Toisella ketjulla pohdittiin moottorin lämpötiloja etanolilla, niin tässä muutama ajon aikainen havainto:
Lämpö nousee 10 asteen ulkolämpötilassa kohtuullisessa 5 kilometrin seka-ajossa 88 asteeseen.
Ajon aikainen lämpötila näkyy liikkuvan 86 (90 kmh maantie) - 108 (kaupungissa) asteen välillä.
Ajon aikainen sytytys-ennakko on viitos vaihteella:
2500 rpm - 30 astetta
3000 rpm - 32 astetta
3500 rpm - 36 astetta
4000 rpm - 40 astetta
Nämä siis Nevada IE -04 pyörällä, jossa syt.ennakkoa lisätty 5 astetta ja poltt.syöttöä 35% koko moott.ohj.kartalle ns. könttänä.
Muuten pyörä on täysin vakio, koskematon ja perus-säädöt (läppien synkkaus, venttiilien säädöt, tps-reset) tarkasti tehty.
Talviseisonnasta (kylmä autotalli) lähti kolmannella lyhyellä startilla tulille pelkkää E85 tankissa.
Sen verran voinee kehua, että moottori vetää aivan pehmeästi ja tasaisesti ihan jo vaikka 1400 kierroksesta alkaen. Tyhjäkäynti on aivan tasaista, mutta hieman koholla (1250 rpm) johtuen E85:n bensaa suuremmasta happipitoisuudesta ja pa-määrästä. Moottorin ääni on syvempi/tummempi, kuin bensiinillä ja vääntöä eli voiman tunnetta on (2000-4000 rpm) selvästi enemmän. E85 antaa n.10% lisäväännön ilman mitään mekaanisia muutoksia (pl.
tämä ja täys.synt.öljyt).Uskaltaisin väittää, että vastaava bensiinillä toimiva ei kauaa perässä pysyisi vauhdikkaassa mutkatie tai rata-ajossa.
Kiinnostaisi kovasti nähdä ihan DYNO faktaa 95E10-E85 ennen-jälkeen, mutta en ole mistään sellaista edes autopuolelta löytänyt.
Jotain +30-35% kyllä, mutta silloin ei ole jääty pelkkään ohjelmointiin ja tankissa olevan polttoaineen vaihtamiseen.