Itselläni kiinnostus kotipolttoiseen alkoi jo ennen E85 ttä - juuri puukaasun käyttöön, joka sitten jäi ajatuksen asteelle ajanpuutteen ja arkikäyttöön epäkäytännöllisyyden vuoksi. Etanoli sisäisesti nautittuna oli tietysti tuttua vuosien harjoittelun kautta, mutta suhteeni sen liikennekäyttöön oli kielteinen. Viisasten juomana

Kun sitten E85 tuli myyntiin kotinurkilla, niin auto vaihtui sille sopivaan. 1.8 turbosta sai pienellä vaivalla viinakulkineen, jota vaimokin ajelee täysin tapojaan muuttamatta

Muutama vuosi ja kymmeniä tuhansia kilometrejä ympäri vuoden, eikä E85 sta johtuvia vikoja ainuttakaan. Pieniä parannuksia kyllä. Alkuun oli pelkällä polttoaine-rikastuksella, jolloin öljy laimeni ja haisi viinalle 10tkm vaihtovälillä. Moottorin toiminnassa ei sinällään ollut moittimista ja kulku oli hiukan voimallisempaa, kuin bensiinillä. Parannuksena tein imuilmalle torven pakosarjan päältä ja peitin välijäähdyttimen kennon muovilla. Isompi parannus tuli kuitenkin vasta lisäennakon myötä. Öljyn viinoittuminen loppui ja kesylle peltilehmälle kasvoi härän sarvet, kuin olisi neljännes lisää voimaa. Mahdollisesti näin onkin - ei ole mitattu. Etanolilla pakokaasun tilavuus on suurempi, joka herättää ja antaa täyden paineen ahtimesta aiemmin ( tämä on myös yksi mitoitusasia joka on putkistossa huomioitava huipputehoa haettaessa).
Etanolilla on sellainen riippuvuutta aiheuttava vaikutus, että on niin hyvää, että alkaa haluta lisää

Kun tietää samasta moottorista saatavan ilman mekaanisia muutoksia selvästi bensaa vääntävämmän ja pelkkää polttoaineen syöttöä sekä sytytysennakkoa lisäämällä - kiusausta on vaikea vastustaa. Meillähän ruohokin jo leikataan E85 sella, eikä enää vaatteet haise. Työmies tietysti haisee edelleen, eikä siihen viina auta. Tietysti on kokeiltu, mutta haju kuulemma vaan pahenee

Teknisten seikkojen lisäksi arvostan suuresti viinan kotimaisuutta ja uusiutuvuutta. Muistan ekat ajot E85 llä ja tunteen, että tämä on kyllä tulevaisuutta, johon voisi ja pitäisi mahdollisimman monen tarttua. Eikä tuo tunne ole ajan myötä minnekään kadonnut. Nyt vain tuntuu, että on kovasti vanhanaikaista vielä ajaa bensiinillä.
Meni (taas) vähän tarinoinniksi, mutta lisätään vielä täsmennyksiä aiempiin viesteihin:
... No joo, kyllähän se ajo viinalla halvempaa on, kun säädöt on tehty ja kohdillaan. Kulutus kasvaa vain 25% eli rahaa säästyy 20% bensaan verrattuna. Halpuuttaminen vain luo väärän mielikuvan, sillä mistään petroolista ei todellakaan ole kysymys. Kilpa-autojen metanoli on lähin sukulainen ja paras hyötysuhdekin saataisiin nostamalla puristus-suhde yli 12 een.
... Tuosta
öljystä, että vain synteettistä (varmimmin
API SN luokitettua), koska etanoli ei sekoitu mineraaliöljyyn ja siitä saattaa aiheutua todellisia ongelmia. Öljyyn voi muodostua hyytelöpaakku, joka pahimmassa tapauksessa (Saabeista tuttu ilmiö) tukkii öljypumpun imuaukon sihdin tai tekee tukoksen öljyn paluu-valuma-kanavaan. Synt.öljy ja etanoli pitävät koneen ja voitelukanavat puhtaana.
Itsekin tuota aikoinaan pikku astiassa kokeilin E85 + synt=ok, E85+miner.ölj.=kokkelia, rihmaa tai erilleen pisaroitumista ( ja 2-tahti vehkeisiin myös täys-synteettistä sekoittumisen takia. E85 moottorikelkkamiehet tämän jo tietävätkin).
E85:lle kuumuus ei ole ongelma, vaan kylmyys kuten motomatti kirjoitti. Siihen lisäennakko auttaa.
Asemien harvan verkon takia en ole pelkälle E85:lle vielä Guzzia ohjelmoinut. Ei toimisi hätätilassa bensalla. Kompromissina olen pitänyt kahta litran E85 pulloa mukana. Jos sattuu seikkailuajossa päätymään jonnekin sivukylän Veijon Essolle tankki kuivana, niin putilot (2) tankkiin ja bensalla (10) täyteen. Sopiva seos ja naatinto jatkuu. Raaka E85 käyttö on työn alla lambda toiminnan kartoituksella ja siihen vaikuttavien anturitietojen vääristämistä kokeilemalla. Siten voisi hätätilassa väliaikaisesti kytkeä bensalle.