Kirjoittaja Aihe: Pekan niksi  (Luettu 4059 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Pekan niksi
« : Toukokuu 25, 2015, 21:27:37 ip »
Tänään toteutin California Adamant:iin (Ent. Sääksjärvi Trike) Pekan neuvoman niksin. Kannentiivisteet kun ovat näyttäneet siltä että ne vuotavat eli sylinterin ylimmän rivan nokassa on aina musta öljytippa karkaamassa nahkahousun lahkeelle. Siitäkään ei olisi paljon haittaa mutta koneen ja vaihdelaatikon kyljet keräävät pölyä ja tulee hieman liikaa maamoottorifiilis. Yksi pisara öljyä kykenee ajan kanssa levittäytymään yllättävän suurelle alalle. Saati sadat.

Samalla vaivaa, kuulemma, olisi vaihtanut kannentiivisteetkin. Minun tapauksessani se olisi tarkoittanut viikon remonttia ja ajamattomia kilometrejä. Jotka näin alkukaudesta ovat tärkeitä.
Olisin kuitenkin alkanut hifistelemään hiekkapuhaltamalla sylinterit ja kannet ulkoa sekä kiillottamalla ripojen reunat ja maalaamalla rivoitukset. Sitten olisi lohko ja jakopään kotelo näyttäneet törkeiltä, jne.... Ymmärtänette?

Venttiilikopat irti, keinuvivut irti ja keinuvipupukit irti. Siellä ne kahdeksan O-rengasraakkia piilivät. Irrottaessa murtuivat muruiksi. Huonoa laatua kun eivät kunnolla 25 vuotta kestä. Hain Biltemasta korvaavat renkulat. Mietin myös että Vitonkumiset olisivat kestävämmät mutta jos tavallisestkin kestivät tähän asti niin laitetaan sitten tavalliset. Helpothan ne on vaihtaa. Paineilmalla puhaltelin öljyt pois kannenpulttien porauksista.

Muita havaintoja tuli tehtyä: keinuvipuakselit olivat kuluneet, tai oikeammin kiillottuneet alapinnastaan eli siitä mihin voima kohdistuu. Välystä ei ollut. Venttiilit eivät myöskään heiluneet ohjureissaan niin paljoa että olisivat herättäneet remonttihaluja. Venttiilit eivät olleet yksikään pyörineet. Kaikkiin oli kulunut yhteen kohtaan keinuvipua vastaava lovi. Hioin päitä hieman suoremmiksi ja käänsin venttiilien asentoa 90 astetta. Katsotaan mitä tapahtuu jatkossa. Hommaan meni aikaa tunnin verran ja ennen kannenpulttien kiristystä vielä puolen tunnin kahvitauko että sylinterit ja kannet olisivat varmasti jäähtyneet riittävästi tallin varjon puolella ennen kannenpulttien mutterin kiristystä. Olin nimittäin ajanut pyörällä tallille joten jäähdyttelin sitä ensin sen verran että näpit kestivät purkamishomman.

Mutterien momenttiinvedon jälkeen keinuvivut paikoilleen ja venttiilivälysten säätö. Venttiilikopat kiinni, liuotinpesu vanhoille tahroille ja baanalle. Ainakaan 50 km koeajon aikana ei öljyä näkynyt sylinterin ylimmän rivan kohdalla. Se ei tietenkään vielä kerro homman onnistumisesta paljoa mutta ei ainakaan suurta virhettä tullut tehdyksi kun lahkeet pysyivät kuivina. Aika näyttää....

Shellin Baariin harjakaismunkkikahville. Ihastelijoitakin muutama kävi kehumassa tuotetta.
http://www.motomatti.fi/2015/05/uudelleen-nimetty-valmistuttuaan.html

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Pekan niksi
« Vastaus #1 : Toukokuu 27, 2015, 13:16:09 ip »
Tein tuon saman pekan niksin T5: seen, en myöskään vaihtanut kannentiivisteitä. Elokuussa sitten  nähdään loppuiko öljyn tihkuaminen.
Kuvassa uusi O-rengas kansipultin ympärillä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2015, 15:17:13 ip kirjoittanut I.H. »
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pekan niksi
« Vastaus #2 : Toukokuu 27, 2015, 19:46:07 ip »
Kas, T5:ssä on seevi myös keinuvipuakselin kanavan reunassa. Cali III:ssa sitä ei ole. Tuskin se silti tiivistettä kaipaa. Pieni vuoto tuolla kohtaa ei varmaankaan keinuvivun laakerin päälle käy. Keinivivun akselissa on keskellä noin 0.5 mm reiät vastakkaisilla puolilla akselia. Helppo tuohon paikkaan olisi porata isompi reikä ja siihen seevi ja vastapuolelle myös. Tehtyyn reikään pätkä putkea. Toiselle keinuvupupukille sama juttu. Jos siis hifistelisi.

Nyt on niksin toteutuksen jälkeen ajettu C. Adamantilla noin 160 km eikä kannentiivisteen raossa näy kuin vanhat tummentumat. Ei irtoöljyä.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Pekan niksi
« Vastaus #3 : Heinäkuu 13, 2015, 21:56:20 ip »
Nyt on Pekan niksin toteuttamisen jälkeen ajettu yli 2000 km. Hieman heti homman jälkeen tihnusi lahkeille mutta se oli vanhaa jäännöstä jäähdytysripojen välistä. Nyttemmin ei öljyä ilmesty mistään kun virranjakajan jalan vuotokin on tiivistetty. Ajoa jatketaan. Lahkeet kuivana.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Pekan niksi
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2015, 20:09:45 ip »
T5 : lla ajettu nyt yli 1000 km mm. veteraaniralliin. Näyttää siltä että öljyn tihkuminen on loppunut .
Titaniumin kuski

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Pekan niksi
« Vastaus #5 : Elokuu 10, 2015, 17:51:07 ip »
Kyse ei ollutkaan reitin valinnasta veteraaniralliin, vaan Pekan öljynvuotoniksistä.
Titaniumin kuski