Ottamatta erikseen kantaa miksi jokin kytkin irrottaa huonosti tai tarttuu liian hanakasti on ilmiöihin syynsä.
1. Kytkimessä öljyä. Harvinaista mutta mahdollista. Levyt tahmaantuneet. Kytkimen alla iso öljyläikkä asfaltissa.
2. Kaksilevyisessä välilevy kierossa tai "palanut" eli välilevyn pinnassa on kitkavaihtelua. Välilevy "kuppimainen" joka viittaa kokoonpanovirheeseen.
3. Kytkinkeskiön ja/tai vauhtipyörän spoorit kuluneet pykälille. Seurauksena huono irrotus ja äkkinäinen tartunta. Erittäin tyypillistä matalaspoorisissa kytkimissä mutta ilmenee myös syväspoorisissa.
4. Kytkinpölyä "junttiintunut" erityisesti vauhtipyörän spooreihin. Huono irrotus. Tyypillistä kaksilevyisillä.
5. Aiemman laakerivaivan (kaksirivinen urakuulalaakeri kytkinakselilla) aiheuttama työntötangon vääntymä.
6. Liian lyhyt tai pitkä työntötanko. Helppo huomata koska säätö ei tahdo riittää. 75mm sääntö ei päde.
7. Kytkinvivun akselin välys liian suuri tai liian pieni. (Jälkimmäinen koskee ympärivuotista käyttöä.)
8. Vaijeri- ja kahvaongelmat.
9. Nestetoimisissa kahvasylinterin väärä säätö. Nestevuodot.
10. Painelaakeriongelmat. Kuluma tai väärä kokoonpano. (Osia puuttuu tai väärässä järjestyksessä.)
11. Kytkimestä kuuluu outo ääni. (Toinen kytkinlevy vaurioitunut.) Ei välttämättä keskeytä ajamista mutta kannattaa korjata.
12. Kytkinlevyn liimaus tai niittaus vioittunut. (Epämääräinen kytkimen toiminta.) Paljon irtoroinaa kytkintilassa.
13. Pikkulohkoisessa kytkintilassa metallinkappaleita. Sysäyksenvaimenninjouset irronneet.
14. Kytkinkahvassa tuntuu tärinää: painelaakeri vioittunut tai työntötanko mutkalla.
Siinä tyypillisiä vastaan tulleita kytkinvaivoja jotka sopivat ylläolevaan kuvaukseen. Varmaan muitakin on.
Spoori: ura-akselin tai sisäpuolisen uraleikkauksen "verstasnimike." (ruots. spor = ura)
Kytkintilaan näkee ajoitusreiästä ja magneettisondilla voi koittaa pohjalta löytää metallitavaraa (kts. kohta 13)
Jos haluaa kunnon näkymän niin käynnistinmoottorin irrotus antaa huomattavasti lisänäkymiä.
Se että kytkintilan alapinnassa olevasta ilmaisinreiästä tipottelee aika-ajoin öljyä ei tarkoita sitä että kytkimeen voisi mennä öljyä. Erityisesti isolohkoisen kytkimeen eri kohteista vuotama öljy on rakenteellisesti ohjattu pois kitkapinnoista erityisten kanavien kautta. Mikäli ne eivät ole jo tukossa kytkinpölystä. Kytkinpölyn poistaminen kytkimen pyörivistä osista purkamatta ei ole kovin helppoa.....
Niissä malleissa joissa on kampiakselin asennontunnistin kytkin/vauhtipyörätilassa voi moottorin käyntihäiriöiden aiheuttaja olla kytkin- tai käynnistinkehäperäinen.
Kaikkia edellämainittuja vaivoja on tullut tulkituksi kerran tai useammin. Joskus samassa yksilössä useampia kertoja.
http://www.motomatti.fi/2013/02/guzzin-5-vaihteisen-vaihteiston-ja.html