Tänään toteutin California Adamant:iin (Ent. Sääksjärvi Trike) Pekan neuvoman niksin. Kannentiivisteet kun ovat näyttäneet siltä että ne vuotavat eli sylinterin ylimmän rivan nokassa on aina musta öljytippa karkaamassa nahkahousun lahkeelle. Siitäkään ei olisi paljon haittaa mutta koneen ja vaihdelaatikon kyljet keräävät pölyä ja tulee hieman liikaa maamoottorifiilis. Yksi pisara öljyä kykenee ajan kanssa levittäytymään yllättävän suurelle alalle. Saati sadat.
Samalla vaivaa, kuulemma, olisi vaihtanut kannentiivisteetkin. Minun tapauksessani se olisi tarkoittanut viikon remonttia ja ajamattomia kilometrejä. Jotka näin alkukaudesta ovat tärkeitä.
Olisin kuitenkin alkanut hifistelemään hiekkapuhaltamalla sylinterit ja kannet ulkoa sekä kiillottamalla ripojen reunat ja maalaamalla rivoitukset. Sitten olisi lohko ja jakopään kotelo näyttäneet törkeiltä, jne.... Ymmärtänette?
Venttiilikopat irti, keinuvivut irti ja keinuvipupukit irti. Siellä ne kahdeksan O-rengasraakkia piilivät. Irrottaessa murtuivat muruiksi. Huonoa laatua kun eivät kunnolla 25 vuotta kestä. Hain Biltemasta korvaavat renkulat. Mietin myös että Vitonkumiset olisivat kestävämmät mutta jos tavallisestkin kestivät tähän asti niin laitetaan sitten tavalliset. Helpothan ne on vaihtaa. Paineilmalla puhaltelin öljyt pois kannenpulttien porauksista.
Muita havaintoja tuli tehtyä: keinuvipuakselit olivat kuluneet, tai oikeammin kiillottuneet alapinnastaan eli siitä mihin voima kohdistuu. Välystä ei ollut. Venttiilit eivät myöskään heiluneet ohjureissaan niin paljoa että olisivat herättäneet remonttihaluja. Venttiilit eivät olleet yksikään pyörineet. Kaikkiin oli kulunut yhteen kohtaan keinuvipua vastaava lovi. Hioin päitä hieman suoremmiksi ja käänsin venttiilien asentoa 90 astetta. Katsotaan mitä tapahtuu jatkossa. Hommaan meni aikaa tunnin verran ja ennen kannenpulttien kiristystä vielä puolen tunnin kahvitauko että sylinterit ja kannet olisivat varmasti jäähtyneet riittävästi tallin varjon puolella ennen kannenpulttien mutterin kiristystä. Olin nimittäin ajanut pyörällä tallille joten jäähdyttelin sitä ensin sen verran että näpit kestivät purkamishomman.
Mutterien momenttiinvedon jälkeen keinuvivut paikoilleen ja venttiilivälysten säätö. Venttiilikopat kiinni, liuotinpesu vanhoille tahroille ja baanalle. Ainakaan 50 km koeajon aikana ei öljyä näkynyt sylinterin ylimmän rivan kohdalla. Se ei tietenkään vielä kerro homman onnistumisesta paljoa mutta ei ainakaan suurta virhettä tullut tehdyksi kun lahkeet pysyivät kuivina. Aika näyttää....
Shellin Baariin harjakaismunkkikahville. Ihastelijoitakin muutama kävi kehumassa tuotetta.
http://www.motomatti.fi/2015/05/uudelleen-nimetty-valmistuttuaan.html