Kummallista, että jännite akun navoista mitattuna voi mennä 4V:iin tai peräti nollaan. Onkohan mittari epäkunnossa tai mittaukseessa jotain muuta pätkimistä mittapäissä/johdoissa?
Jos jännite on akun navoissa koko kierroslukualueella vain akun lepojännite 12 – 12.7V on lataus poissa pelistä.
Tuolla laturityypillä on 1995 asti ollut elektroninen säädin, joka säätää hiilien läpi roottorikäämille menevää magnetointivirtaa. Sitä voi mitata amppeerimittarilla, tasavirtaa muutama amppeeri, kuormituksesta riippuen. Mitataan tietysti irrottamalla laturin johdin DF ja kytkemällä mittarin + johtimeen ja - laturin liittimeen F. Mittari suurimmalla virta-alueella.
Kun johdin DF on irrotettu, voi myös mitata johtavuuden liittimestä hiilien ja liukurenkaiden ja roottorikäämin kautta liittimeen D- ohmimittarilla ja pyörittämällä mahdollisimman hitaasti laturia käsin samalla tarkkaillen mittaria. Pitäisi olla 2.8 – 3,6 ohm joka kohdassa, enempiä pompsahtelematta (ota huomioon mittarin mittajohtojen oma vastus).
Eräs kummallisuuksia aiheuttava vika on latauksen merkkivalon (poikki)palanut polttimo. Se kannattaa tarkastaa. Laturin säätäjä antaa sen kautta herätyksen magnetoinnille.
Jos haluaa koko systeemin laittaa priimakuntoon voi tästä manuaalista olla hyötyä.
https://www.euromotoelectrics.com/v/vspfiles/assets/images/edl400%20installation%20guidlines.pdfEDIT: F on usein DF ja maa on usein D-
PS. Tuanoinnii... juolahti vielä mieleen, että onhan latauspiirissäkin sulake, 30A yleensä.