Kirjoittaja Aihe: 1000 sp laturi  (Luettu 15907 kertaa)

koskelav

  • Viestejä: 33
1000 sp laturi
« : Toukokuu 17, 2015, 11:24:46 ap »
Uudehko akku menee tyhjäksi melko nopeasti ja epäilyttää lataako laturi ollenkaan. Joutokäynnillä akun navoista mitattu jännite on hieman reilu 12 V, mutta kun kierroksia nostaa niin jännite muuttuu epästabiiliksi, hyppii ja käy välillä 4 V:ssa ja kun kierroksia nostaa noin tasoon 3000-4000 niin jännite lähenee nollaa. Hiilet näyttävät lyhyiltä. Kannattaisiko ne ihan ensimmäisenä vaihtaa?

terv Koskela

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #1 : Toukokuu 17, 2015, 11:28:28 ap »
Kaikki maadoitukset ensin kuntoon. Jos hiilet on kovin lyhyet, niin nehän mennee vaihtoon joka tapauksessa.
Boschin laturi? Se ulkoinen jännitteensäädin kannattaa katsoa, että on sillä on hyvä maadoitus ja se on puhdas.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #2 : Toukokuu 17, 2015, 12:21:14 ip »
Kiitos vastauksesta. Laturi on Bosch, 0120 340 006 14V 20A.

Hajakenttä

  • Viestejä: 960
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #3 : Toukokuu 17, 2015, 15:20:01 ip »
Kummallista, että jännite akun navoista mitattuna voi mennä 4V:iin tai peräti nollaan. Onkohan mittari epäkunnossa tai mittaukseessa jotain muuta pätkimistä mittapäissä/johdoissa?

Jos jännite on akun navoissa koko kierroslukualueella vain akun lepojännite 12 – 12.7V on lataus poissa pelistä.

Tuolla laturityypillä on 1995 asti ollut elektroninen säädin, joka säätää hiilien läpi roottorikäämille menevää magnetointivirtaa. Sitä voi mitata amppeerimittarilla, tasavirtaa muutama amppeeri, kuormituksesta riippuen. Mitataan tietysti irrottamalla laturin johdin DF ja kytkemällä mittarin + johtimeen ja - laturin liittimeen F. Mittari suurimmalla virta-alueella.

Kun johdin DF on irrotettu, voi myös mitata johtavuuden liittimestä hiilien ja liukurenkaiden ja roottorikäämin kautta liittimeen D- ohmimittarilla ja pyörittämällä mahdollisimman hitaasti laturia käsin samalla tarkkaillen mittaria. Pitäisi olla 2.8 – 3,6 ohm joka kohdassa, enempiä pompsahtelematta (ota huomioon mittarin mittajohtojen oma vastus).

Eräs kummallisuuksia aiheuttava vika on latauksen merkkivalon (poikki)palanut polttimo. Se kannattaa tarkastaa. Laturin säätäjä antaa sen kautta herätyksen magnetoinnille.

Jos haluaa koko systeemin laittaa priimakuntoon voi tästä manuaalista olla hyötyä.
https://www.euromotoelectrics.com/v/vspfiles/assets/images/edl400%20installation%20guidlines.pdf

EDIT: F on usein DF ja maa on usein D-

PS. Tuanoinnii... juolahti vielä mieleen, että onhan latauspiirissäkin sulake, 30A yleensä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 17, 2015, 16:39:33 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #4 : Toukokuu 17, 2015, 19:02:15 ip »
Kiitos perusteellisista tiedoista. Mittarissakin on varmaan vikaa. Lukema tosiaan heittelehtii epäloogisesti.

Vuosimalli on 1980. Laturin polttimo on ehjä.

Pitää mitata toisella mittarilla. Kerron sitten miten kävi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #5 : Toukokuu 17, 2015, 20:24:28 ip »
Kannattaa edetä yksi korjaus kerrallaan, niin pysyy kärryillä, mikä muutos vian korjaa. Tästä voi olla hyötyä tulevaisuudessa. Esim seuraavana lataamattomana keväänä tms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #6 : Toukokuu 23, 2015, 16:14:28 ip »
Nyt mittasin paremmalla mittarilla. Tyhjäkäynnillä jännitteet 20-40v. Kierroksia nostaessa kasvavat entisestään. Olisiko diodisilta tai säädin?

Edit: Nyt kun testasin toimivalla diodisillalla ja myös säätimellä, ei tullut muutosta. Ideoita?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2015, 20:03:34 ip kirjoittanut koskelav »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #7 : Toukokuu 24, 2015, 02:00:12 ap »
Sohc van Helmi.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2015, 19:28:59 ip »
Nyt kun mittailin niin tyhjäkäynnillä 13-14V, 2000 kierrosta 15V, 3000 kierrosta 16V ja 4000 kierrosta 18-19V. Nämä ilmeisesti eivät ole terveellisiä lukemia.

Huvittavinta asiassa on, että jos mittausalueen kääntää eri kohtaan (20 vs 200 V) niin tulos on aivan eri, ei pelkästään tarkkuus. Ilmeisesti digitaalimittari ei kykene kunnolla mittaamaan noin turbulenttia jännitettä.

Liene kuitenkin säätimessä tai diodisillassa vikaa. Täytynee seuraavaksi uusia mittaukset toimivilla.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2015, 21:14:55 ip kirjoittanut koskelav »

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #9 : Toukokuu 28, 2015, 11:20:00 ap »
Jos sulla on joku halpis yleismittari, niin vaihda siihen ensin patteri ja mittaa uudestaan.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #10 : Toukokuu 28, 2015, 12:43:05 ip »
Ennakoin kun oli nuo sivut auki...

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/126/115835/autot/fiat/127-stella-fiorino-1972-1985#Sahkojarjestelma-ja-polttoaine

Jos säädin osoittautuu rikkinäiseksi, linkin osa pitäisi käydä tilalle.

Jaa, linkki ei näköjään vie perille saakka. Tuotenumero on: 11-3003


Samalta näyttää tämäkin
http://www.stein-dinse.biz/images/product_images/popup_images/29703800-z.jpg


Sohc van Helmi.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #11 : Toukokuu 28, 2015, 21:38:53 ip »
Kiitos vinkistä. Hain säätimen motonetistä ja laitoin paikalleen. Jännitteet ovat edelleen samat. Ajattelin seuraavaksi käydä diodisillan vielä läpi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #12 : Toukokuu 28, 2015, 23:02:15 ip »
Vaikka se diodisilta näyttäisi päällisin puolin ehjältä, kannattaa tinaukset käydä kolvin kassa läpi. Ja laittaa samalla hieman tuoretta tinaa liitoksiin.
Sohc van Helmi.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #13 : Toukokuu 29, 2015, 07:45:15 ap »
Kolvatessa häätyypi varmaan käyttää vanhempaa lyijyllistä tinaa. Lyijytön tina sekoitettuna lyijylliseen aiheuttaa onkelmia jo senkin vuoksi, että sulavat eri lämpötilassa. Lyijyllínen hilikun yli +300 C ja lyijytön yli 400 C.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #14 : Toukokuu 29, 2015, 08:49:16 ap »
Harva tietää etukäteen kumminpäin kolvia pidetään kädessä
Forza Moto Guzzi!