Kirjoittaja Aihe: re85 bio?  (Luettu 9331 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: re85 bio?
« Vastaus #15 : Toukokuu 26, 2015, 10:00:03 ap »
Hyvää tietoa pukkaa. Jossain vaiheessa pitää ottaa Alkoholipyörä taas työn alle.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: re85 bio?
« Vastaus #16 : Elokuu 24, 2016, 11:25:05 ap »
Tämä kesä ajeltu E85 polttoaineella -04 Guzzi Nevadalla hyvin vaatimattomin ohjelmistomuutoksin. Yksinkertaisesti lisätty polttoaineen syöttöä 35 % ja sytytysennakkoa 5 % koko kierrosalueelle. KylmäStartti rikastusta en ole muuttanut, vaikka sitä pitäisi lisätä. Lähtee lyhyillä starttauksilla kylmänä toisella tai viimeistään kolmannella käyntiin. Annan lämmetä minuutin ennen liikkeellelähtöä tai jos on kiire, niin ajan kierroksia pidellen ensimmäiset muutaman satametriä. Lämmin kone toimii lambdan säätelemänä ja kiihdytyksiin tuo 35% tuntuu sopivalta lisäykseltä. Kokeilin myös 25 % ja 30 % pa-lisäystä alkuun, mutta se oli liian vähän sekä perstuntumalla, että ajonaikaisesti Scan 16M kännykkäohjelmasta lambda-arvoja seuraamalla. Mitään vikakoodeja tai käyntihäiriöitä ei E85 käytöstä ole lukemattomien tankillisten ajolla ilmaantunut.
Enempään hienosäätöön ei yksinkertaisesti ole aika riittänyt, eikä kesän sääolot. Sopivina päivinä olen keskittynyt vain ajamisesta nauttimiseen.

Alkuun suunnittelin FlexiFuelia, että olisi voinut bensaa ja E85:ttä käyttää saatavuuden mukaan eri suhteisin sekoituksina, mutta tuo 15RC ECU ei tunnu kovin joustavalta.
Siksi oli helpompi säätää pelkälle E85:lle. Kulutus kasvaa melko tarkasti tuon saman 35%, joka polttoainekartalle on syöttöä lisätty. Tämä etanoli-harraste onkin enemmän käyttömukavuus (lisävääntö) ja periaatteellinen kysymys (kotimaisuus ja ympäristöystävällisyys). Litrahinta on nyt 0,89-0,92  senttiä.
Suurin kiusa on tankkausvälien lyheneminen ja se, että ajoittain seikkaillessa täytyy selvittää, mistä E85 ainetta on saatavilla.
Toki voisi pitää läppäriä matkassa, että tiukan paikan tullen saisi syötettyä vakio bensiinikartan mootorinohjaukselle.

p.s. Ajonaikana on Scan 16M ohjelmalla (liitekuva) helppo seurata moottorin säätöarvoja. OTG liitäntäinen kännykkä ja USB/OBD sekä FIAT piuhat tarvitaan.
Pyörän mittariston ulkolämpöä esim. voi verrata moottorin imulämpöön, joka on lämpimällä koneella n. 5 astetta ulkolämpöä enemmän.
Säätöhommien kannalta kätevä on vihreä lambda close/open loop täplä, joka ilmaisee moottorin ohjaustilaa Scan näytön alareunassa.
Se on kertonut myös, että yli 24 kaasukahva asteen tai alle 18 (imuilman)ulkolämpöasteen ei lambda-säätö enää ole käytössä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 25, 2016, 11:54:25 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: re85 bio?
« Vastaus #17 : Toukokuu 20, 2017, 10:10:58 ap »
Toisella ketjulla pohdittiin moottorin lämpötiloja etanolilla, niin tässä muutama ajon aikainen havainto:
Lämpö nousee 10 asteen ulkolämpötilassa kohtuullisessa 5 kilometrin seka-ajossa 88 asteeseen.
Ajon aikainen lämpötila näkyy liikkuvan 86 (90 kmh maantie) - 108 (kaupungissa) asteen välillä.
Ajon aikainen sytytys-ennakko on viitos vaihteella:
2500 rpm  -  30 astetta
3000 rpm  -  32 astetta
3500 rpm  -  36 astetta
4000 rpm  -  40 astetta
Nämä siis Nevada IE -04 pyörällä, jossa syt.ennakkoa lisätty 5 astetta ja poltt.syöttöä 35% koko moott.ohj.kartalle ns. könttänä.
Muuten pyörä on täysin vakio, koskematon ja perus-säädöt (läppien synkkaus, venttiilien säädöt, tps-reset) tarkasti tehty.
Talviseisonnasta (kylmä autotalli) lähti kolmannella lyhyellä startilla tulille pelkkää E85 tankissa.

Sen verran voinee kehua, että moottori vetää aivan pehmeästi ja tasaisesti ihan jo vaikka 1400 kierroksesta alkaen. Tyhjäkäynti on aivan tasaista, mutta hieman koholla (1250 rpm) johtuen E85:n bensaa suuremmasta happipitoisuudesta ja pa-määrästä. Moottorin ääni on syvempi/tummempi, kuin bensiinillä ja vääntöä eli voiman tunnetta on (2000-4000 rpm) selvästi enemmän. E85 antaa n.10% lisäväännön ilman mitään mekaanisia muutoksia (pl. tämä ja täys.synt.öljyt).Uskaltaisin väittää, että vastaava bensiinillä toimiva ei kauaa perässä pysyisi vauhdikkaassa mutkatie tai rata-ajossa.
Kiinnostaisi kovasti nähdä ihan DYNO faktaa 95E10-E85 ennen-jälkeen, mutta en ole mistään sellaista edes autopuolelta löytänyt.
Jotain +30-35% kyllä, mutta silloin ei ole jääty pelkkään ohjelmointiin ja tankissa olevan polttoaineen vaihtamiseen.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2017, 11:38:56 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)