Kirjoittaja Aihe: Kytkin oikuttelee  (Luettu 4993 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Kytkin oikuttelee
« : Heinäkuu 06, 2015, 17:05:38 ip »
EV -02 lienee yksilevyisellä. Ainakaan mitään dokkaria ei ole että olisi muutettu tuplaksi.
Kantaa hieman. Arkiajossa asiaa ei edes huomaa, mutta kaupungeissa tykkää välillä hieman mennä vaikka pysähdyksiin tarkoitus.
Ensin epäilin vaijeria mutta ei liene siitä kyse, vaikuttaa täysin ehjältä. Olis varmaan viisaista kokeilla sen vaihto kuitenkin ensiksi.
Nyt vaijeri on kiristettynä ylikireälle eli välyksettömäksi ja ei pulmaa citeissäkään, mutta kireällä johtanee luistoon. Ei kyllä sitä tee ajossa vielä.
Paineasetelmako siinä pettää, jos rakenteessa, mutta silloin luulisin luiston suuntaan olevan ongelman. Vai mitähän epäilisi muuta?
Kytkintilan pohjalta löytyy hieman tihkuöljyn sekaista metallipurua. Startin rattaista ehkä, ainakin itse kerran starttasin kone käynnissä, mutta kytkimeen liittyvistäkin varmaan mahdollista?
Pyörään on myös tullut hyrräävä ääni pikku vaihteilla kuuluva, mutta se on mielestäni ketjusta.
Sen kuluneisuudesta tai kiristiminen ikääntymisestä voisin kuvitella lähtevän..
Uusi asia taas, ei oikein hahmota. Vai voisko kytkinkin pitää HRRR soundeja?
Lienee ääntelevä kaikilla vaihteilla, mutta ajossa 4&5:lla peittyy Lafranconien jylyyn.
100.000km on lähellä, ei sinänsä odottamatonta että palikoita alkaa menemään uusiksi.
Yksilevyisistä tiedän että niitä on vaihdettu parilla kiekolla vastaaviin, mutta tyyristä. Jos toi kuitenkin kesti lähelle 100tkm, niin mikä ettei uusiksi.
Vai mitä ideoita tulee velhoille mieleen?
Kaikella todennäköisyydellä hutiin, niin systeemi on tämä:
Käsittääkseni yksilevyisen voi vaihtaa irroittamatta konettakin järkevästi, vai?

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kytkin oikuttelee
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2015, 17:13:23 ip »
Mulle käy aina kuvien kanssa sama..Tässä.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Kytkin oikuttelee
« Vastaus #2 : Heinäkuu 06, 2015, 17:52:35 ip »
Tervehdys, mulla Titaniumin -03 1-levyinen vaihdettiin 2-levyiseksi Moto Italian aikana (takaisinkutsu). Joskus kuitenkin kun moottori on erittäin kuuma ja joutuu paikallaan seisomaan moottori käynnissä, ei irroita kunnolla, säädin painajan tapin säätöruuvia sisäänpäin ja ongelma taisi poistua.
Titaniumin kuski

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kytkin oikuttelee
« Vastaus #3 : Heinäkuu 06, 2015, 18:13:53 ip »
Parhaat tiedot saanee henkilöltä, joka on ymmärtääkseni kaikki Calin 1-levyinen => 2-levyinen vaihdot aikanaan maahantuojan nimissä tehnyt: 044 308 3451/proitalia(at)luukku.com.  Noilla kilometreillä ei liene poikkeavaa että kytkimen kuluvat osat olisi uusittava, olipa kytkin sitten kumpi tahansa. Samalla aina uusitaan stefat sekä kampiakselin puolelle että vaihteiston puolelle – loppuu myös pienet öljyvuodot. Kun Cali on "se" Guzzi, varmasti myös käyttökelpoisia käytettyjä osia on saatavilla (ei kuluvat), esim. tuolla näyttäisi olevan muutama Cali purussa: http://www.rebootguzzispares.com/spares.htm

Lainaus
voi vaihtaa irroittamatta konettakin järkevästi
Vaihtaminen ei onnistu ”katkaisematta”. Siksi pelkkä työn osuus on hyvinkin 700-800€, jos teettää ammattilaisella. Oman kokemukseni mukaan ammattilaisia ei juuri saa puhelimen päähän, saatikka korvausta vastaan töihin, näin kesäaikaan. Proitalia lienee poikkeus.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2015, 04:06:16 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kytkin oikuttelee
« Vastaus #4 : Heinäkuu 08, 2015, 20:15:12 ip »
Kyllä pyrkimys on ettei ammattilaisilla teettäisi.
Eri asia on riittääkö taidot, mutta sehän ei kokeilematta selviä.
Kustannussyyt käsityöläisen tuloilla on tietysti roolissa ja kulkimeensa tutustuminen teknisesti kiinnostavaa.
Kytkin kestänee vielä ensi talveen, ei kuitenkaan ajoja vielä ole isommin haitannut.
Sitten on tarkoitus ihan omin voimin purkaa muutenkin pyörää aika osiin ja massiivinen huolto.
Osaakin jo tullut kerättyä alustavasti.
Puhumattakaan tietopankin haalimisesta meidän palstoilta, se on ollut ihan ratkaisevaa kynnykseen uskaltaa itse..

I.H. kun mainitsi että varsinkin kuumalla kelillä esiintyi hänellä kytkimen kantamista, niin vaikuttaisi olevan juuri sitä omassanikin.
Painajatapin säätöruuvilla tarkoitetaan varmaan työntötangon ruuvin säätöä, voisin kuvitella, sehän se on sisäinen liikkumavara painelevyn lisäksi, vaijeri säätää vain ulkoista liikettä.
Telakalle kun ehditään, niin eiköhän se tästä..
HRRR -soundista ei kukaan kommentoinut, jotenkin ääni on kuin ketju olisi löysä osuakseen johonkin, mutta kuuluu vain veto päällä..(kiristyessään ohjain kuluneena tai ketju osuu tietysti johonkin..?, hitto kun niin noviisi tekniikassa. Puuveneiden, varsinkin puisten tekniikasta tai soittimista, niin paremmin aalloilla!).

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kytkin oikuttelee
« Vastaus #5 : Heinäkuu 08, 2015, 20:23:15 ip »

Koitappa kierasta kaasua kun pikkusen otatuttaa... eihän kytkintä kannata vaihtaa vasta kuin alakaa luistahan..

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Kytkin oikuttelee
« Vastaus #6 : Heinäkuu 08, 2015, 23:12:04 ip »
Samalla aina uusitaan stefat sekä kampiakselin puolelle että vaihteiston puolelle

Kuka vaihtaa kuka ei  ;D... Tiedän erään calista tehdyn caferacerin jossa on vielä 300tkm jälkeen alkuperäinen kammen stefa....
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kytkin oikuttelee
« Vastaus #7 : Heinäkuu 08, 2015, 23:18:15 ip »
Miksi vaihtaa, jos konetta ei muuten auo ja Stefan ei tihkuttele.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kytkin oikuttelee
« Vastaus #8 : Heinäkuu 09, 2015, 02:53:39 ap »
Hah! jotain tälläistä odotinkin.
Mitä turhia pysähtelemään ja turhia kyselemään..

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kytkin oikuttelee
« Vastaus #9 : Heinäkuu 09, 2015, 16:17:05 ip »
Tiukka säätö panee kytkimen painelaakerin pyörimään jatkuvasti. Jos niin käy, niin laakeri loppuu nopeasti. Pieni välys on ehdottomasti tarpeen.

Kytkimen kantamisella usein ymmärretään juuri tuota tiukalle kiristettyä painelaakeria, joka aiheuttaa myös jousipaineen kevenemisen, eli "kantamisen" . Huono irrotus on se toinen ääripää.

Mahdollisuuksien rajoissa on, että kytkinlevy on ottanut hieman tartuntaa napaansa, jolloin se ei liu'u vapaasti booreillaan kun kytkin on pohjassa. Silloin se saattaa hangata asetelmaan sen verran, että irrottaminen heikkenee. Kannattaa tarkistaa välys ja kokeilla napauttaa kaasulla pikku pöräys kytkin pohjassa ennekuin etsii ykköstä pesään. Samaa voi kokeilla kun pitää pysähtyä vaihde päällä vaikka liikennevaloihin.

 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kytkin oikuttelee
« Vastaus #10 : Heinäkuu 09, 2015, 22:21:12 ip »
Ottamatta erikseen kantaa miksi jokin kytkin irrottaa huonosti tai tarttuu liian hanakasti on ilmiöihin syynsä.

1. Kytkimessä öljyä. Harvinaista mutta mahdollista. Levyt tahmaantuneet. Kytkimen alla iso öljyläikkä asfaltissa.
2. Kaksilevyisessä välilevy kierossa tai "palanut" eli välilevyn pinnassa on kitkavaihtelua. Välilevy "kuppimainen" joka viittaa kokoonpanovirheeseen.
3. Kytkinkeskiön ja/tai vauhtipyörän spoorit kuluneet pykälille. Seurauksena huono irrotus ja äkkinäinen tartunta. Erittäin tyypillistä matalaspoorisissa kytkimissä mutta ilmenee myös syväspoorisissa.
4. Kytkinpölyä "junttiintunut" erityisesti vauhtipyörän spooreihin. Huono irrotus. Tyypillistä kaksilevyisillä.
5. Aiemman laakerivaivan (kaksirivinen urakuulalaakeri kytkinakselilla) aiheuttama työntötangon vääntymä.
6. Liian lyhyt tai pitkä työntötanko. Helppo huomata koska säätö ei tahdo riittää. 75mm sääntö ei päde.
7. Kytkinvivun akselin välys liian suuri tai liian pieni. (Jälkimmäinen koskee ympärivuotista käyttöä.)
8. Vaijeri- ja kahvaongelmat.
9. Nestetoimisissa kahvasylinterin väärä säätö. Nestevuodot.
10. Painelaakeriongelmat. Kuluma tai väärä kokoonpano. (Osia puuttuu tai väärässä järjestyksessä.)
11. Kytkimestä kuuluu outo ääni. (Toinen kytkinlevy vaurioitunut.) Ei välttämättä keskeytä ajamista mutta kannattaa korjata.
12. Kytkinlevyn liimaus tai niittaus vioittunut. (Epämääräinen kytkimen toiminta.) Paljon irtoroinaa kytkintilassa.
13. Pikkulohkoisessa kytkintilassa metallinkappaleita. Sysäyksenvaimenninjouset irronneet.
14. Kytkinkahvassa tuntuu tärinää: painelaakeri vioittunut tai työntötanko mutkalla.

Siinä tyypillisiä vastaan tulleita kytkinvaivoja jotka sopivat ylläolevaan kuvaukseen. Varmaan muitakin on.

Spoori: ura-akselin tai sisäpuolisen uraleikkauksen "verstasnimike." (ruots. spor = ura)

Kytkintilaan näkee ajoitusreiästä ja magneettisondilla voi koittaa pohjalta löytää metallitavaraa (kts. kohta 13)
Jos haluaa kunnon näkymän niin käynnistinmoottorin irrotus antaa huomattavasti lisänäkymiä.
Se että kytkintilan alapinnassa olevasta ilmaisinreiästä tipottelee aika-ajoin öljyä ei tarkoita sitä että kytkimeen voisi mennä öljyä. Erityisesti isolohkoisen kytkimeen eri kohteista vuotama öljy on rakenteellisesti ohjattu pois kitkapinnoista erityisten kanavien kautta. Mikäli ne eivät ole jo tukossa kytkinpölystä. Kytkinpölyn poistaminen kytkimen pyörivistä osista purkamatta ei ole kovin helppoa.....

Niissä malleissa joissa on kampiakselin asennontunnistin kytkin/vauhtipyörätilassa voi moottorin käyntihäiriöiden aiheuttaja olla kytkin- tai käynnistinkehäperäinen.

Kaikkia edellämainittuja vaivoja on tullut tulkituksi kerran tai useammin. Joskus samassa yksilössä useampia kertoja.

http://www.motomatti.fi/2013/02/guzzin-5-vaihteisen-vaihteiston-ja.html