseissa...
Pyörä toimi siis eilisen illan ihan hyvin lukuunottamatta kytkimen ääntä. Tänään sitten tuli ajettua viat esiin!

Olen ennen puuhastellut japanilasiten rivikoneiden kanssa enemmänkin mm. koneita remppaamalla ym rakentelulla, mutta guzzin tekniikka ei ole minulle vielä tuttua.
Eli tarvitsitsin neuvoja mahdolliseen kytkimen purkuun, öljyvuodon paikallistukseen ja bensahanan korjaukseen.
Löytyykö netistä korjauskäsikirjaa ja hyviä räjäytyskuvia.
Olen käyttänyt hakua ja sieltä jo jotain vinkkejä saanut. Hyvä foorumi!

Kyseessä tämä pyörä http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/california/1857546
http://i992.photobucket.com/albums/af46/gixxeri/Guzzi3_zpsk4b6ahcs.jpg
Onkohan tuttu jollekkin foorumilaiselle?

Kilometrejä ihmettelin vähäisiksi eikä niistä ole takuita. Tuontipyörä... Jarruista ym... ei kuluneisuudesta voisi kuitenkin luulla ettei ole montaa kierrosta mittari mennyt mutta mistäs näistä tietää!
Paikallisella huoltamolla tuli tänään ennen vikaantumista joukko vanhempia motoristeja ihailemaan hyväkuntoista calia!
Todella hauska laite ja kuntoonhan se on laitettava!

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #1 : Heinäkuu 10, 2015, 08:28:58 ap »
Oireisiin taitaa täsmätä polttoainehanan johdotus, eli sähköä tulee silloin tällöin - johto poikki hanan juuresta. Korjaaminen  onnistuu tai sitten ei . Siis juottamalla piuha yhteen. Seikkaperäinen ohje löytyy "motomatti"  blogista, kun kaivelee.  Kytkin ongelmaan löytynee neuvoja kun tietäisi missä päin sijaitset?    Öljyt tarkistetaan korkki "pohjassa". 3 litraa on täyttö.

gixxeri

  • Viestejä: 8
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #2 : Heinäkuu 10, 2015, 09:13:11 ap »
Oireisiin taitaa täsmätä polttoainehanan johdotus, eli sähköä tulee silloin tällöin - johto poikki hanan juuresta. Korjaaminen  onnistuu tai sitten ei . Siis juottamalla piuha yhteen. Seikkaperäinen ohje löytyy "motomatti"  blogista, kun kaivelee.  Kytkin ongelmaan löytynee neuvoja kun tietäisi missä päin sijaitset?    Öljyt tarkistetaan korkki "pohjassa". 3 litraa on täyttö.

Kiitoksia vastauksesta  ;D
Täytyy katsoa motomatin ohjeista tuota hanankorjausta. Niitä jo aiemmin selailinkin...
Pyörä on Helsingissä.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #3 : Heinäkuu 10, 2015, 09:36:42 ap »
No niin ,etelän "tekniset kotkat " ilmoittautukaa .... ja  laittakaa vinkkiä!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #4 : Heinäkuu 10, 2015, 11:02:34 ap »
Sivuhuomautuksena että polttainehanalla ja polttaineen määrän varoitusvalolla on identtiset liittimet mutta hanan johtimet on merkitty kapealla punaisella merkkipannalla. Aina merkit eivät ole tallella. Väärin laittaminen ei riko mitään mutta bensavalo ei toimi eikä hana aukea.

Tuon mallin polttoainehanan solenoidin johtimet ovat usein kärsineet huolimattomasta käytöstä ja ainakin toinen saattaa niistä olla poikki. Johtimet on valettu muoviin ja jos johdin on mennyt poikki on se mennyt muovin rajapinnasta. Hieman kun kaivaa muovia pois niin johtimen karvoja saa sen verran näkyviin että tinaus onnistunee. Johtimet on hyvä tukea heilumattomiksi solenoidin runkoa vasten esimerkiksi liimasukalla tai ainakin nippusiteellä. Myös kunnossa olevalle johdotukselle on hyvä näin tehdä. 

Olen koonnut joitakin Guzziosoitteita blogisivulleni: http://www.motomatti.fi/2014/10/guzzitietoutta-netista.html
Siinä ei ole läheskään kaikkia tärkeitä osoitteita mutta näillä pääsee alkuun.

Mistään ei tietenkään pidä vuotaa öljyä. Lohduksesi voin kertoa että kytkimeen öljy ei mitenkään helposti päädy.
Kytkimen luisto on poikkeuksellista. Painelaakerin vikaantumista ei todennäköisesti voi lainkaan kuulla korvalla.
Epäilisin kytkimen säätöjen oikeellisuutta. Kytkin säädetään vaihteiston takakannen vivun säätöruuvista.
Onko yli vuotanut öljy vaihteisto- vai moottoriöljyä?

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #5 : Heinäkuu 10, 2015, 11:13:22 ap »
Ei kytkintä välttämättä tarvitse purkaa. Kokeile ensin vähentää öljyn määrä alle kolmen litran ja sitten polta öljyt pois kytkimestä kohtuullisesti luistattamalla. Esimerkiksi nelosella moottoritiellä satasen vauhdissa tuppi nurin ja kaasupois kun alkaa luistaa. toista tätä niin kauan, että alkaa pitää. Jos haluat käsin putsata tai em. konsti ei toimi, niin kytkin on purettu esiin tällä palstalla moneen kertaan, joten edelleen käytä hakua.
Forza Moto Guzzi!

KariL

  • Viestejä: 103
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #6 : Heinäkuu 10, 2015, 11:39:27 ap »
Taitaa kytkimen ääni, kahva pohjassa, olla ominaisuus - ei vika. Ainakin omani rallattaa ihan kivasti, vaikka on ajettu alle 50kkm. Irrottaa ja pitää ihan kuten kuuluukin. Asiasta ovat tietäjät täällä palstalla lausuneet, siksi ainakin itse huoletonna niiltä osin ajelen.

t. Kari

gixxeri

  • Viestejä: 8
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #7 : Heinäkuu 10, 2015, 12:08:03 ip »
Öljy vaikuttaisi olevan moottoriöljyä. En nyt kyllä tiedä mitä öljyä vaihteistossa käytetään tai minkä väristä?
Moottoriöljä on siis reilusti liikaa. Voiko tuo "tulvia" kytkimeen?
Pääsen vasta alkuviikosta paremmin tutkimaan ja purkamaan pyörää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #8 : Heinäkuu 10, 2015, 13:42:17 ip »
Vaihteistoöljyn tunnistaa hajusta, haisee pahalle.
Jos moottoriöljyä on reilusti liikaa, pyrkii se huohottimen ja stefojen kautta pihalle. Ei mikään mahdottomuus toki ole.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2015, 23:10:54 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #9 : Heinäkuu 10, 2015, 22:15:54 ip »
jos se kytkimen tahrii niin on moottoriöljyä, vaihdeöljy on aika kaukana kytkinlevyistä, vaihdeöljy on GL-5 vakioöljyä ja haisee peräöljylle, siellä on sivuruuvi askissa mistä voi helposti heruttaa ylimäärääset pois

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #10 : Heinäkuu 10, 2015, 23:20:20 ip »
Jos tarkkoja ollaan vaihteistoon riittää GL4 mutta perään GL5. Perään myös Molykote "A".

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #11 : Heinäkuu 11, 2015, 07:47:05 ap »
Jos tarkkoja ollaan vaihteistoon riittää GL4 mutta perään GL5. Perään myös Molykote "A".

totta joo mut ku litra riittää molempiin olen lykänny GL-5:a  molempiin samasta litran pullosta

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #12 : Heinäkuu 11, 2015, 18:31:18 ip »
Tässä tapauksessa luokituksen "ylittäminen" ei haittaa. Nuo rasvat kun on maltillisesti hinnoiteltuja, ei rahallisestikaan tipu korkealta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #13 : Heinäkuu 11, 2015, 19:01:29 ip »
Ei luokituksen ylittämisessä teknisesti ole juurikaan sanottavaa. Mutta meneppä mp-huollossa kirjoittamaan laskuun että on vaihteistoon laitettu samalla kertaa GL-5 öljyä kuin peräänkin. Hinnanero käytännössä muutama kymmenen senttiä mutta alennusta on saatava. Ja sitten vielä se että jos vaihteistossa tai kytkimessä ilmeneekin kohta vika ja on käytetty "väärää" öljyä niin vaaditaan ilmaista remonttia. Näitä on nähty.
Ihminen on ihmeen kekseliäs kun rahasta on kysymys. Tosin itse olen langennut samaan: pystyin osoittamaan bensanostokuitilla etten ole voinut ajaa ylinopeutta vaikka konsataapeli mielestään varmasti tutkalla oli niin mitannut.

Koskaan ei ole hyvin. Mikään ei ole oikein ja jos jokin asia voi mennä väärin niin se menee.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Uusi guzzi omistaja kaipaa apua
« Vastaus #14 : Heinäkuu 11, 2015, 23:32:29 ip »

juuri näin... ja jos tuntuu että hommat luistaa niin jossain kohtaa tulee se fiilis että mikä on pielessä kun homma toimiikin... pätee myös naisiin  :D Sorry, väärä palsta, jatkan diibadaaba osastolla...